معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی خبر داد:

نیروگاه‌های برق حرارتی برای تامین برق تابستان آماده‌اند

تهران (پانا) - معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی می‌گوید پیشرفت تعمیرات نیروگاههای برق حرارتی کشور تا کنون به ۹۲.۸درصد رسیده و تا پایان خرداد، عملیات آن تمام خواهد شد.

کد مطلب: ۹۱۴۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نیروگاه‌های برق حرارتی برای تامین برق تابستان آماده‌اند

به گزارش وزارت نیرو،‌ عبدالرسول پیشاهنگ، معاون شرکت مادر تخصصی برق حرارتی سهم این شرکت در تولید برق کشور را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان برق تولیدی، از ظرفیت ۸۵ درصدی تولید برق کل کشور است که در اختیار این شرکت قرار دارد و از آنجایی که این سهم رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، باید در تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌ها کوشا بوده و آنها را همیشه آماده نگهداریم تا بتوانیم در تابستان با آمادگی کامل به تولید برق مورد نیاز کشور بپردازیم.

وی افزود: هر هزار متر که از سطح دریا ارتفاع داشته باشیم، ۱۲.۵ درصد از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد؛ این در حالی است که در ایران نیروگاه‌هایی به قدمت ۶۰ سال و حتی نیروگاه‌هایی با عمر چند ماهه که جوان هستند، فعالیت می‌کنند. در حالی که نیروگاه‌های ۶۰ ساله با ظرفیت تولید و راندمان اولیه خود، به فعالیت می‌پردازند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر ساله در شهریورماه به همه نیروگاه‌های ۹۵ هزار مگاواتی برنامه تعمیرات را اعلام می‌کنیم، ادامه داد: در سال ۹۷ میزان ۹۳ هزار و ۹۳۰ مگاوات از نیروگاه‌ها برنامه تعمیرات ابلاغ شد.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، ظرفیت نصب شده برق کشور حدود ۸۱ هزار مگاوات است که از این میزان، ۱۲ هزار مگاوات متعلق به نیروگاه‌های برق آبی، ۶ هزار مگاوات در اختیار صنایع، هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های اتمی، ۳ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های تولید پراکنده و ۶۸ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برق حرارتی است.

پیشاهنگ تصریح کرد: تعمیرات نیروگاه‌ها طبق ۸ مؤلفه انجام می‌شود که شامل آمادگی گروه‌های تعمیراتی، سوخت نیروگاه‌ها، نیاز، مصرف، حوادث و غیره هستند و بر این اساس، برنامه تعمیراتی نیروگاه‌های کشور از ۱۵ آبان تا ۱۵ دی ماه است؛ این در حالی است که تعمیرات نیروگاه‌های کشور ۹۲.۸ درصد پیشرفت داشته و تا نیمه خردادماه به اتمام می‌رسد.

وی گفت: نیروگاه‌های برق برای دمای ۱۵ درجه طراحی و ساخته شده است؛ بنابراین باید راهکارهایی به منظور خنک نگهداشتن هوای ورودی ایجاد شود که در این زمینه فعالیت‌هایی داشته و راهکارهایی طراحی کرده ایم که بتواند هوای ورودی را به نیروگاه‌ها ۲۰ درجه خنک کند.

وی با اشاره به توان داخلی در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت برق گفت: با تکیه بر توانمندی‌های داخلی که شامل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌شود، هر قطعه یا تجهیزی که به تعمیرات نیاز داشته باشد در داخل تعمیر و یا ساخته می‌شود؛ این در حالی است که سالیانه بیش از هزار بسته از بخش‌های مختلف تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، داخلی سازی می‌شود.

به گفته پیشاهنگ، از آنجایی که برای طراحی و ساخت نیروگاه‌ها حتماً به محورهای محیطی توجه لازم انجام خواهد شد، بنابراین در هر استانی که قرار بر احداث نیروگاهی باشد، ارتفاع استان از سطح دریا را در نظر می‌گیریم و مطابق با شرایط جغرافیایی آن اقدام به احداث نیروگاه می‌کنیم. در همین راستا اقداماتی به صورت پایلوت در استان کرمان و یزد انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار