با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین؛

جلسه کارگروه طرح ساماندهی بر لباس فرم مدارس استان قزوین برگزار شد

با حضور رحمانی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین؛حجت الاسلام امامقلی رئیس سازمان دانش آموزی استان قزوین (دبیر کار گروه )جلسه کارگروه طرح ساماندهی بر لباس فرم مدارس استان قزوین برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۶۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
جلسه کارگروه طرح ساماندهی بر لباس فرم مدارس استان قزوین برگزار شد

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین خطیب امامقلی مدیر سازمان دانش آموزی( دبیر کارگروه) استان ضمن عرض خیر مقدم و تبریک حلول ماه مبارک رمضان و قبولی طاعات و عبادات به حاضرین درجلسه کارگروه لباس فرم مدارس به تشریح مختصری بر دستور العمل اجرایی و ابلاغی وزارت آموزش و پرورش پرداختند.

حجت الاسلام امامقلی (مقدمه و اهداف برنامه و ضرورت طرح فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی-کارگروه استانی و شرح وظایف-و کارگروه مناطق و نواحی و شرح وظایف-تشکیل کمیته اجرایی مدارس فرایند طرح مبنی برانعقاد قرار داد با اتحادیه اصناف استان و مناطق و مکاتبه با اتاق اصناف مبنی برمعرفی تولیدی های دارای مجوز و اعتبار هر شهرستان منطقه و نواحی -تشکیل کمیته نظارت -فراخوان تولید کنندگان معرفی شده به منظور ظرفیت تولید و بهای قیمت تمام شده از طریق سامانه جامع ثبت سفارشات انتخاب و عقد قراداد مدارس با تولید کننده کان معتبرو رعایت مقررات مالی- تسویه حساب با تولید کننده گان براساس شرایط عقد قرارداد با تایید ناظررا در جلسه مطرح کردند .

در ادامه رئیس سازمان داشن آموزی شرح بر بخش مالی ونحوه هزینه کردرا مطرح کردند:بر اینکه مطابق مصوبه،90%درصد هزینه دریافتی برای تولید کننده و 10% درصد سهم مدرسه و سازمان دانش آموزی که به نسبت 40% درصد سازمان و 60% درصد مدرسه جهت فعالیتهای مربوطه تعیین شده پرداخت می گردد.هزینه کرد منابع در 10 بنددستورالعمل شرح داده شده است.

نکات مهم اجرایی :

سازمان تولید کننده گان طرف قرار داد را از میان تولید کنندگان فعال و با تجربه می تواند انتخاب نماید.

کلیه مدارس دولتی و غیر دولتی مشمول این طرح می باشند.

و بندهای در خصوص نوع و طرح ورنگ لباس و مبالغ تخصیص یافته ونحوه دریافت آن -و نحوه انعقاد قرار دادمدارس با تولید کننده و حسن اجرای کار با مدیر واحد آموزشی می باشد- مدارس همجوار ودوشیفت می توانند یک مدرسه را پایگاه معین انتخاب نمایند.

خیراله رحمانی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین( رئیس کارگروه): ضمن عرض خیر مقدم و قبولی طاعات و عبادات ماه مبارک رمضان به حاضرین در جلسه ،سازمان آموزش و پرورش استان امیدوار است که درخصوص الگوی لباس فرم مدارس و فرهنگ سازی آن در بین 240000 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در تمام مقاطع تاثیر گذار باشد تا هم الگوی اسلامی و هویت ایرانی و همچنین ترویج سادگی و همرنگی و ترغیب به نظم و کمک به اقتصاد خانواده ها و مدارس و تلاش برای تحقق شعار رونق تولید و اشاعه فرهنگ مصرف کالای ایرانی صورت پذیرد.

با توجه به اینکه استان قزوین در سال تحصیلی 98-99 میزبان کنگره همایش ( هویت کودک اسلامی و ایرانی )است. تلاش گردد تا امر پوشش ظاهری دانش آموزان با الگوی ویژه با فرهنگ اسلامی و بومی استان قزوین لحاظ گردد و با استفاده از ظرفیت های مجموعه طراحان لباس و هنرستانها فنی و حرفه ای حتما استفاده شود.

رحمانی در آخر گف: تلاش گردد تا با رفع نقایص و آسیب شناسی از نقاط ضعف طرح مراتب همدلی و هماهنگی بیشتری بین سازمان دانش آموزی و اتحادیه اصناف و سازمان صنعت ومعدن و انجمن و اولیائ و مدارس و مدیران و تولید کنندگان پوشاک لباس فرم دانش آموزی بعمل آید.

محمد رضا لشگری رئیس انجمن و اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش: مدیران مدارس با تولید کننده گان و پیمانکاران طرف قرار داد توسط اتحادیه اصناف معرفی شده اند تفاهم نامه انعقاد نمایند تا روند بازرسی و شکایت آنها ترتیب اثر داده شود- برای روند اصلاح نظارت و ارزیابی راه اندازی سامانه جامع پوشاک و لباس فرم مدارس مشابه سامانه استان قم شکل بگیرد تا شکایات واصله جهت بازرسی تسهیل گردد. -لیست ویرایش شده تولید کننده گان معتبر که دارای مجوز فعالیت در سال 98-99 می باشند توسط اتحادیه اصناف برای ارسال به مدارس معرفی شوند-تقریبا 50%درصد دانش آموزان استان اگر از لباس فرم مدارس استفاده نمایند ظرفیت 120000نفر را شامل می شود لذا سازمان صنعت و معدن در پوشش بسته حمایتی تهیه و توزیع پارچه مورد نیاز دوخت تولید کننده گان با این ظرفیت را فراهم نماید تا قیمت بهای تمام شده هر لباس فرم دانش آموزی برای خانواده هاو تولید کنندگان مقرون به صرفه شود در قیمت گذاری های مصوب نسبت به درآمد خانوار ها اجحاف نشود -قیمت و کیفیت در سبد خانوار از اهمیت بیشری برخودار است -و همچنین اتحادیه اتاق اصناف ظرفیت تولید کارگاه ها تولید کننده گان را اعلام نمایند. تا برای ظرفیت تعیین شده مدارس متقاضی معرفی گردد. تمام تلاش انجمن و اولیاء این است که حداقل قیمت تمام شده برخانواده با کیفیت تولید خوب لباس فرم دانش آموزان تحمیل گردد. اتحادیه برروند تولید از ابتداء تا زمان تحویل نظارت را دنبال نماید - دوخت نامناسب از اشکالات وارد برتولید کننده گان بوده است. کارگروه نظارت و ارزیابی با هماهنگی انجمن و اولیاءو سازمان برای نظارت بر تولید و توزیع و تهیه کالای لباس فرم دانش آموزی شکل بگیرد.-شکایات مدارس و اولیاء فقط از طریق مراجع ذیصلاح و کارگروه ارزیابی قابل پیگیری می باشد -سامانه پیامکی ارائه شکایات نیز معرفی گردد.

سید محمود سیدی رئیس اتحادیه اتاق اصناف استان : درخصوص نظارت برتولید و توزیع لباس فرم مدارس و عکاسی پرسنلی از دانش آموزان مدارس اتحادیه ارتباط مستقیم دارد. همکاری و نظارت و تجربه خوبی با شرکت ها و تولید کننده گان و ارتباط مستقیم با انجمن اولیاء مربیان و اداره کل آموزش و پرو ش در سالهای قبل داشته است.

گزارش تولید کننده گان مجاز در فهرست نهایی شاخص ظرفیت توان تولید و نفرات کارگاه و بیمه افراد در کارگاه و تعداد دستگاهای دوخت موجود در کارگاه ها به سازمان معرفی گردند.

بازرسی و ارزیابی و رسیدگی به شکایات از کارگاه ها و تولید کنندگان با مکاتبه و تماس با اتحادیه اصناف در استان و مناطق قابل پیکیری می باشد.

درصد سهم تولید کننده و سهم مدارس و سازمان با مصوبه کمیته بالاسری نرخ گزاری معین گردد. هزینه های تولید و تهیه پارچه مورد نیاز دوخت نسبت به تورم افزایش یافته لحاظ گردد.

ایوب قنبری سازمان صنعت و معدن استان قزوین:اتاق اصناف زیر مجموعه وزارت صنعت و معدن قرار دارد - سامانه لباس فرم مدارس از آسیب ها احتمالی می کاهد و رهگیری و شکایات خانواده ها ومدارس در خصوص تولید کننده گان را سرعت عمل پاسخگویی به آنها افزایش می دهد و ارزیابی دقیق تری برنظارت عملکرد تولید کننده گان خواهد بود.-سازمان صنعت و معدن با کارخانجات تولید البسه و در نحوه توزیع آن با اتحادیه اتاق اصناف هماهنگی لازم را در نحوه توزیع مناسب با تولید کننده گان لباس فرم مدارس خواهد داشت.- برای اینکه بهای تمام شده لباس فرم مدارس ارزانتر بشود کمک و حمایت از اقتصاد خانوار و مدارس صورت پذیرد.-اتاق اصناف ظرفیت موجود تولیدی ها را به سازمان صنعت و معدن اعلام نماید تا پارچه و البسه مورد نیاز در اختیار آنها قرار بگیرد.

سید حسین بی نیاز مشاور مدیر کل :اکثر مدارس با تولید گنندگان قرارداد بسته اند لذا نامه ای به مناطق ارسال گردد تا مناطق و مدارس قبل دریافت دستوراالعمل اجرایی لباس فرم مدارس از عقد قرارداد خوداری نمایند.-تولیدکننده گان ارائه نمونه کار نمایند بو متعهد به کار بوده و کیفیت ارائه شده مطابق الگو باشد و از ارائه پارچه با طرح و رنگ ودوخت و.... بی کیفیت خوداری نمایند بازرسی اتاق اصناف نسبت به کنترل و پیگیری شکایات واصله اقدام شود و پاسخگوی عملکرد تولید کننده گان معرفی شده از طرف اتحادیه باشد.

از نرخ گذاری های خارج از مصوبه اتاق بازرگانی و اتحادیه ممانعت و برخورد قانونی و لازم اعمال گردد.

برای اینکه قدرت انتخاب مدیران و اولیاء دانش آموزان مطلوب باشد.- با برپایی نمایشگاهی از محصولات ارائه شده در غرفه ها و نمونه کار ها از طرف

تولیدکننده گان نسبت به معرفی تولیدات اقدام نمایند.

سید ابوالفضل فاضلی رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت:متولی آموزش و پرورش در امر نظارت و فرهنگی سازی و ترویج الگوی مصرف در امر لباس فرم مدارس دانش آموزی یه سازمان دانش آموزی استان محول گردیده است لذا هماهنگی ها لازم را در برگزاری جلسات و برنامه ها.. باشد.متولیان امر در صنعت و معدن و اتحادیه اتاق اصناف پاسخگوی مراتب خواسته شده نسبت به معرفی تولید کننده گان معتبر و دارای مجوز فعالیت با ارائه ویرایش لیست جدید اقدام و به انجمن اولیاء اعلام نمایند.- زمانبدی کارها با توجه به برنامه سالانه مدارس صورت پذیرد تا مدارس هرچه سریع تر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نمایند.-اتحادیه اتاق اصناف و حراست مناطق در بازدید و بازرسی از مدارس و تولیدی های غیر مجاز و متخلف با مدیران مذکور برخورد شود.- معیارهای اسلامی و اخلاقی و عفاف و حجاب از لحاظ دوخت و اندازه و سایز مانتو و شلوار و لباس فرم مراعات گردد.- دوزندگان دخترانه و پسران مجزا باشند مدیریتی درخصوص اجرای دستورالعمل صورت پذیرد که مدارسی که جلوتر از برنامه ها و تفاهم نامه و قرارداد انجام داده اند پیرو بخشنامه های ارسالی عمل نمایند..

ابراهیم همتی نماینده انجمن و اولیاء قزوین: برخی از مدیران با تولید کننده گان غیر مجاز قرارداد انعقاد کرده اند و این عمل باعث نارضابتی و شکایاتی شده که لازم است آسیب شناسی گردد. -بنا به شواهد برخی از مدیران به لحاظ سوء استفاده مالی از درآمد حاصله از لباس فرم مدارس تصمیم و اقدام به تخلف کرده اند از مجموع شکایات واصله کیفیت نامرغوب جنس پارچه - دوخت نامناسب- و عدم تعهد تولید کننده در تحویل لباس فرم به موقع در مقرردر زمان مشخص طبق تفاهم نامه بوده است .- از معایب دیگر پوشش لباس فرم دختران لازم است کنترل شود تا رعایت موازین شرعی واسلامی و سایز لباس نسبت به جنسیت متقاضیان مراعات شود.

سید رضا طالبی رئیس اداره ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل : تبصره ماده 6 یک اجباری در پوشش همسان در مدارس نیست اگر چه ازلحاظ امنیتی و حفاظتی و هویتی طرح پوشش همسان کمک بسیار مناسبی برای مدیران و عوامل اجرایی مدرسه می باشد.-مدارس حق افزایش نرخ خارج از مبلغ مصوب در شورای کارگروه را ندارند.- در انتخاب نوع لباس و طرح و رنگ و تولید کننده کارگروه مدرسه و مدیر واحد آموزشی اختیار و تصمیم گیری مستقیم نماید.- این طرح لباس فرم مدارس در حدود 60% درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهد.-در تفاهم نامه قید گردد یک سوم پول دوخت پیش پرداخت در قسط اول به تولید کننده پرداخت گردد. و الباقی در زمان تحویل نهایی تسویه گردد.-بخشنامه استانی به پیوست دستور العمل وزارتی جهت اجرا سریعا به مناطق و نواحی ارسال گردد-

به لحاظ ممانعت جهت اخذ هر گونه وجهی در هنگام ثبت نام با توجه به دستور مستقیم شخص وزیر لذا از وزارت آموزش و پرورش استعلام گرفته شود دریافت وج هزینه لباس فرم دانش آموزی منعی نباشد.

فهرست تولید کننده گان معتبر و دارای مجوز رسمی از اتحادیه اتاق اصناف دریافت و به مناطق و نواحی معرفی گردد.

حجه السلام والمسلمین علی انصاری معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل در آخر مواردی را مطرح کرد:

1 - تفاهم نامه سازمان دانش آموزی با اتحادیه اتاق اصناف انعقاد گردد.

2-اتحادیه اتاق اصناف آخرین ویرایش تولیدکننده گان معتبرو مجاز را معرفی نماید3-فراخوان از طریق سامانه تولیدی های معتبر را به مدارس معرفی نماید تا مدیران مدارس در کمیته اجرایی مدرسه پس از تایید تولیدی مورد نظر را انتخاب و قرارداد منعقد نمایند

3-مدیران با تولیدی مورد نظر با ضمانت نامه اجرایی معتبر قرارداد منعقد نمایند تا حصول اطمینان در ارائه کار حاصل گردد.

4- سازمان در اسرع وقت نسبت به ارسال بخشنامه طرح ساماندهی تولید لباس فرم دانش آموزی مدارس و عملیاتی استانی اقدام نماید.

5 -با ابلاغ دستورالعمل اجرایی به مناطق در اسرع وقت به بهبود روند اجرایی آن کمک نماییم تا به بهترین شیوه اجرا گردد.

6- آموزش مدیران و اولیائ دانش آموزان توسط کمیته اجرایی منطقه / نواحی / شهرستان از اهم برنامه های دستورالعمل می باشد که حتما پیگیری و مطابق بخشنامه به نحو احسن صورت پذیرد و گزارش کمی و کیفی تهیه گردد.

7-ظرفیت های لازم در اتحادیه اتاق اصناف پیش بینی شود تا در صورت لزوم وکثرت سفارشات نیروهای جایگزین تکمیلی معرفی گردد.تا در بازده زمانی مناسب به تعهدات انجام شده مدارس پاسخگو باشند..

8- ناظرین شورای اداری جهت نظارت برروند اجرای طرح لباس فرم دانش آموزی مدارس مشخص گردد.

9 افراد بی بضاعت و تحت پوشش اشتغال به تحصیل در مدارس حتما مد نظر طرح رایگان لباس فرم مدارس قرار بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار