افتتاح فستیوال کن با سخنان تند کارگردان مکزیکی

تهران (پانا) – هفتاد و دومین فستیوال فیلم کن شامگاه دیروز با سخنرانی آلهاندرو گونزالس ایناریتو، رئیس هیئت داوران فستیوال، افتتاح شد. ایناریتو طی سخنان تندی رهبران جهان خصوصا امریکا را به خشونت و دروغ متهم کرد.

کد مطلب: ۹۱۵۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح فستیوال کن با سخنان تند کارگردان مکزیکی

به گزارش بی بی سی، سالن تئاتر گرند لومیر شهر کن شامگاه سه شنبه 14 می 2019 شاهد حضور جمعیت بزرگ سینماگران دنیا در مراسم گشایش هفتاد و دومین فستیوال فیلم کن بود.

آلهاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی که ریاست هیئت داوران این دوره از فستیوال را برعهده دارد از طرف ژوری سخنرانی کرد. او نخست از اهمیت فیلم در دنیای امروز به مثابه یک تجربه عمومی گفت و نیز از تلاش، اشتیاق و هیجان هیئت داوران برای اکتشاف در گنجینه آثار سینمایی شرکت‌کننده در فستیوال امسال صحبت کرد. اما سخنان تند ایناریتو درباره حاکمان فعلی دنیا توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

ایناریتو با انتقاد از گفتمان اخیر حاکم درباره مهاجرت گفت: این لفاظی‌ها، که داستان احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک یکی از آنهاست، می‌تواند به جنگ جهانی دیگری ختم شود.

وی اضافه کرد: مشکل اینجاست که آنچه اتفاق می‌افتد مورد تغافل واقع می‌شود. اگر این گفتمان به همین صورت ادامه پیدا کند ما را به جاهای خطرناکی خواهد رساند.

کارگردان فیلم‌های «بردمن»، «بابِل» و «برخاسته از گور» با اشاره به تغییرات آب و هوایی زمین در عصر حاضر گفت: جهان در حال ذوب شدن است و آقایان اساسا با خشونت و عصبانیت و دروغ به دنیا حکمروایی می‌کنند. آنها به جای حقیقت یکسری داستان‌های تخیلی تحویل مردم می‌دهند و آنها را وادار به باورشان می‌کنند.

رئیس هیئت داوران فستیوال کن 2019 در پایان این سخنان گفت: من سیاستمدار نیستم اما درمقام هنرمند می‌توانم اندیشه‌ام را به کمک اثرم بیان کنم و آن را برجای بگذارم.

کارگردان فیلم «عشق سگی» بعد از مراسم افتتاحیه به همراه اعضای هیئت ژوری شامل «ال فانینگ» بازیگر زن آمریکایی، «مایمونا ان دیایه» بازیگر و کارگردان زن اهل کشور بورکینافاسو، «کلی رایکارد» کارگردان، فیلم نامه‌نویس و تدوینگر آمریکایی، «آلیس رورواچر» کارگردان و فیلم نامه‌نویس ایتالیایی، «انکی بیلال» نویسنده فرانسوی رمان‌های مصور، «رابین کامپیو» کارگردان و فیلم نامه‌نویس اهل فرانسه، «یورگس لانتیموس» کارگردان یونانی و «پاول پالیکوفسکی» کارگردان مطرح لهستانی در نشست رسانه‌ای هیئت داوران جشنواره شرکت کرد.

گفتنی است ایناریتو از چهره‌های محبوب جشنواره کن است. فیلم «عشق سگی» ساخته وی در سال ۲۰۰۰ در جشنواره کن و در بخش هفته منتقدین رونمایی شد در نهایت جایزه بزرگ هیأت داوران این جشنواره را برنده شد و در جوایز اسکار آن سال هم نامزد بهترین فیلم خارجی بود.

ایناریتو در سال ۲۰۰۶ نیز با فیلم «بابل» جایزه کارگردانی کن را به خود اختصاص داد و این فیلم در جوایز اسکار نیز نامزد هفت جایزه شد. این کارگردان مکزیکی در سال ۲۰۱۰ بار دیگر با فیلم تحسین‌شده «زیبا» با بازی «خاویر باردم» قدم به جشنواره کن گذاشت و جایزه بهترین بازیگر مرد کن را کسب کرد و در باز هم نامزد اسکار شد.

بعد از مراسم افتتاحیه، مراسم فرش قرمز و نمایش فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» ساخته جیم جارموش با حضور این کارگردان و بیل موری، آدام درایور، تیلدا سوئینتن، کلویی سوینگ، سلنا گومز، سارا درایور و لوک سبت بازیگران فیلم برگزار شد.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار