بهارلو: بازسازی زیر ساخت های آموزشی در گرو ایجاد زمینه بُرد-بُرد میان دولتی ها و غیردولتی هاست

تهران (پانا) - محسن بهارلو، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران طی یادداشتی در پورتال اداره کل شهر تهران بهترین روش برای تامین و نگهداری مدارس را مشارکت عمومی-خصوصی در قالب قراردادهای واگذاری و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۱۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، محسن بهارلو، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران در قالب یادداشتی به تشریح راه کارهای ارایه شده برای بهسازی و نوسازی فضاهای آموزشی با قابلیت های ماده 27 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پرداخت.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران در این یادداشت بیان می دارد:

" نظام آموزشی هر کشور زیر بنای توسعه و بالندگی نیروی انسانی آن جامعه است، فقدان فضای آموزشی مناسب و استاندارد ارایه خدمات آموزشی را در بستری ایمن و استاندارد با چالش‌هایی مواجه می‌کند. از این منظر آموزش و پرورش شهر تهران به دلیل کمبود مدارس ایمن و استاندارد با مشکلاتی روبروست.

برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران راهکارهای استفاده از ظرفیت خیرین و بهره‌مندی از حساب ذخیره ارزی را پیشنهاد کرده است که در بودجه سال 98 نیز در قالب تبصره 5 انتشار اوراق مالی اسلامی و تبصره 9 تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی راهکارهایی ارایه گردیده است که این اداره کل نسبت به طرح موضوعات در جلسات شورای آموزش و پرورش شهر تهران اقدام و پیگیر آن است.

با وجود این و با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز به دلیل فرسودگی فضاهای آموزشی به نظر می‌رسد، بهترین روش برای تامین و نگهداری مدارس مشارکت عمومی - خصوصی در قالب قراردادهای واگذاری و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی است.

روش های واگذاری زیر ساختی مدارس در کشورهای مختلف من جمله استرالیا، مصر، کانادا، پاکستان و ... صورت پذیرفته است که می‌تواند در قالب قراردادهای BOT (ساخت، بهره‌برداری، انتقال)، BOIT BTI ، BOO ، Lease ، ROO ، ROT و ... اشکال دیگری باشد.

قانون‌گذار در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) ماده 27 این موضوع را مد نظر قرارداده است و متعاقب آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای اقتصاد دستورالعمل‌های اجرایی و فرمت‌های مورد نیاز را تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نموده‌اند.

از آن جا که در شهر تهران قریب به 5 هزار واحد آموزشی خُرد و کَلان در حال فعالیت هستند که بخش بزرگی از آن به صورت غیر دولتی و قالب آن‌ها به صورت استیجاری فعالیت می‌نمایند می‌توان با ایجاد زمینه بُرد، بُرد بین دو بخش دولتی و غیر دولتی از سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی برای بازسازی زیر ساخت‌های آموزشی پایتخت بهره برد.

به نحوی که بخش غیر دولتی با ساخت فضاهای آموزشی مثلاً در قالب قرارداد BOT که شامل هزینه ساخت و بهره‌برداری به میزان سرمایه‌گذاری است در یک فضای استاندارد که در قالب نشریه 697 نوسازی طراحی و ساخته شده است فعالیت نمایند و وجوهاتی که به صورت اجاره سالانه پرداخت می‌نماید را به صورت یکجا به ساخت فضا تخصیص دهند و سال‌های مورد نظر از آن بهره‌برداری نمایند و در مقابل بعد از آن آموزش وپرورش بخش دولتی از فضاهای ایمن و استاندارد بهره‌مند گردد.

لازم به ذکر است که غالب فضاهای مورد نظر به دلیل عدم ایمنی در حال حاضر خالی بوده و خللی در آموزش‌های حوزه دولتی ایجاد نخواهد کرد و به این طریق هر دو بخش دولتی و غیر دولتی از اجرای ماده 27 قانون الحاق (2) بهره‌مند خواهند شد.

محسن بهارلو

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی

آموزش و پرورش شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار