پس از شکست در بروکسل

پمپئو در روسیه با انتقاد مسکو از عملکرد واشنگتن درباره ایران روبه رو شد

تهران (پانا)- مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که به روسیه سفر کرده پس از دیدار با همتای خود با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرده است،‌ توافق هسته‌ای ایران از موضوعات این نشست بوده است.

کد مطلب: ۹۱۵۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو در روسیه با انتقاد مسکو از عملکرد واشنگتن  درباره ایران روبه رو شد

به گزارش ایتارتاس، یوری اوسکوف، معاون ولادیمیر پوتین در تشریح این دیدار گفته است که پمپئو و پوتین درباره اغلب مسائل بین‌المللی از جمله سوریه، ونزوئلا، کره شمالی‌، لیبی، افغانستان و ایران و گفت‌و‌گو کردند.

او گفته که توافق هسته‌ای ایران نیز دقایقی از گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه آمریکا بود.

اوسکوف گفت: «چند دقیقه درباره توافق هسته‌ای ایران نیز گفت‌‌و‌گو شد. ما رویکرد منتقدانه خود را نسبت به اقدام اخیر آمریکا بیان کردیم. رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه دقایقی درباره تحولات ایران گفت‌و‌‌گو کردند. من می‌توانم بگویم یک گفت‌و‌گوی جذاب بود.»

به گزارش پانا، پمپئو روز گذشته پس از دیدارش با سرگئی لاروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز بار دیگر تأکید کرد که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.

او که در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود در سوچی سخن می‌گفت، بیان کرد: «اساساً دنبال جنگ با ایران نیستیم» و آمریکا در صورتی که منافعش توسط ایران مورد حمله قرار بگیرد به شکل مناسب به آن پاسخ خواهد داد.

پمپئو بار دیگر با تکرار ادعاها علیه ایران گفت که آمریکا به دنبال آن است که ایران مانند «یک کشور نرمال» رفتار کند.

او گفت که برای رایزنی با کشورهای اروپایی درباره «تهدیدهای ایران» به بروکسل سفر کرده است.

البته پمپئو اشاره به بی نتیجه بودن حضورش در بروکسل نکرد. با اینکه وزیر امور خارجه آمریکا سفر به مسکو را لغو و راهی بروکسل شده بود که با همتایان اروپایی خود درباره ایران مذاکره کند، فدریکا موگرینی در همان ابتدا اعلام کرد که اگر فرصتی در میان دیدارهایش داشته باشد با پمپئو دیدار می کند.

پمپئو نتوانست نشستی با همه وزرای خارجه سه کشور اروپایی برجام داشته باشد و خبرنگاران خارجی این سفر پمئو را به نوعی دهن کجی اروپا به آمریکا دانستند.

لورنس نورمن خبرنگار واشنگتن پست که در بروکسل حضور داشت در توئیت خود نوشت که پمپئو برای عکس گرفتن به بروکسل نیامده بلکه آمده است که همتایان اروپایی خود را درباره ایران تحت فشار قرار دهد. اروپا از پذیرش او ممانعت کرده است.

پمپئو در کمنفرانس مشترک با لاوروف همچنین تصریح کرد سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تغییر نکرده و واشنگتن به دنبال دستیابی به اهدافی است که ماه می سال گذشته میلادی اعلام شده بود.

وزیر خارجه آمریکا مه سال گذشته (اردیبهشت‌ماه) ۱۲ شرط را برای توافق جدید با ایران اعلام کرد. منع برنامه موشکی، تحدید فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و رساندن غنی‌سازی ایران به صفر برخی از شروطی بودند که او مطرح کرد.

علی‌رغم این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دست‌کم در دو نوبت در روزهای گذشته گفته که هدف دولت او تنها به دنبال این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار