معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران: رسالت اجتماعی شوراها بسترسازی جهت مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تصمیم سازی است

ملارد(پانا) - همایش شهرستانی روز ملی شوراها با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، اعضای شورای اسلامی ، سرپرست شهرداری و سایرمسئولین در ملارد برگزارشد.

کد مطلب: ۹۱۵۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران: رسالت اجتماعی  شوراها بسترسازی جهت مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تصمیم سازی است

در این همایش محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در سخنانی اظهار داشت: در ماده هشتاد قانون شوراها وظایف و اختیارات گسترده ای برای این نهاد مدنی و مقدس تبیین شده که نشان از جایگاه والای آن در مجموعه قوانین جاری کشور دارد.

او با بیان اینکه شوراها نماد عینی و ملموس نظام مردم سالاری دینی در کشور هستند، افزود: شوراها یکی از ارکان جمهوریت نظام اسلامی محسوب می شوند چراکه اعضای شورا منتخب و برآمده از رای مردم هستند.

او گفت: در آموزه‌های دینی بر نقش امر مشورت و همچنین در اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری( مدظله العالی) همواره بر مشارکت مردم در امور تاکید شده است.

این مسئول ادامه داد: مدیریت مشارکتی که امروزه در بسیاری از کشورها یکی از مدل های مدیریتی به شمار می رود را می توان به نوعی برآیند مشارکت مردم در فرآیند تصمیم سازی دانست.

تقی زاده تصریح کرد: به نظر می رسد مدیریت مشارکتی در ایران باید مبتنی بر نوعی مشارکت معنادار متشکل از سازوکارهای علمی و برپایه قوانین و مقررات عملیاتی شود.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه اساسا شوراهای شهر و روستا دارای رسالت اجتماعی که همان بسترسازی مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تصمیم سازی می باشد، هستند بیان کرد: اگر شورای شهر و روستا در فضایی شکل گرفته از تضارب آرا و با سلایق مختلف اقدام به انجام کارگروهی کردند در این‌صورت به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: کار جمعی و مشارکتی در دنیا مورد تایید حکومت‌های دموکراتیک قرار گرفته و حکومت دینی نیز بر این امر تاکید داشته است.

تقی زاده با بیان اینکه باید بتوانیم در راستای حل مسائل جامعه با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از شیوه های نوین علمی اقدامات لازم را برای مشارکت عمومی در جامعه ترتیب دهیم خاطر نشان کرد: شوراها باید بستر لازم برای مشارکت آحاد جامعه را فراهم کنند و اگر بتوانیم از همه ظرفیت‌های اجتماعی برای حل مسائل بهره‌مند شویم آنگاه است که توانسته ایم به وظایف و رسالت اجتماعی خود عمل کنیم.

او افزود: یکی از ویژگی‌های بارز شوراهای موفق، پایبندی به قوانین و مقررات و تسلط و اشراف بر آن است که می تواند موفقیت شورا ها را در انجام رسالت ها و وظایف این نهاد دوچندان کند .

این مسئول با بیان اینکه در عین حال دیگر وجه توفیق شوراها، تعامل گرایی و به عبارتی هماهنگی با مجموعه ارکان و سازمان ها در محدوده سرزمینی حوزه‌های انتخابیه است ، اظهار داشت: شوراها باید از حقوق مردم صیانت کرده و اعتماد آنها را با عملکرد مناسب خود جلب کنند وبرای رسیدن به شاخص ها و اهداف مطالعه شوراها، نیازمند بستر و ساز و کار هایی هستیم که علاوه بر اعضای محترم شورا ها، مسئولان سازمانها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی یاری کننده این نهاد در انجام وظایف محوله باشند و.

او تصریح کرد: یکی از ابزارهای توانمندسازی شوراها آموزشی است که ما در مجموعه استان تهران برای پایش و ارزیابی فعالیت شوراها، برنامه‌های فصلی و سالیانه از سوی اداره کل امور شهری و شوراها در نظر گرفته ایم تا با برآورد نقاط قوت و ضعف شوراها نسبت به تقویت و رفع آن اقدام کنیم.

تقی زاده گفت: توصیه بنده به اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها این است که نسبت به نقش نظارتی خود به عنوان وظیفه اصلی اهتمام جدی داشته باشند که این مهم می‌تواند مردم را نسبت به آینده و سرنوشت آنها در انتخابات پیش رو امیدوار کند.

در این همایش عبادی رئیس شورای اسلامی شهرستان ، اکبری رئیس شورای شهر ملاردو حسینی رئیس شورای شهر صفادشت به نمایندگی از شوراهای اسلامی شهرستان به ایراد سخن و ارائه نقطه نظرات و مطالبات شوراها در پیگیری امورات مردم پرداختند.

حجت الاسلام حسینی نوری امام جمعه شهرستان، محمودی شاه نشین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی وتوکلی کجانی فرماندار ملارداز دیگر سخنرانان این مراسم بودند که در مورد شرح وظایف، اختیارات و برخی ویژگی‌های شوراهای اسلامی مباحثی را بیان کردند.

هزینه تجلیل از اعضای شوراهای اسلامی شهرستان ملارد امسال صرف کمک به هموطنان سیل زده ردید.

/خبرنگار:مرتضی صفرنژاد/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار