در گفت‌وگو با پانا

زهرا ساعی: با قانونی شدن لایحه تابعیت، ازدواج‌زنان ایرانی با مردان خارجی افزایش نمی‌یابد

رئیس کمیته زنان، خانواده و جوانان مجلس: ازدواج‌زنان ایرانی با مردان خارجی با فقرزدایی و فرهنگسازی روند نزولی می‌گیرد

تهران (پانا) - رئیس کمیته زنان، خانواده و جوانان مجلس ضمن حمایت از تصویت قانون تسری تابعیت مادران ایرانی به فرزندانشان می گوید که این قانون مبنایی برای ایجاد انگیزه ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نخواهد بود.

کد مطلب: ۹۱۵۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
زهرا ساعی:  با قانونی شدن لایحه تابعیت، ازدواج‌زنان ایرانی با مردان خارجی افزایش نمی‌یابد

زهرا ساعی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تصویب لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس اظهار کرد: این لایحه از قوانین بسیار خوب مجلس دهم محسوب می‌شود که دستاوردهای خوبی به همراه دارد و بسیاری از مشکلات این افراد را برطرف خواهد کرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هدف از بررسی لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حل مشکل زنان و فرزندان آنها است، گفت: چند دهه است که این افراد مشکل دارند و نتوانستند تابعیت ایرانی بگیرند. مادرانی هستند که بسیاری از آن‌ها به همراه فرزندان خود برای رفع مشکلاتشان به مجلس مراجعه می‌کردند. قانونی که اکنون در کشور وجود دارد نتوانسته نیازهای این افراد را حل کند و خیلی از آنها بزرگ شده‌اند و صاحب فرزند هستند و برای ادامه زندگی، ازدواج، تحصیل و شغلشان با مشکل مواجه هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما با تصویب این لایحه به دنبال این هستیم که اگر مادری فرزند بدون شناسنامه دارد، به تابعیت مادر شناسنامه و تابعیت ایرانی برای فرزندش صادر شود و آنها تکلیف خود را به عنوان یک شهروند ایرانی بدانند و از تمام مزایای حقوق تابعیت استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: روی این لایحه کار شده است و ابعاد آن در جلسات متعددی بررسی شده است چون معتقدیم موضوع اعطای تابعیت ایرانی جنبه‌های‌ اجتماعی و فرهنگی بسیار مهمی دارد. بنابراین مواردی که در لایحه آمده است تماما برای حل مشکلات این افراد است و با اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی نیز موارد مد نظر را پیش بردیم و قرار بر این شد تمام موارد مطرح شود و در نهایت کلیات لایحه در صحن مجلس تصویب شد. باید جزئیات آن نیز در مجلس بررسی شود و مواردی که مد نظر قرار دارد کارشناسی شود و اگر مواردی وجود داشت با نمایندگان مجلس رایزنی کنیم تا به نحو احسن حل شود.

زهرا ساعی درباره نگرانی کارشناسان خانواده برای تصویب نهایی لایحه مذکور مبنی بر افزایش میزان ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در مرزهای کشور گفت: نمی‌توان با قاطعیت در این باره صحبت کرد. قبل از این قانون هم ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان خارجی صورت می‌گرفته است و فکر نمی‌کنیم با قانونی شدن این لایحه ازدواج‌ها زیاد شود اما باید آسیب‌شناسی لازم صورت بگیرد و جلوی آن از طریق فقرزدایی چه فقر اقتصادی و چه فقر فرهنگی و همچنین افزایش آموزش به خانواده‌ها صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: وقتی قانون هم نداشتیم این ازدواج‌ها صورت می‌گرفت و نمی‌توان گفت که با تصویب قانون، ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی بیشتر می‌شود. در عین حال معتقدیم که اکنون فرزندان بدون شناسنامه مشکلات بیشتری دارند و باید این مشکلات حل شود. ما به عنوان قانونگذار باید خواسته مردم را پیگیری کنیم و هدفمان هم در لایحه تابعیت توجه به شأن مادر بودن و حل مشکلات فرزندان بدون شناسنامه است.

این در حالی است که فریبا درخشان‌نیا، مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با تصویب این لایحه ابراز نگرانی کرده و در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا گفته است که با توجه به تصویب لایحه اعطای تابعیت و احتمال تایید شورای نگهبان و تصویب قانون، یقینا به آمار جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار