زری آقاجانی*

کودکان کارآفرین

امروزه در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، دست‌اندرکاران و ذینفعان آموزشی به اهمیت و ضرورت کیفیت‌بخشی به آموزش پیش از دبستان و رشد و پرورش کودکان برای جامعه‌ای کارآمد و پیشرو پی برده‌اند و برای حفظ کشور در عرصه‌های گوناگون و حرکت آن در مسیر توسعه و بالندگی از فرصت بسیار مغتنم آموزش پیش از دبستان استفاده مؤثر می‌کنند.

کد مطلب: ۹۱۵۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
کودکان کارآفرین

صاحب‌نظران تربیتی ازجمله فروبل، مونته سوری، پیاژه، روسو و ...کسانی هستند که معتقدند الگوهای یادگیری کودک در سال‌های قبل از مدرسه و آموزش رسمی شکل می‌گیرد و ایجاد فرصت‌های آموزشی مناسب در سال‌های پیش از دبستان در شناخت و آگاهی کودک از مسائل لازم و ضروری است. با توجه به احساس نیاز به آموزش‌های اصولی در این دوره، رویکردهای نوین آموزشی متفاوتی خلق شدند که از آن جمله رویکرد کارآفرینی است. با آموزش صحیح و اصولی کارآفرینی از دوران کودکی می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور امیدوار بود. با تربیت کودک کارآفرین مقدمات رشد و اعتلای کشور نیز فراهم می‌گردد.

آموزش کارآفرینی مبتنی بر اصول روانشناسی و علمی است و باعث بروز خلاقیت و نوآوری می شود و با آموزش کسب و کار به صورت سنتی متفاوت است. با آموزش مبتنی بر الگوی برنامه درسی کارآفرین و استفاده از مربیان مجرب و دوره‌دیده می‌توان منتظر ظهور نسلی بود که دارای قابلیت‌های مقابله با تازه‌های دنیای امروز و جامعه بین‌المللی است.

در این رویکرد نوین آموزشی که چندین سال است به‌صورت رسمی و ساعات فوق‌برنامه وارد نظام آموزشی کشورهای رشد یافته شده است، کودکانی تربیت می‌شوند که دارای قدرت تفکر و حل مسئله هستند، کودکانی که در آینده جرئت ریسک داشته و دارای اعتمادبه‌نفس، خلاقیت و انگیزه پیشرفت هستند، کودکانی سخت‌کوش و هدفمند. صاحب‌نظران تربیتی معتقدند که برای آموزش کارآفرینی به‌پیش‌دبستانی‌ها باید از روش‌های تدریس کودک محور استفاده کرد تا روحیه خلاقیت و نوآوری در فراگیران شکوفا شود. همچنین محققان بیان کردند که باید مباحث مربوط به کارآفرینی را به روشی پویا، فعال و تجربی آموزش داد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که آموزش کارآفرینی دیدند نسبت به کودکان همسال خود دارای مهارت تفکر بالاتری هستند. آموزش کارآفرینی باید در برنامه‌های آموزشی ما جدی گرفته و شود و متولیان آموزش برای آن برنامه درسی طراحی کنند و همچنین کتاب‌های مناسب با فرهنگ و ارزش‌های کشور با توجه به رویکرد کارآفرینی تألیف شود. پیشنهاد می‌شود قبل شروع آموزش حتماً با والدین در این مورد گفت‌وگو کنید و آنان را از اهداف و مزایای طرح مطلع سازید. نقش والدین در پیروزی طرح‌های آموزشی اگرچه هویدا نیست، بسیار برجسته و حائز اهمیت است. اگر والدین برای این نوع آموزش توجیه کافی نشوند و از فواید این آموزش به‌قدر کافی مطلع نشوند، شکی نیست که بدون همکاری آگاهانه آنان آموزش کارآفرینی با شکست و نقص روبرو می‌گردد. خوشبختانه در ایران آموزش کارآفرینی در سطوح بالاتر آغازشده است و انتظار می‌رود که در آموزش پیش از دبستان به‌عنوان حساس‌ترین دوره پروش و آموزش نیز به این مهم توجه علمی و اصولی بشود.

*پژوهشگر مؤسسه مطالعات کودکی مدرس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار