برگزاری جشنواره اجتماعی محور و تربیتی دکتر شاهی

یزد (پانا) - نشست خبری دکتر حسن جانفدا، رئیس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت استان یزد، با خبرگزاری پانا در خصوص برگزاری جشنواره دکتر شاهی با محوریت جامعه ایمن برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۶۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جشنواره اجتماعی محور و تربیتی دکتر شاهی

حسن جانفدا هدف از برگزاری جشنواره اجتماعی محور و تربیتی دکتر شاهی که با استقبال پرشور دانش آموزان در اداره استعدادهای درخشان برگزار گردید را افزایش توانمندیهای فردی، خلاقیت‌های دانش آموزان و همچنین افزایش مهارت‌های زندگی دانست و افزود: امسال با توجه به اینکه محوریت برنامه؛ جامعه ایمن بود در ارتباط با برنامه 14گانه جامعه ایمن توانستیم کاری را انجام دهیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

جانفدا به عنوان نماینده انجمن جامعه ایمن کشور در یزد؛ ایجاد پیوند بین مردم و دولت در جهت ارتقا شاخصهای ایمنی جامعه را از دیگر اهداف این برنامه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: آمارها دال بر این است که وزارت بهداشت در بهترین وضعیت 25 درصد از بار تحقق اهداف سلامت را به عهده دارد و 75 درصد باقیمانده را سازمانهای مردم نهاد، سایر دستگاههای دولتی و مردم باید به نحو مقتضی به سرانجام برسانند.

او ضمن اشاره به اینکه شاخصهای آماری نشان دهنده این است که ما از لحاظ حوادث و بلایا متاسفانه جایگاه خوبی در جهان نداریم ادامه داد: متاسفانه در ارتباط با حوادث ترافیکی و رفتار خطرناک رانندگی در بین 190 کشور دنیا، رتبه 189 را از لحاظ ایمنی دارا هستیم یعنی از لحاظ خطر در مقام دوم قرار داریم.

وی افزود: از لحاظ تعداد فوت شدگان در حوادث ترافیکی به نسبت جمعیت در دنیا رتبه هشتم را دارا هستیم و از لحاظ شاخصهای مربوط به سایر موارد و حوادث وضعیت خوبی نداریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ارتباط با بلایای طبیعی کشور، ما جزء 10 کشور اول دنیا و چهارمین کشور قاره کهن آسیا می باشیم که متاسفانه تجربه های ناگواری در ارتباط با بلایای طبیعی و انسان ساخت داریم.

او با اشاره به اینکه در سالهای اخیر انواع و اقسام حوادث و بلایا از جمله زلزله کرمانشاه، سیل، رانش زمین، سرما و گرمای شدید، حمله ملخها، فروچاله ها، خشکسالی، حوادث صنعتی و معادن؛ را در کشور تجربه کرده ایم گفت: کشور ایران از 41 عامل بلاخیز، 32 عامل را تجربه کرده و در استان یزد 7 بلای طبیعی و انسان ساخت در صدر بلایا قرار دارد از جمله: زلزله، سیل، طوفان شن، گرد و غبار، آلودگی هوا، خشکسالی و حوادث ترافیکی در ابعاد وسیع می باشد.

جانفدا گفت: در استان یزد هفت مخاطره اصلی طبیعی و انسان ساخت در مدیریت بحران تعریف شده که شامل: سیل، خشکسالی، زلزله، آلودگی هوا ناشی از ریزگردها، حوادث صنعتی و معدنی و حوادث ترافیکی است.

او ضمن اشاره به برنامه جامعه ایمن در راستای کاهش این حوادث گفت: یکی از این برنامه ها، ایمنی مدارس است که می بایست برای خطرات بالقوه ای مانند: زلزله و خطر سقوط دانش آموزان که ممکن است در مدارس اتفاق بیفتد آمادگی و برنامه لازم و کافی را داشته باشیم .

رئیس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت استان در خصوص اجرای مانور انجام شده اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که دانش آموزان در حین کار با مواد شیمیایی دچار حادثه و سانحه شوند بنابراین سناریو مانور ما در ارتباط با لحظه انفجار و آتش سوزی در آزمایشگاه مدرسه بود که دانش آموزان از یک روز قبل با تمرین و آمادگی توانستند این کار را به نحو احسن انجام دهند.

جانفدا از سازمان اورژانس یزد، سازمان آتشنشانی که در جابجایی مصدومان و اطفاء حریق و پاکسازی محیط از مواد شیمیایی کمک کردند، انجمن جامعه ایمن کشور، رئیس اداره استعدادهای درخشان و مدیر دبیرستان دکتر شاهی، اعضای انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه و دانش آموزانی که در این برنامه آموزشی، پرورشی، تربیتی و اجتماعی محور همکاری داشته اند و همچنین از سید جواد مدرسی راد، کارشناس مدیریت خطر بلایا شبکه بهداشت درمان شهرستان تفت، قدردانی نمودند.

وی همچنین از دکتر محمد رضا دهقانی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، که به نمایندگی از ریاست دانشگاه در این مجموعه حضور داشتند تشکر کردند.

او در پایان اظهار امیدوری کرد که جشنواره دکتر شاهی سالهای متمادی با محوریتهای مختلف برگزار و به توانمدی دانش آموزان ما منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار