در گفت‌وگو با پانا

مازنی: هدف از گفت‌وگوی ملی کاهش تنش‌های درون نظام است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که در شرایط کنونی ایران، برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی بین احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی به کاهش تنش‌های داخل ایران بیش از پیش کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۱۶۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مازنی: هدف از گفت‌وگوی ملی کاهش تنش‌های درون نظام است

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به جلساتی که تحت عنوان گفت‌وگوی ملی در قوه‌مقننه و خارج از آن برگزار می‌‌شود، اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌هایی که در جلسات گفت‌وگوی ملی از سوی آقای باهنر مطرح شد، این بود که به طور ناخواسته جناح‌‌های سیاسی متفاوت با ادبیات مختلف روی سه موضوع تکیه می‌کنند. نخستین موضوع فساد گسترده، دومین موضوع ناکارآمدی و سومین موضوع نیز نبودن گوش شنوا در کشور است.»

او ادامه داد: «امروز شرایط به گونه‌ای است که هرکسی که در کشور تریبونی در اختیار دارد روی این سه موضوع تکیه کرده و به ویژه از نبود گوش شنوا در کشور برای بیان مشکلات گلایه می‌کند.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه نبود گوش شنوا در کشور را منجر به افزایش لمپنیسم دانست و تصریح کرد: «در چنین شرایطی افرادی که دلسوز نظام و کشور هستند و به حل مسائل و معضلات از طریق همفکری معتقدند، ممکن است صدایشان به جایی نرسد و در نتیجه افرادی که لمپن هستند از این فضا سوء استفاده کرده و بداخلاقی‌هایی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کنند و به فسادها و مشکلات دامن زنند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که از قرار معلوم در کنار محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در کنار عزت‌الله ضرغامی و محمدرضا باهنر از شرکت‌کنندگان در جلسات موسوم به گفت‌وگوی ملی هستند، ادامه داد: «برای پیشگیری از چنین اتفاقی، پیشنهاد آقای باهنر این بود که منشور یا در عبارتی صحیح‌تر میثاق اخلاقی بین جناح‌های مختلف سیاسی درون نظام تهیه شود که مورد استقبال شرکت‌کنندگان در نشست قرار گرفت و بنا بر این شد که روی این موضوع کار شود.»

افراد شرکت کننده در جلسات گفت‌وگوی ملی نماینده جناح‌ها نیستند

او در ادامه در پاسخ به این سوال که جمع حاضر در جلسات موسوم به گفت‌وگوی ملی چگونه شکل گرفته است، گفت: «نشست‌هایی که فعلا شکل گرفته از افرادی تشکیل شده که برای همکاری و شرکت در جلساتی در قالب گفت‌وگوی ملی ابراز علاقه کرده‌اند.»

مازنی یادآور شد: «بنابراین افراد شرکت کننده در این نشست‌ها لزوما نمایندگان جناح‌های سیاسی کشور نیستند چرا که روند انتخاب به این شکل نبوده که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان طی جلسات یا انتخابات‌هایی درونی افرادی را برای شرکت در این نشست دعوت کنند.»

او خاطرنشان کرد: «تعدادی از این افراد با ملاحظاتی که داشتیم، انتخاب شدند و عملا باید گفت که جمع فعلی در نقش هیات موسس است.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که جلسات سه فراکسیون مجلس با چند نفر برگزار می‌شود نیز گفت: «در داخل مجلس جمع 25 نفره از هر سه فراکسیون شکل گرفته است. در خارج از مجلس نیز جمعی 7 نفره شکل گرفته که جلسات به صورت مرتب در حال برگزاری است.»

راه طولانی تا گفت‌وگوی ملی به معنای واقعی کلمه داریم

او در تشریح ملاحظات در نظر گرفته شده برای انتخاب افراد شرکت‌کننده در این نشست نیز بیان کرد: «ملاحظه ما بیشتر روی اشخاص بود. به این معنا که اساسا افراد انتخاب شده علاقه‌مند به گفت‌وگو هستند یا خیر. تحمل شنیدن نظر مخالف را دارند یا خیر. به هرحال هستند افرادی که در مجلس به محض شنیدن نظر مخالف، ما را به بسیاری از موارد متهم می‌کنند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در ادامه با اشاره به دلایل برگزاری سلسله نشست‌هایی تحت عنوان گفت‌وگوی ملی، اظهار کرد: «دلیل طرح بحث گفت‌وگوی ملی، کاهش تضادهای درون نظام است. باید پذیرفت که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که در خارج از نظام براندازان به ما (اصلاح‌طلبان) حمله می‌کنند و در درون نظام نیز دوستان اصولگرا.»

مازنی خاصرنشان کرد: «در چنین نشست‌هایی باید کسانی حاضر باشند که به گفت‌وگو علاقه داشته باشند و آمادگی نشستن پشت یک میز با افرادی مثل ما را داشته باشند.»

او تاکید کرد: «به عقیده ما، چنین ترکیبی باید در کشور تکثیر شود و در مجامع مختلف جمع‌هایی برای گفت‌وگو بین عقاید سیاسی مختلف شکل بگیرد مثلا جمعی که در مجلس داریم می‌تواند در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم شکل بگیرد و افراد از هردو جناح حاضر در مجمع به گفت‌وگو حول محورهای مختلف با یکدیگر بپردازند. بین جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون این موضوع می‌تواند شکل بگیرد. بین وزرا و استانداران بعد از انقلاب هم همینطور. راه طولانی تا تحقق گفت‌وگوی ملی به معنای واقعی کلمه داریم ولی همچنان امیدواریم به این مسیر.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار