80 سال با نخل طلای جشنواره فیلم کن

تهران (پانا) - «نخل طلا » عنوان بهترین جایزه فستیوال فیلم کن است که هرسال به بهترین فیلم حاضر در این جشنواره اهدا می‌شود. این گزارش به معرفی برندگان جایزه نخل طلا در طول عمر 80 ساله این فستیوال می‌پردازد.

کد مطلب: ۹۱۵۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
80 سال با نخل طلای جشنواره فیلم کن

هفتاد و دومین دوره فستیوال فیلم کن که این روزها در کشور فرانسه برگزار می‌شود، در مقام یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی دنیا نگاه سینماگران و سینمادوستان را به خود جلب کرده و در راس اخبار سینمایی در هفته‌های اخیر قرار گرفته است.

ارزشمندترین جایزه این فستیوال که «نخل طلا» (Palme d'Or) نام دارد به بهترین فیلم حاضر در فستیوال اعطا می‌شود که افتخار بزرگی برای کارگردان و سایر عوامل فیلم با خود به همراه می‌آورد.

جشنواره فیلم کن نخستین‌بار در سپتامبر 1939 برگزار شد اما طی سال‌های بعد وقوع جنگ جهانی دوم مانع برگزاری این جشنواره تا سال 1946 شد. علاوه بر آن فستیوال در سال‌های 1948 و 1950 به علت نبود بودجه برگزار نشد؛ بنابراین گرچه امسال شاهد برگزاری دوره هفتاد و دوم فستیوال هستیم، عمر فستیوال به 80 سال رسیده است. از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد.

از جایزه بزرگ تا نخل طلا

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ جایزه‌ای با نام «جایزه بزرگ» جشنواره کن به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطا می‌شد؛ اما در سال ۱۹۶۵ هیئت داروان جشنواره پیشنهاد دادند جایزه بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. در اواخر سال ۱۹۵۴ مسئولان جشنواره کن، گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و نخستین بار در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی، پیشنهاد استفاده از برگ نخل را که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود، به‌ عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد و حال سال‌هاست یکی از معتبرترین جوایز سینمایی و فرهنگی جهان به شمار می‌رود. آنچه می‌خوانید مروری بر تاریخ 80 ساله «نخل طلا»ی فستیوال کن است که به معرفی فیلم‌های برنده این جایزه و سازندگان آنها می‌پردازد.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از ۲۴ اردیبهشت آغاز شده و میزبان مجموعه‌ای متنوع از آثار فیلمسازان و سینماگران مطرح جهان خواهد بود. این جشنواره امسال وارد هفتاد و دومین دوره خود شده و تا ۲۵ می - ۴ خرداد - ادامه دارد.

منابع جداول ویکی پدیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار