از درج نشان اهدای عضو در گواهی‌نامه‌های رانندگی چه خبر؟

تهران (پانا) - حدود ۳۰ سال از روزهای آغازین حیات پیوند اعضا در ایران می‌گذرد؛ حیاتی که پس از سال‌ها هنوز هم در گیر و دار برخی قانون گذاری‌ها ممکن است طرح‌های جدید آن به بن‌بست خورده و یا با سال‌ها تاخیر اجرا شود...

کد مطلب: ۹۱۵۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
از درج نشان اهدای عضو در گواهی‌نامه‌های رانندگی چه خبر؟

طرح درج نشان تمایل افراد به اهدای عضو بر روی گواهی نامه‌های راهنمایی رانندگی یکی از همین طرح هاست که دست کم حدود ۶ سال است که دست اندرکاران اهدای عضو در ایران در حال پیگیری برای اجرایی شدن آن هستند.

دکتر کتایون نجفی‌زاده - مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن قدردانی از روحیه ایثار گرایانه و فرهنگ غنی مردم ایران برای اهدای عضو می‌گوید: موضوع درج نشان تمایل افراد به اهدای عضو یک اقدام بسیار ارزشمند خواهد بود. البته این نشان جنبه قانونی نخواهد داشت تا این نگرانی برای دولت‌ها وجود داشته باشد که فقط با اکتفا به همین نشان بتوانیم اهدای عضو را انجام دهیم.

نجفی‌زاده با بیان این که در سایر کشورها نیز اوضاع به همین منوال است، ادامه می‌دهد: ما تاکید داریم تا بدانند درج این نشان به هیچ عنوان باعث اجباری برای اهدای عضو نخواهد شد.

وی می‌افزاید: حدود شش سال است که در حال پیگیری این طرح هستیم. مراحل قانونی آن و قسمت‌هایی که به وزارت بهداشت، وزارت کشور، پلیس ناجا و سایر نهادهای مربوطه بوده، طی شده است. یک تبصره نوشته شده که باید به قانون گواهی نامه‌ها اضافه شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به هرچه زودتر اجرایی شدن این طرح می‌گوید: این طرح یکبار تا هیئت دولت رفت اما در کمیسیون اجتماعی رد شد. پس از پیگیری‌های مجدد ما فعال شد و در حال حاضر نیز مشغول مذاکره با هیئت دولت هستیم که امیدوارم باعث زودتر اجرایی شدن طرح شود.

نجفی زاده همچنین با اشاره به برگزاری هرساله جشن نفس در کشور می‌گوید: امسال برخلاف سالیان گذشته که جشن با حضور تعداد محدودی مهمان برگزار می‌شد، در نظر داریم جشن "شهر نفس" را برگزار کنیم. به منظور همین امر اقدام به تبلیغات گستره در تلویزیون، بیلبوردهای سطح شهر، سینماها و… کرده‌ایم تا به این صورت علاوه بر گسترش هرچه بیشتر فرهنگ اهدای عضو، این جشن را در سطح کشور با حضور همه‌ مردم برگزار کنیم.

وی همچنین درباره چگونگی اقدام برای دریافت کارت اهدای عضو، می‌افزاید: افرادی که تمایل دارند می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

نجفی‌زاده درباره چگونگی پیگیری عدم صدور شناسه و کارت اهدای عضو برای کسانی که از طریق ارسال کد ملی خود به شماره‌ مذکور، اقدام کرده‌اند، می‌افزاید: این افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۰۲۱۸۸۱۹۰۱۸۰ از طریق انجمن اهدای عضو ایرانیان، روند صدور کارت‌شان را پیگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار