تجلیل از آلن دلون تا نمایش فیلم جیم جارموش

همه‌چیز درباره کن 2019

تهران (پانا) - فستیوال فیلم کن امروز سه شنبه 14 می 2019 (24 اردیبهشت ماه 98) با نمایش فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» جدیدترین فیلم جیم جارموش افتتاح می‌شود.

کد مطلب: ۹۱۴۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
همه‌چیز درباره کن 2019

جشنواره سینمایی کن ۲۰۱۹ در فرانسه با نمایش فیلم جدید جیم جارموش، کارگردان آمریکایی، و همچنین اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به آلن دلون آغاز به‌کار می‌کند. «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان مکزیکی ریاست داوران بخش رقابتی را برعهده دارد.

مراسم افتتاحیه ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر در تالار لوییس لومیر و با اجرای خاویر باردم و شارلوت گینزبرگ بازیگران اروپایی افتتاح می‌شود.

تجلیل از آلن دلون و نمایش فیلم

با وجود دیدگاه‌های آلن دلون بازیگر کهنه‌کار و اعتراض یک سازمان فمینیستی آمریکایی به این دیدگاه‌ها، جشنواره کن کارش را با اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به این بازیگر آغاز می‌کند.

کن هم در پاسخ به این حرف‌ها گفته است این جشنواره از این بازیگر تجلیل می‌کند زیرا او یک بازیگر افسانه‌ای و بخشی از تاریخ کن است؛ همان طور که این جشنواره از کلینت ایستوود، وودی آلن و آنیس واردا تجلیل کرد. پس از تجلیل از ژان پل بلموندو و ژان-پی یر لود طبیعی بود باید از بازیگر بزرگی مثل آلن دلون تجلیل شود.

آلن دلون به عنوان یکی از سنت‌های جشنواره فیلم کن، فیلم «آقای کلاین» ساخته جوزف لوزی در ۱۹۷۶ را برای نمایش در این جشنواره انتخاب کرده است. این فیلم درباره فرانسه در دوران دولت ویشی در جنگ جهانی دوم است. دلون تهیه کننده و از بازیگران فیلم بود.

ژان مورو، مایکل لونزدل، گری فیشر و ماسیمو جیروتی از دیگر بازیگران فیلم بودند و فیلم سال ۱۹۷۶ نامزد دریافت نخل طلای بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم کن شد اما موفق به دریافت آن نشد و جایزه به فیلم «راننده تاکسی» رسید.

«آقای کلاین» همان سال، برنده ۳ جایزه سزار بابت بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین طراحی پروژه شد. فیلم به وضعیت یهودیان در دولت ویشی می‌پردازد.

افتتاحیه با جیم جارموش

فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» که ترسناک کمدی توصیف شده داستان سه پلیس محلی را می‌گوید که با زامبی‌ها در شهر خود مبارزه می‌کنند. بیل موری و کلویی سوینی و آدام درایور نقش این سه مامور پلیس را بازی می‌کنند.

فیلم تازه جارموش علاوه بر این که فیلم افتتاحیه جشنواره کن است در بخش مسابقه این جشنواره نیز حضور دارد. جیم جارموش در سال ۱۹۸۴ جایزه دوربین طلایی همین جشنواره را برای فیلم «عجیب‌تر از بهشت» از آن خود کرد.

این نخستین بار نیست که جارموش به ژانر وحشت گریز می‌زند. فیلم «فقط عاشق‌ها زنده می‌مانند» عاشقانه‌ای بود در ژانر دراکولایی با بازی تام هیدلستون و تیلدا سویینتن که آن هم در جشنواره کن به نمایش درآمد.

برنامه ویژه جشنواره کن برای سیلوستر استالونه

امسال سیلوستر استالونه بازیگر فیلم های «رمبو» و «راکی» هم از میهمانان ویژه فستیوال کن است. این بازیگر به عنوان یکی از مشهورترین شخصیت‌های سینمای جهان در هفتادو دومین دوره جشنواره فیلم کن حضور پیدا می‌کند و در این جشنواره برنامه ویژه‌ای برای او تدارک دیده شده است.

استالونه قرار است روز جمعه ۲۴ مه (سوم خرداد) در ساعت ۱۰:۳۰ صبح در نمایشگاه ویژه‌ای در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کند، همچنین فیلم «رمبو آخرین نبرد» که توسط آدریان گرانبرگ ساخته شده به نمایش در می‌آید.

ژانگ زئی جایزه شوپارد را اهدا می‌کند

ژانگ زئی بازیگر چینی فیلم‌های سینمایی «ببر خیزان، اژدهای پنهان»، «خاطرات یک گیشا» و «گودزیلا: پادشاه هیولاها» به عنوان مادرخوانده جشنواره فیلم کن امسال انتخاب شد تا جایزه شوپارد را به برندگانش اهدا کند.

جایزه شوپارد که از سوی برند شوپارد ایجاد شده هر سال دو جایزه ویژه به بازیگران در حال ظهور (زن و مرد) اهدا می‌کند. برندگان این جایزه را یک گروه کارشناس تعیین می‌کنند تا از دو بازیگر جوان در مسیر کاری‌شان حمایت شود. این جایزه از سال ۲۰۰۱ ایجاد شده و هر سال در جشنواره فیلم کن توسط یک اهدا کننده که از او به عنوان مادر خوانده یا پدرخوانده یاد می‌شود، اهدا می‌شود.

امسال به عنوان مادرخوانده ژانگ این جایزه را به دو بازیگر جوان زن و مرد اهدا می‌کند. سال پیش دایان کروگر بازیگر آلمانی اهداکننده این جایزه به جو آلوین و الیزابت دیبیکی بود.

شارلیز ترون، التون جان، رابرت دنیرو، شان‌پن، کیت بلانشت، جولین مور، جود لاو، گوینت پالترو، ژولیت بی نوش و هلنمیرن از جمله پدرخوانده‌ها و مادرخوانده‌های پیشین کن بوده‌اند.

ازرا میلر، شایلین وودلی، لوگان لرمان، جیمز مک‌آووی، جان بویگا و گائل گارسیا برنال از جمله دریافت کنندگان پیشین این جایزه بودند. ماریون کوتیار سال ۲۰۰۴ این جایزه را دریافت کرد.

پایان جشنواره کن با «ویژه‌ها»

هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن ۲۵ می (۴ خرداد) با نمایش فیلم «ویژه‌ها» به کارگردانی «اولیویه ناکاش» و «اریک تولدانو» به کار خود پایان می‌دهد. پیشتر مسئولان جشنواره اعلام کردند از این پس به جای «فیلم اختتامیه» آخرین فیلمِ جشنواره را در با عنوان «آخرین نمایش» پیش از مراسم اعطای جوایز به روی پرده می‌برند.

امسال فیلم فرانسوی «ویژه‌ها» به کارگردانی مشترک «اولیویه ناکاش» و «اریک تولدانو» با بازی «وینسنت کسل» و «رادو کاتب» به عنوان آخرین فیلم جشنواره کن در سالن گرند لومیر جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

پیش از این فیلم‌هایی چون «ای تی» ساخته «استیون اسپیلبرگ» و «تلما و لوئیز» ساخته «ریدلی اسکات» در اختتامیه کن رونمایی شدند و سال گذشته نیز «مردی که دون کیشوت را کشت» فیلم پایان‌بخش این رویداد سینمایی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار