حسین انتظامی: در نظام رده‌بندی سینما مشارکت بیشتری از آموزش و پرورش خواهیم داشت

تهران (پانا) - حسین انتظامی ، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، با اشاره به طرح رده بندی سنی سینما از مشارکت بیشتر آموزش و پرورش در این رده بندی خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حسین انتظامی: در نظام رده‌بندی سینما مشارکت بیشتری از آموزش و پرورش خواهیم داشت

صبح امروز پس از هفت ماه از حضور حسین انتظامی به عنوان سرپرست و بعدها رئیس سازمان سینمایی نخستین نشست خبری وی در سازمان سینمایی برگزار شد.

در بخشی از این نشست رییس سازمان سینمایی با اشاره به جلسات مختلفی که با اهالی سینما داشته است به انتشار برنامه‌های این سازمان تاکید کرد و گفت: اصرار ما برای این کار این است که انضباط را افزایش دهیم و طبق چهارچوب کار کنیم و از برنامه‌های تنظیم نشده جلوگیری کنیم.

وی به اهداف جدید سازمان سینمایی اشاره کردو افزود: در وزارت ارشاد شعاری داریم مبنی براینکه ایران، تهران نیست و باید بر استعدادهای خارج از تهران هم متمرکز شد، ضمن اینکه ما باید تلاش کنیم با صرفه جویی و ادغام، پشتیبانی را با وجود بودجه کم مدیریت کنیم. همچنین در شفافیت منظور ما فقط این نیست که آمار و هزینه‌های مالی را منتشر کنیم بلکه دستور العمل ها را هم منتشر می‌کنیم.

تازه آمدم و جایی نمی‌روم

به گفته انتظامی این سازمان برنامه ویژه‌ای برای ساخت فیلم‌های فرهنگی دارد و در صدور پروانه‌های سینمایی رویکرد خود را درباره تولید فیلم‌های فرهنگی نشان می‌دهد ویکی از سیاست‌های خوبی که در سازمان اتفاق افتاده تشکیل گروه هنر و تجربه بود و به چنین فیلمهایی نباید در نظام خشن اکران ظلم شود.

انتظامی درباره رفتنش از سازمان سینمایی برای تصدی یک پست سیاسی نیز گفت: من تازه آمده‌ام و فعلاً در خدمت شما هستم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به نظام درجه بندی سنی اشاره کرد و گفت: رویکرد این درجه بندی فرهنگی است تا به خانواده‌ها در افزایش سواد رسانه‌ای کمک کند و با اطلاعات بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند، در این طرح آموزش و پرورش کمک شایانی به ما می‌کند و مشارکت خوبی در این زمینه خواهد داشت.

از یکپارچگی صنوف استقبال می کنیم

در ادامه این نشست حسین انتظامی با اشاره به استقبال این سازمان از یکپارچگی صنوف سینمایی گفت: ما به لحاظ اصولی از یکپارچگی استقبال می‌کنیم چون قدرتشان هم بیشتر خواهد بود و عقب نشینی دولت هم برای واگذاری راحت‌تر می‌شود اما این دیگر به خودشان بستگی دارد.
وی همچنین به ادغام مراکز مهم سینمایی اشاره کردو گفت: ما با توجه به شرایط و اقتضائات روز تصمیم به امور اصلاحی می‌گیریم و برای مرکز مستند و انجمن سینمای جوانان نیز اصلاحاتی انجام می‌شود که در آینده اعلام می‌شود.

از رفتار شتاب‌زده پرهیز دارم

انتظامی در ادامه درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر نیز اظهار کرد: از من انتظار رفتار شتابزده نداشته باشید تا چیزی که هنوز جمع بندی نشده را هیجان زده اعلام کنم. من قول داده بودم تا پایان سال آیین نامه‌های جشنواره را منتشر کنم ولی میسر نشد و طبعاً وقتی آییننامه‌ها جمع بندی شوند، مشخص می‌شود که جشنوارهای حذف می‌شود یا ادغام می‌شود یا به دستگاهی دیگر واگذار می‌شوند. من به تأثیر جشنواره جهانی فجر که کمک می‌کند سینمای ما بازار مثبتی داشته باشد، تاکید دارم و به زودی برنامه‌های ما برای جشنواره‌ها مشخص می‌شود..
وی همچنین به برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید اشاره کردو گفت: در برنامه راهبردی سازمان هشت رویکرد ما مشخص شد که یکی از آنها توسعه بخش بین الملل است. شما را به مرور برنامه‌های منتشر شده سازمان دعوت می‌کنم و به جای اینکه بین الملل فقط در فارابی باشد تمام بخشهای فرامرزی دیگر و زیرمجموعه‌ها در اینجا جمع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اعمال نظر برخی نهادها درمورد پروانه نمایش فیلم‌های خاصی گفت: اصولاً بسترهای نمایش در سازمان سینمایی است و طبعاً سازمان کم کردن آنچه مجوز داده شده و شنیده‌ام گاهی اتفاق افتاده را، برنمی‌تابد.

تصمیم گیری درباره سرمایه مشکوک و پول کثیف بر عهده سازمان سینمایی نیست
انتظامی همچنین درباره ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما اظهار کرد: ابتدا باید با طرح این پرسش که سرمایه مشکوک چیست؟ به نقش سازمان سینمایی درباره آن برسیم. ما برای اینکه راجع به هر پدیده صحبت کنیم باید آن را دقیق بشناسیم. آیا مرجع آن سازمان سینمایی است. مثلاً تشخیص اینکه فیلم چه زمانی نمایش داده شود بر عهده سازمان سینمایی است و نکته دیگر این است که طبعاً از ورود هر سرمایه برای توسعه سینما باید استقبال کنیم اما نگرانی‌ای که وجود دارد این است که این سرمایه نظامات رویه‌ای سینما را بهم بریزد و مشکل ایجاد می‌شود. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت می‌شود بین صنف و دستگاه سیاست گذار خروجی گرفت. من اطلاع دارم که خانه سینما به دنبال تدابیر خوبی است که این نگرانیها را مرتفع کند.

باگ های در نظام نامه اکران سینما وجود دارد
وی همچنین به برنامه‌هایش برای اکران فیلم‌ها و کم کردن نقش مافیای اکران اشاره و اظهار کرد: نظام نامه اکران هنوز باگ‌هایی دارد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود از جمله اینکه مثل گذشته فیلمها براساس پروانه نمایش اکران شوند. این‌ها در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر فکر می‌کنم این نظام نامه آماده شود تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.
رییس سازمان سینمایی همچنین درباره اسپانسر جشنواره جهانی فجر و سخن رضا میرکریمی درباره اینکه تمایلی به اعلام نام اسپانسر ندارد ، گفت: ما حداکثر ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد در راستای شفافیت مورد نظر وزیر فرهنگ باید گزارش تمام رویدادها را منتشر کنیم و امیدوارم قبل از ضرب الاجل ۴۵ روزه این گزارش منتشر شود، آن وقت پاسخ سؤالات را خواهید گرفت.

سخن گفتن درباره اقدامات سازمان سینمایی درخصوص فیلم رحمان 1400 مغایر با شفاف سازی است

انتظامی در ادامه درباره فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و در پاسخ به اینکه چه برخوردی با متخلفان شده است؟ اظهار کرد: پروانه نمایشی که صادر می‌شود، کسی نباید در هر کدام از بسترهای نمایشی آن را کم یا زیاد کند چون ما مسئول آن هستیم. گزارش‌هایی رسیده بود که در برخی سینماها پلان‌هایی نمایش داده می‌شود که در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینماها بررسی کردیم و اقدام شد. درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده ولی گفتن آن مغایر با شفاف سازی است چون بحث رفتاری است و مطرح کردن آن به ضرر سینما است.
وی درباره رویکردش نسبت به شبکه نمایش خانگی و شفاف سازی در آن بیان کرد: گزارش‌های مربوط به این شبکه به زودی منتشر می‌شود و این کار حتماً انجام می‌شود تا برنامه‌ریزان و فعالان بتوانند وضعیت رقابتی را رصد کنند.
انتظامی همچنین درباره پروانه ساخت و نمایش که قوانین آنها مربوط به قبل از دیجیتالی شدن سینما است و اینکه تجدیدنظری در این باره رخ می‌دهد یا خیر؟ اظهار کرد: در تجدید ساختاری که در کل سازمان هم در حال انجام است، ادغام‌هایی صورت می‌گیرد و پروانه ساخت تمام مدیومها یکی می‌شود و پروانه نمایش نیز همین طور خواهد شد. گزارش مربوط به این مسئله به زودی منتشر می‌شود ولی نمی‌توانیم خودسرانه پروانه را حذف کنیم چون باید طبق قانون عمل کرد ولی باید با تمهیداتی کارایی آن را به‌روز کرد.

انتظامی همچنین درباره کوچک سازی سازمان سینمایی اظهار کرد: با انتشار برنامه و ریز هزینه‌های هر دستگاه زیرمجموعه سازمان بهتر می‌توان پاسخگو بود، در این راستا برای مدرسه سینمایی ترجیح دادیم با توجه به شرایط موجود، مسئله آموزش را به زیر مجموعه‌های مرتبط و همچنین خانه سینما بسپاریم.
حسین انتظامی همچنین درباره قرابت خودش با سینما گفت: طولانی شدن سرپرستی من در سازمان سینمایی به دلیل بررسی‌های خودم بود و نیز اینکه سینماگران مرا می‌پذیرند یا خیر. آن زمانی هم که گفتم به سازمان نمی‌آیم به این دلیل بود که پس از آقای حیدریان فردی دیگر مطرح بود ولی در نهایت این طور شد، تاکید می‌کنم که به شدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اعتقاد دارم و این به توسعه کار کمک می‌کند و به بقیه هم توصیه می‌کنم این رویه را دنبال کنند.
یادآور می‌شود، در این نشست ابراهیم داروغه زاده (معاون نظارت و ارزشیابی) و محمود اربابی (معاون توسعه و فناوری) انتظامی را همراهی می‌کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار