کتاب اصول و مبانی طراحی در کاشان رونمایی شد

کاشان (پانا) - عضو هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه شاهد گفت: جامعه هنری به ویژه نسل دانشجو به اثری نیاز دارد که تمام زیر و بم های رشته طراحی پارچه را با ظرافت و بیانی ساده در اختیار مخاطب قرار می دهد.

کد مطلب: ۹۱۴۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کتاب اصول و مبانی طراحی در کاشان رونمایی شد

نظام الدین امامی فر اظهار کرد: کتاب اصول و مبانی طراحی پارچه به قلم حسین صدقی از لحاظ محتوا یک اثر کامل و جذاب است که تدریس محتوای این کتاب برای دانش آموزان دوره متوسطه و دانشجویان رشته طراحی پارچه و لباس بسیار مفید است.

وی افزود: خلق و طرح ده ها نمونه پارچه توسط نویسنده برای تفسیر مطالب کتاب شگفت انگیز و تحسین برانگیز است و این اتفاق ناشی از قدرت بی بدیل وی در مبحث طراحی پارچه است.

وی تصریح کرد: بیان علم هنرهای تجسمی و رنگ شناسی در ابتدای این کتاب، همراه با تمثیل هایی که از پارچه و لباس برای خواننده آورده است، از نقاط قوت کتاب است .

امامی فر گفت: این کتاب، حاصل سال ها مطالعه، پژوهش و تجربه مولف در زمینه طراحی پارچه است که به خوبی تمام زیر و بم های آموزش طراحی پارچه را با قوانین و قواعد هنری تشریح می کند و همین امر باعث شده که این کتاب منبع آموزشی مطلوبی برای فراگیران رشته های طراحی پارچه و طراحی لباس باشد .

نویسنده کتاب اصول و مبانی طراحی گفت: این کتاب به مثابه بغض فرو خورده من است. پس از سالها تحقیق و کار در کارگاههای پارچه و طراحی آن متوجه شدم که مدیریت سنتی با افکار قدیمی، مانع رشد کارخانجات نساجی و چاپ و تکمیل پارچه در کشور ما هستند.

حسین صدقی افزود: نگاه سنتی و غیر خلاق به طراحی پارچه موجب شد تا کتابی را به رشته تحریر درآورم که در جهان به عنوان هنری رازآلود و مخفی نگه داشته شده و من امیدوارم افق وسیعی را پیش روی علاقمندان به این حوزه گشوده باشم . طراحی پارچه ازقدیمی ترین رشته های هنری است. انسان پس از آشنایی با هنر بافت، نگاه خود را به طرح و نگ پارچه انداخت،

وی اظهار کرد: ذائقه تنوع طلب آدمی اقتضا می کرد تا پس از استحکام و لطافت به جذابیت و رنگارنگی پارچه توجه نماید. انسان خلاق، شاید در آغاز، پارچه ای با دو رنگ متفاوت بافت و سپس از نبوغ خود به نقش های ساده هندسی روی آورد و از ادغام این نقوش ساده طرح های پیچیده تر را به وجود آورد و این مسیر را به سوی طراحی های نو، ایجاد فرم هاب الوان و رنگارنگ و نقوش متنوع تر ادامه داد.

وی تاکید کرد: انسان، در طول صدها سال با استفاده از تکنولوژی رو به رشد نساجی و هنر چاپ توانست طرح های بسیار بدیع را به بازار مصرف عرضه نماید و به سبب حس زیبا گرایانه و ذات کمال گرای خود، خواهان آراستگی و جلوه گری همیشگی است و همین عامل باعث ایجاد کارگاه ها، کارخانجات و گروه های طراحی جدیدتر شده است.

این استاد دانشگاه افزود: در شکل گیری طراح پارچه علاوه بر طراحی، ترکیب بندی و رنگ شناسی، مباحث مختلف زیباشناسی نیز مورد نیاز است‌. طراحی پارچه با توجه به نوع کار علاوه بر مفاهیم علمی نیاز مبرم به مفاهیم زیبا شناسی و خلاقیت دارد . بنابراین طراح پارچه باید علاوه بر تسلط بر مبنای هنرهای تجسمی به فنون طراحی پارچه تسلط کافی داشته و یک رنگ شناس خبره و متبحر نیز باشد .

این هنرمند کاشانی گفت: ایران مملو از استعدادهای درخشان در زمینه هنر است. همانطور که در گذشته های دور در جای جای این سرزمین، شاهکارهای زیادی در زمینه های مختلف هنری، آثار را به جهان عرضه کرده است. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم در گذشته های نه چندان دور صنعت نساجی کاشان، طاووس هنر نساجی خاورمیانه و حتی جهان بوده است.

صدقی تاکید کرد: در منطقه کاشان نزدیک به چهل نوع پارچه به روش سنتی تولید می شده است. پارچه هایی همچون گلابتون، زری بافت، مخمل و ... چه بسیار هنرمندانی که به علت نبود شرایط مناسب، استعدادشان محبوس و در گذر ایام دفن گردیده است. من در مجموعه کارگاهی خود استعداد های درخشانی داشته ام که با وجود طراحی صدها طرح منحصر به فرد پارچه، به علت نگاه سنتی و کارشکنی های موجود اینک در خانه مشغول بچه داری هستند.

مهدیه عطاردی در معرفی نویسنده کتاب گفت: حسین صدقی، سالها در مقاطع مختلف تدریس کرده است و حاصل مطالعات و جزوه های درسی او در این کتاب عرضه شده است.

وی افزود: نگارش و تصویر سازی ۱۲۰ جلد کتاب کودک، نگارش سه جلد آموزش طراحی و نقاشی برای کودکان و نوجوانان، طراحی ۵۰ آرم، از جمله آرم دانشگاه کاشان، دانشگاه فیض، شهرداری کاشان، بیمارستان شهید بهشتی و فرهنگسرای خانواده بخشی از فعالیت ها ی حرفه ای نویسنده کتاب است.

وی اظهار کرد: شاگردی استادانی بزرگی مثل مرحوم مرتضی ممیز، جلال شباهنگی، علیرصا نوروز طلب، ناصر پلنگی و محمد احصایی بخشی از سابقه هنری صدقی است که ترمیم کاشی های ساقه گنبد مشهد اردهال و دهها نمایشگاه با موضوع مذهبی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کارنامه وی دیده می شود.

به گزارش پانا، کتاب اصول و مبانی طراحی در 132 صفحه تمام رنگی در قطع وزیری و در پنج فصل تدوین و نگارش شده و توسط انتشارات آبان به چاپ رسیده است . نویسنده سعی دارد علاوه بر هدف، مد، سلیقه بازار، توان کارخانه تولیدی و انتخاب تاجر پارچه به مفاهیمی چون مبانی هنرهای تجسمی و کارکردهای آن در طراحی پارچه، روش های طراحی پارچه و طراحی انواع آن اعم از لباسی، ملحفه ای ،....و مراحل آن، مفاهیم بصری و چیدمان در طراحی پارچه، ترکیب بندی در طراحی پارچه و نقش مایه یا موتیف نگاهی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار