افزایش ۸/۷ درصدی میزان اهدای خون در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیر کل انتقال خون استان اردبیل گفت: میانگین کشوری اهدای خون در سال گذشته ۵/۲۵ در هزار بوده که این آمار در استان ۷/۳۱ در هزار است که بیش از ۸/۷ درصد افزایش را در استان نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۹۱۵۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۸/۷ درصدی میزان اهدای خون در استان اردبیل

بابک رضا زاده اظهارکرد: در سال گذشته ۵/۶۲ درصد اهداکنندگان خون در استان، اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) بوده اند.

او افزود: میانگین کشوری اهدای خون در سال گذشته ۵/۲۵ در هزار بوده که این آمار در استان ۷/۳۱ در هزار است که بیش از ۸/۷ درصد افزایش را در استان نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه موضوع قابل توجه در امر اهدای خون در استان افزایش مشارکت بانوان است، گفت: این آمار را از ۸/۴ درصد در سال ۹۴ به ۲/۶ درصد در سال گذشته رسانده‌ایم که لازم است فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت گیرد تا بانوان استان بیش از پیش در کار نیک اهدای خون شریک شوند.

رضازاده یکی از اهداف اداره کل انتقال خون استان را کاهش ضایعات حاصل از فرآورده‌های خونی دانست و افزود: در این رابطه اقدامات مناسبی انجام گرفته است به طوری که این ضایعات در سال ۹۴، حدود ۹/۹ درصد بود که سال گذشته به ۹/۱ درصد رسیده است و استان اردبیل جزء استان‌های برتر در کاهش ضایعات فرآورده‌های خونی در کشور شناخته می‌شود.

او با اشاره به اینکه استان اردبیل توانسته است صد درصد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان را تامین کند، بیان کرد: خون و فرآورده‌های خونی استان اردبیل برای کمک به تهران و برای توزیع به سایر استان‌ها نیز از ارسال می‌شود.

رضازاده همچنین از ارسال ۲۴ هزار و ۸۴۲ واحد پلاسمای مازاد بر مصرف استان به خارج از کشور و تهیه آلبومین و فاکتور‌های انعقادی از این پلاسما‌ها و بازگشت دوباره به ایران خبر داد و تصریح کرد: پلاکت‌های خالص شده برای بیماران قلبی و سرطانی استفاده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به طرح واکسیناسیون متولدین سال ۶۸ به قبل گفت: در این طرح واکسن هپاتیت به اهداکنندگان خون مستمر استان تزریق می‌شود و می‌توان گفت هم‌اکنون همه خون دهنده‌های مستمر استان نسبت به بیماری هپاتیت واکسینه شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار