مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

ممنوعیت ریشه‌کنی گیاهان بومی از سوی پیمانکاران شهرداری به کجا رسید

تهران (پانا) - مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه ابلاغیه شهرداری تهران مبنی بر ممنوعیت ریشه‌کن کردن و حذف گیاهان بومی در شهر تهران از سوی پیمانکاران فضای سبز با هدف حفظ گیاهان بومی پایتخت صادر شده است، گفت این تصمیم تأثیر زیادی بر حفظ گونه‌های گیاهان بومی دارد.

کد مطلب: ۹۱۴۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت ریشه‌کنی گیاهان بومی از سوی پیمانکاران شهرداری به کجا رسید

صدرالدین علیپور در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: وقتی اکوسیستمی متشکل از گونه‌های جانوری و گیاهی وجود دارد، این گونه‌ها جزو ارکان اکوسیستم و باهم در ارتباطند. گیاهان هم از جمله گونه‌هایی هستند که خودشان بستر اکولوژیک و محیط زیست‌‌اند و از پرندگان و حشراتی میزبانی می‌‌کنند که بر لقاح گیاهان تأثیر دارند. اگر هر یک از این چرخه‌ها غیرمستقیم حذف شود بر روی بقیه چرخه‌ها تأثیر می‌گذارد و نهایتا چرخه زندگی و اکوسییتم این گونه‌ها را به خطر می‌اندازد.

مدیرکل محیط زیست شهر شهرداری تهران افزود: با توجه به وجود گونه‌های بومی در فضاهایی همچون پارک پردیسان که پارک اکولوژیک است و در آن گیاهانی منحصر به تهران وجود دارد، تصمیم گرفته شد تا ریشه‌کن کردن و حذف گیاهان بومی در گام اول از سوی پیمانکاران فضای سبز ممنوع شود و هدف از این کار توجه و حفظ گونه‌های گیاهان بومی است.

علیپور همچنین افزایش میزان بارندگی‌های اخیر در شهر تهران را بر رشد گونه‌های گیاهی بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: با بارندگی‌هایی که داشتیم گونه‌های گیاهی رشد خوبی داشته‌اند و با تصمیماتی که در حفظ گونه‌های بومی اتخاذ شده است شاهد حفظ حفظ گونه‌های گیاهی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورها وضع اکوسیستم را به گونه‌ای فراهم می‌کنند تا گونه‌های طبیعی در آن رشد کنند. ما نیز تصمیم گرفتیم در فاز اول به پیمانکاران فضای سبز ابلاغ شود که این گیاهاند را حذف نکنند تا بخشی از تنوع ژنتیکی شهر که بر روی دیگر آیتم‌های محیط زیستی تأثیرگذار است، حفظ شود.

اخیرا در پی نامه آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره ریشه‌کنی گل‌ها و گیاهان خودروی بومی در فضاهای سبز شهری، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به تمامی شهرداران مناطق 22 گانه تهران ابلاغ کرد که کندن علف‌ها و گل‌های خودرو در محوطه‌های سبز شهری ممنوع است و این ممنوعیت باید به پیمانکاران اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار