در نشست متخصصان روابط عمومی در روز ملی ارتباطات مطرح شد

روابط عمومی‌ها باید روندهای بروکراتیک را متوقف کنند

تهران (پانا) - در نشستی که از سوی انجمن متخصصان روابط عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات برگزارشد نقش روابط عمومی‌ها در مدیریت بحران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر نقش روابط عمومی‌ها بر توقف روند‌های بروکراتیک در سازمان‌ها تاکید شد.

کد مطلب: ۹۱۶۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
روابط عمومی‌ها باید روندهای بروکراتیک را متوقف کنند

نشست متخصصان روابط عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی با همکاری شرکت آسانگار(مجری امور تبلیغاتی مترو) و با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

محسن راعی، پژوهشگر حوزه ارتباطات و مدیریت، با تاکید بر موضوع مدیریت بحران در عصر انفجار اطلاعات گفت: داده‌های زیادی در جهان در حال تولید است. در هر دقیقه 500 ساعت ویدئو در یک دقیقه در یوتیوپ درحال آپلودشدن است و در هر دقیقه 448 هزار پست در توئیتر منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در هر دقیقه 3.3 میلیون پست در فیس‌بوک منتشر می‌شود این به آن معنا است که در شبکه‌‌های اجتماعی به اندازه خلقت بشر فیلم و مطلب منتشر می‌شود.

وی با تاکید براینکه مدیریت بحران علم و هنر کنترل رویدادهاست، گفت:‌ روابط عمومی‌ها با اتخاذ برنامه استراتژیک و دریافت سیگنال‌های متعدد موجود و با پرهیز از فرو رفتن در باتلاق اطلاعات می‌توانند نقش مهم خود را ایفا کنند.

عصر کنونی عصر شوک محتواست

راعی با تاکید براینکه این عصر را می‌توان به شوک محتوا نام‌گذاری کرد، گفت:‌ به طور قطع همه افرادی که به این اطلاعات دسترسی دارند قادر به هضم درست و درک صحیح از آن نخواهند بود و اگر روابط عمومی‌ها وارد عرصه نشوند کثرت اطلاعات می‌تواند بحران اطلاعاتی را ایجاد کند.

بحران‌ها تاثیرات دومینویی دارند

پژوهشگر حوزه ارتباطات و مدیریت با بیان اینکه رویدادها تاثیری دومینویی دارند، گفت:‌ اگر بحران‌ها مدیریت نشوند بحران‌سازی‌های جدید حاصل می‌شود و در این میان روابط عمومی‌ها در سه بخش پیش از بحران، زمان بحران و پس از بحران وظایفی برعهده دارند که باید به درستی به آن عمل کنند.

راعی گفت:‌ در سال 2019 جهان با بحران‌های متعددی روبه رو است که از جمله آنها مسئله انرژی، بحران آب و تغییرات آب و هوایی است که کم و بیش بخش عمده‌آی از کشورهای جهان را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه کشورهای جدیدی وارد عرصه تجدید قوای اقتصادی شده‌‌اند، گفت:‌چین، روسیه و برزیل موفقیت‌های زیادی در توسعه اقتصادی به دست آورده‌اند که می‌تواند رویدادهای جدیدی را رقم بزند. قوهای سیاه اصطلاحی است که در جهان به تازه‌گی شکل گرفته است و بسیم طالب در کتاب «قوهای سیاه» می‌نویسد که برخی رویدادهای اتفاق‌های جدید را در جهان سبب می‌شوند.

در مدیریت استراتژیک به سیگنال‌های ضعیف توجه شود

راعی گفت:‌ سیگنال‌های ضعیف حاوی اطلاعاتی مهم هستند که باید در مدیریت استراتژیک به آنها توجه شود. سیگنال‌های ضعیف ابتدا نویز هستند که پس از تبدیل به سیگنال ضعیف تبدیل به سینگال قوی می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه در زمان بحران‌ها بسیار حائز اهمیت است اطلاع‌رسانی قوی و درست است. شهروند خبرنگار‌ها هم پدیده‌های اطلاع‌رسانی هستند که اگر به آنها توجه نشود فرآیند اطلاع‌رسانی به مسیر درستی هدایت نمی‌شود.

پژوهشگر حوزه ارتباطات و مدیریت عنوان کرد: روابط عمومی‌ها باید پس از بحران نیز داده‌ها را تحلیل کنند و مستندسازی درستی برای آن انجام دهند. اعتماد عمومی باید پس از رفع بحران‌ها دوباره ترمیم شود می‌توان گفت عصر جدید عصر عدم قطعیت‌ها است و در عصر شوک و تردید هیچ چیزی قوی‌تر از احتمال نیست.

دنیا دیگر به میل گذشتگان ما آینده را نمی‌سازد

در ادامه این نشست، فرشید گل‌زاده، مدیرعامل اسبق فروشگاه رفاه نیز با تاکید بر ضرورت بکارگیری مدیریت دانش برای بهره‌وری و اثرگذاری بیشتر در سازمان‌ها گفت: آن چیزی که قطعیت دارد، عدم قطعیت است و فهم ارتباط معنادار میان حجم انبوه اطلاعات و دیتاها منجر به خلق دانش و بکارگیری آن برای تولید محتوای مناسب خواهد شد.

وی افزود:‌ دنیا دیگر مطابق میل گذشتگان ما اینده را نمی‌سازد. حجم اطلاعات از سال 2010 به بعد هر سال دو برابر می‌شود و مدیریت‌های مبتنی بر دانش و دانش‌محور نیز متحول‌ شده‌اند.

کسب و کارهای سنتی ناچار به تغییر ماهیت هستند

گل‌زاده با تاکید براینکه کسب و کارهای سنتی ناچار به تغییر ماهیت هستند، گفت:‌ دیتا، اینفورمیشن و دانش مواد اولیه‌ای هستند که با ارتباط مفهومی داده‌ها و اطلاعات را حاصل می‌کنند.

وی با بیان اینکه علم معادل دانش نیست، گفت:‌ دانش و تجربه داده‌ها را تبدیل به تصمیم‌های درست می‌کنند. مدیران در محیط تصمیم‌گیری نیازمند تجربه هستند و مدیران سازمان‌ها نمی‌توانند تنها به اطلاعات و تحلیل توجه کنند بلکه باید متناسب با اقتضائات مدیریت بحران تصمیم‌گیری کنند.

گل‌زاده تاکید کرد:‌ کار روابط عمومی‌ها این است که باید به گیت‌وی یا محلی برای تبادل‌نظر بین درون و برون‌سازمان بدل شوند. روابط عمومی‌ها باید اجازه روند بروکراتیک را ندهند و انعکاس‌دهنده برون سازمان به درون سازمان باشند تا حوزه‌های مختلف این امکان را داشته باشند تا در کنار هم کار کنند.

زندگی بدون ارتباطات خاموش است

در این مراسم حسام الدین بیان،استاد دانشگاه با اشاره به فلسفه آفرینش و زندگی و پایه و اساس‌بودن مقوله ارتباط در کنه و ذات هستی گفت: زندگی بدون ارتباطات خاموش است و دنیا باید در روز ملی ارتباطات از فعالان این عرصه تجلیل کند.

محمود مختاریان، استاد روزنامه‌نگاری نیز با ارایه آماری از حجم و میزان انتشار میلیون‌ها عکس و مطلب در فضای مجازی بر تاثیر و نقش رسانه‌های مکتوب به عنوان قدرت ملی کشورها تاکید کرد گفت: انتشار روزنامه یومیوری با شمارگان 14 میلیون نسخه در روز، بیانگر نقش رسانه‌های مکتوب در عصر شبکه‌های مجازی و اینترنتی است.

وی مردم‌محوری روابط عمومی های کشور را در ارتقای جایگاه این نهاد در نزد جامعه و موفقیت بهتر آن مورد تاکید قرار داد.

در این نشست، حامد جمالی مدیرعامل شرکت آسانگار نیز در تشریح ویژگی‌های اثرگذار در تبلیغات محیطی بویژه تبلیغات در فضاهای متنوع مترو گفت: مترو پر ازدحام‌ترین شهر زیرزمینی کشور با چهار میلیون سفر در یک روز، بستر بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و اطلاع‌رسانی پیرامون سازمان‌ها و نهادها به شمار می‌رود.

جمالی با بیان اینکه 37 درصد سفرها در استان‌های تهران و البرز از طریق مترو صورت می‌گیرد افزود: 57 درصد مسافران مترو مرد و 43 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند که می‌توان با اتکای به آمار موجود به تولید محتوای مناسب برای مخاطبان پرداخت و از رسانه مترو با بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و جاذبه‌های بصری به بهترین شکل استفاده کرد.

ضرورت همگرایی برای رسیدن به گفتمان درون‌سازمانی

در ادامه این نشست، محمدعلی سهمانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران، روابط عمومی را از مهم‌ترین بازیگران عصر اطلاعات و ارتباطات دانست و افزود: همگرایی برای ایجاد گفتمان در دورن سازمان، تبادل اطلاعات میان سازمان و جامعه، یکپارچگی درون سازمانی، برقراری ارتباط مستمر با جامعه اطلاع‌رسانی و کمک به تصمیم سازی توسط مدیران ارشد سازمان از وظایف و کارکردهای موثر روابط عمومی است و ضرورت تعامل هرچه بیشتر با رسانه‌ها را در راستای شفاف‌سازی و تبیین نقش مهم شبکه بانکی کشور در حوزه اقتصاد بسیار با اهمیت است.

در ادامه نشست متخصصان روابط عمومی ایران، مهدی باقریان با ارایه گزارشی در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته‌شده در انجمن متخصصان روابط عمومی از اجرای طرح اعتبار سنجی و تایید صلاحیت حرفه‌ای متخصصان روابط عمومی همراه با اعطای گوهینامه حرفه ای از سوی انجمن خبر داد.

برگزاری جشنواره ملی انتشارات و روابط عمومی‌ها، انتشار کتاب‌های روابط عمومی از جمله کتاب سال با نگاهی به مهمترین رویدادهای حوزه روابط عمومی ایران و جهان از دیگر محورهای سخنان باقریان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار