در گفت وگو با پانا

نوایی،‌ کارشناس ارشد خانه معدن: تشدید تحریم صنایع فلزی فعالیت‌های معدنی در کشور را تعطیل نمی‌کند

تهران (پانا) – کارشناس ارشد خانه معدن می‌گوید فعالیت‌های معدنی در کشور با تشدید تحریم در بخش صادرات فلزی تعطیل نخواهد شد اما صادرات آهن، آلومینیوم و فولاد به کشورهای چین و حاشیه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.

کد مطلب: ۹۱۴۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
نوایی،‌ کارشناس ارشد خانه معدن: تشدید تحریم صنایع فلزی فعالیت‌های معدنی در کشور را تعطیل نمی‌کند

شهین نوایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت:‌ تحریم صنایع فلزی می‌تواند صادرات این محصولات را محدود کند اما در داخل کشور در ذوب آهن نیاز بالایی به آهن وجود دارد و صنایع داخلی می‌توانند آهن تولیدی از معادن را جذب کنند.

وی با بیان اینکه تا پیش از اعلام تحریم جدید صنایع فلزی بخش معدن کشور تا حدود 60 درصد درگیر در موضوع‌های تحریم بوده است، گفت:‌ واردات تجهیزات مربوط به اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی سال‌هاست که درگیر تحریم است و فعالیت فعالان این بخش تا حدود زیادی تحت فشارهای تحریمی بوده است.

نوایی گفت:‌ مواد معدنی در داخل کشور نیز مورد استفاده هستند و اگرچه نمی‌توان گفت که تحریم بی‌تاثیر است اما زمینه استفاده از تولیدات معدنی در داخل کشور وجود دارد.

کارشناس ارشد خانه معدن تصریح کرد: فعالیت‌های معدنی در کشور با تشدید تحریم در بخش صادرات فلزی تعطیل نخواهد شد اما صادرات آهن، آلومینیوم و فولاد به کشورهای چین و حاشیه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد:‌ کارخانجات داخلی در کشور به مواد اولیه آهن، مس و آلومینیوم وابستگی دارند و کاهش صادرات موجب تعطیلی واحدهای معدنی در کشور نخواهد شد.

واحدهای تولید مس بر سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف متمرکز شوند

کارشناس ارشد خانه معدن گفت: مس کاتد و آند و شمش تاکنون صادرات مناسبی داشت که با تصمیم جدید ممکن است با محدودیت در صادرات مواجه شوند و راهکار این است که واحدهای تولید مس بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها را بر حوزه اکتشاف متمرکز کنند تا به زمانی برسد که بتوان صادرات مناسبی از این محصولات را به دست آورد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای بخش معدن برای کاهش وابستگی به درآمد نفت ادامه داد: این بخش می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد اما منوط به آن است که صادرات فرآورده‌های معدنی با محدودیت همراه نباشد.

نوایی تصریح کرد:‌ تاکنون بازار مناسبی برای صادرات آهن به کشور چین وجود داشت و تمامی معادن آهن کشور فعال شده بودند و طبیعی است و باید به سمتی برویم که با استفاده از ابزارهای دیپلماسی محدودیت‌ فعالیت‌های تجاری در کشور مرتفع شود.

ضرورت افزایش ارزش افزوده در تولید محصولات معدنی

وی با تاکید بر ضرورت افزایش ارزش افزوده محصولات معدنی ادامه داد:‌ سیاست کشور این است که مواد معدنی به صورت خام صادر نشود و در تمامی صنایع ارزش افزوده لازم ایجاد شود. حدود 10 درصد از فروش صادراتی کشور مربوط به صنایع معدنی است و اکنون نفر دهم صادرکننده فولاد جهان هستیم که البته تحریم صادرات این محصولات را با محدودیت همراه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار