گفتگو با معلم نمونه آذربایجان شرقی

خانم معلم با روحیه که در راه تحقق اهداف خود و موفقیت دانش آموزانش خستگی ناپذیر است

میانه (پانا) - معلم نمونه استان آذربایجان شرقی از شهرستان میانه بانویی باروحیه است که همواره با تلاش و تکاپو سعی کرده تا به اهداف بزرگ خود برسد و دانش آموزانی موفق تربیت کند.

کد مطلب: ۹۱۵۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
خانم معلم با روحیه که در راه تحقق اهداف خود و موفقیت دانش آموزانش خستگی ناپذیر است

نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.

هر ساله روز ۱۲اردیبهشت را به نام هفته معلم نامگذاری کردند تا هم یادی باشد برای منزلت مقام معلم و هم از رشادت های معلم تجلیل شوددر این هفته هر ساله معلمانی از سراسر مناطق با کسب امتیازات و توانمندی های که دارند به عنوان معلم نمونه استانی و منطقه ای معرفی می شوند.

همکاران و اولیای دانش آموزان ویژگیهای ممتاز او را پشتکار فراوان، توانمندی برنامه ریزی درسی، ارتباط مناسب با دانش آموزان و اولیا، خستگی ناپذیری درکار، تواضع وفروتنی وخودش را برتر از دیگران ندانستن و وقت شناس بودن عنوان می‌کنند.

انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استانی در سال 97 بهانه ای شد تا با ایشان به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید:

لطفا برای شناخت بیشتر خوانندگان خودتان را معرفی نمائیدو از سوابق کاری تان بگویید؟

اشرف انگوتی هستم در سال 1352 در خانواده ای مذهبی در روستای گلنگدر (حسن آباد)میانه متولد شدم. دوران ابتدایی را در مدرسه روستایی گذراندم و دوران راهنمایی را در مدرسه پروین اعتصامی و دوران متوسطه رادردبیرستان زینبیه سپری کردم. 24 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دارم و از دوران مدرسه علاقه زیادی به شغل معلمی داشتم که باعث شد با علاقه خاصی که در وجود من ایجاد شده بود مهمترین تصمیم زندگی ام انتخاب شغل معلمی باشد و در حال حاضر در دبیرستان آیت اله احمدی میانجی به عنوان مدیر مدرسه در خدمت دانش آموزان می باشم.

مختصری از تاریخچه کاری خود را بیان کنید؟

با 24 سال سابقه در امر آموزش که 20 سال در پست مدیریت مدارس و 4 سال در پست معاونت آموزشی ( 7 سال در منطقه هشترود- 5 سال در دبیرستان زینبیه میانه - 2 سال دبیرستان عفاف و 10 سال در دبیرستان نمونه دولتی آیت اله احمدی میانجی) با تمام توان مشغول بوده ام.

معلمی را درسال 1374 با مدیریت مدرسه راهنمایی روستای سلوک هشترودشروع کردم ودوسال اول خدمتم را در آن روستاگذراندم.

از خاطرات دوران تحصیلی تان برایمان بازگو کنید؟

درپایه دوم دبیرستان ازیکی ازدبیران بیشترمهارت زندگی آموختیم با وجودی که جغرافیا درس اختصاصی ما نبود ولی خانم اباذری آنقدر ارتباطشان با همه دانش آموزان خوب و دوستانه بودکه ما برای ساعات دیگر نیز از ایشان روحیه و انرژی مثبت می گرفتیم ایشان از این جنبه برای من الگو شدندکه به مشکلات آموزشی و روحی و خانوادگی همه دانش آموزان اهمیت میدادند و مثل یک مشاور دلسوز پیگیر حل آن می شدند، مهربانی، شیوه تدریس و ادب و احترام ایشان در ذهن و خاطر دانش آموزانشان ماندگار هست و اکثر همکلاسی ها هنوز با ایشان ارتباط دارند و من در هشتمین سال استخدام درآموزش وپرورش با افتخار معاون ایشان شدم و مدیریت دبیرستان زینبیه و عفاف را از ایشان تحویل گرفتم.

از مهمترین عناوینی که در دوران خدمت کسب کرده اید شاخص ترین ها را نام ببرید؟

در دوران مدیریت مدارس با برنامه ریزی و بهره گیری از توان جمعی همکاران توانسته ام چندین دوره در ارزیابی های شاخص های آموزشی (درصد قبولی آزمون های نهایی) - درصد قبولی کنکور و مسابقات علمی ) و در حوزه شاخص های پرورشی با فرهنگ سازی و طرح ابتکارات خلاقانه توسط دانش آموزان نیز در حوزه عفاف و حجاب، نماز ، مسابقات قرآن و عترت، فرهنگی و هنری و شورای دانش آموزی، نتایج مطلوب و مقام های برتر منطقه و استانی را کسب نمایم که مرهون همدلی وهمکاری دبیران وعوامل اجرایی مدرسه واولیا دانش آموزان است.

از بهترین و تلخ ترین خاطره ی دوران مدیریت خود برایمان بگویید ؟

در دوران مدیریت خود یکی از دانش آموزان بیماری نادری داشت که باعث به وجود آمدن دغدغه در بین همکاران و بنده شده بود که با مساعدت و پیگیری های همکاران و خیرین شهر توانستیم این دانش آموز را در دوران سخت معالجه بیماری یاری دهیم.

چند سال پیش نیز یکی از همکاران جوان که بیماری خاص داشت فوت کرد و باعث رقم خوردن خاطره تلخ از دست دادن یک همکار در تاریخچه زندگی ام شد.

تاثیرمشارکت اولیاومعلمان در امور مدرسه را تا چه اندازه مهم می دانید؟

برای معلم درامر آموزش و تربیت دانش آموزگاهی مسایلی پیش می آیدکه چاره جویی آنها مستلزم آگاهی از علتهایی است که از شرایط خانواده ناشی می شود لذا کوشش و همکاری متقابل خانه و مدرسه، نظارت، هدایت،حمایت و مشارکت اولیا می تواند موجبات رشد شخصیت و پیشرفت مطلوب تحصیلی دانش آموزان را فراهم آورد.

از ابتکارات خود در جهت موفقیت چند مورد را نام ببرید ؟

از جمله ابتکارات بنده در دوران خدمتم برای پیشبرد امور آموزشی مدرسه و موفقیت دانش آموزان در تمامی عرصه ها برگزاری همایش های علمی و آموزشی با دعوت از افراد موفق جامعه و برپایی نمایشگاههای آموزشی و تربیتی و فرهنگی با همکاری و مشارکت دانش آموزان و اولیای آنها بوده است .

انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟

بنده با علاقه ای که به آموزش و تربیت دانش آموزان داشتم وارد این عرصه شدم و از ابتدا تلاشم بر استفاده از تمام توانم در این زمینه بوده است.

از برنامه ها و دغدغه های خود در زمینه شغلی تان بگویید؟

تجهیز مدرسه به بروزترین فناوری های آموزشی برای ارتقای سطح کیفیت آموزش در کلاس ها از مهمترین برنامه های بنده در ادامه خدمتم در آموزش و پرورش خواهد بود.

موضوعات مورد مطالعه شما چیست؟

بیشتر روانشناسی، مدیریت و برنامه ریزی درسی و مطالعه در زمینه تخصصی تعلیم و تربیت برای بروز بودنم در زمینه شغلی است.

رتبه یا مقام های کسب شده شما در دوران خدمت آموزشی؟

مدیر نمونه منطقه در سال تحصیلی 81-1380 و سال تحصیلی 92-1391

کسب رتبه های برتر در آزمون های تخصصی مدیران در سطح منطقه

کسب رتبه اول در جذب خیرین و جلب مشارکت اولیا در امور مدرسه در سطح منطقه

مسئول کمیته بانوان مجمع خیرین مدرسه ساز ومدرسه یار منطقه

دریافت 8 مورد تقدیر وزارتی

دریافت 72 مورد تقدیر استانی

دریافت14 مورد تقدیر از فرمانداری شهر میانه

دریافت 247 مورد تقدیر منطقه ای

با شنیدن کلمات زیر یک یا چند عبارت که به ذهنتان می رسد عنوان کنید:

مدرسه: کانون رشد و زندگی

دانش آموز: پاک و معصوم

کتاب: آگاهی

معلم موفق: الگو

آموزش وپرورش: مسئولیت سنگین

عدالت آموزشی: امیدمناطق محروم

کلام آخر:

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار