تاکید اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا بر لزوم اجرایی شدن اینستکس

تهران (پانا) - اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی با متذکر شدن اهمیت بین‌المللی برجام از اروپا خواست تا اینستکس را عملی کرده و هماهنگی خود را افزایش دهند تا اطمینان حاصل کنند که تحریم‌های آمریکا ثبات اقتصادی و همکاری هسته‌ای مورد نیاز ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای را مختل نمی‌کند.

کد مطلب: ۹۱۴۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تاکید اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا بر لزوم اجرایی شدن اینستکس

به گزارش ایسنا، اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در بخشی از این یادداشت با اشاره به اقدام متقابل ایران مبنی بر کاهش سطح تعهدات برجامی خود و با اشاره به اهمیت برجام مطرح می‌کند: برجام، هدف اصلی خود را که در واقع برای تحقق آن طراحی شده بود انجام می‌دهد که آن جلوگیری از ایران برای دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای است. از این رو، این توافق بسیار مهم‌تر از آن است که بگذاریم نابود شود. اگرچه تمامی اعضای باقی مانده در برجام اظهار می‌کنند که به توافق متعهد هستند اما تلاش‌های کنونی برای حفظش، بقای آن را تضمین نمی‌کنند.

شورای روابط خارجی اروپا می‌نویسد: اروپایی‌ها باید تشویق شوند تا اینستکس، سازوکار مالی ویژه را برای تسهیل تجارت بشردوستانه اجرایی کنند. اگرچه آن‌ها باید بیشتر تلاش کنند تا مطمئن شوند که کسب‌وکارها وضوح لازم را برای راه اندازی تجارت دارند و مشارکت سایر کشورها را در سازوکار مالی ویژه سرعت ببخشند. اروپا همچنین باید سازوکار ویژه دیگری را ایجاد کند که دامنه تجارت را گسترش داده و در بر گیرنده واردات نفت ایران باشد، به گونه‌ای که امکان مشارکت سایر کشورها در آن فراهم باشد.

همچنین در این یادداشت مطرح شد که اروپا باید به مشاوره فنی و سیاسی با ایران برای کاهش خطر، عمق بیشتری بخشیده و درباره موضوعاتی از جمله مناطق مخاطره‌آمیز منطقه‌ای و بازتوانی فاجعه انعطاف ایجاد کند.

شورای روابط خارجی اروپا می‌نویسد، به طور کلی، حامیان برجام در سراسر دنیا باید هماهنگی خود را افزایش دهند تا اطمینان حاصل کنند که تحریم‌های آمریکا ثبات اقتصادی و همکاری هسته‌ای مورد نیاز ایران برای پایبندی آن به توافق هسته‌ای را مختل نمی‌کند.

مهم‌تر از همه این است که حامیان برجام در اروپا و جاهای دیگر باید ارزش توافق [هسته‌ای] را برای مخاطبان آمریکایی در دولت و کنگره آمریکا، جامعه کارشناسان و رسانه‌ها گوشزد کنند تا به وضوح معلوم شود که تنها راه کسب تمامی منافع برجام و تکیه بر آن، ملحق شد دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار