در گفت و گو با پانا

معلم قرآن ترکمانچای در کلاس درس هوشمند آموزش می دهد

تبریز ( پانا ) - معلم قرآن منطقه ترکمانچای استان آذربایجان شرقی در کلاس درسی که خود آن را هوشمند کرده درس می دهد.او امسال بعنوان معلم نمونه استان آذربایجان شرقی معرفی شد.

کد مطلب: ۹۱۴۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم قرآن ترکمانچای در کلاس درس هوشمند آموزش می دهد

امروزه یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در تمامی کشور ها هوشمند سازی مدارس می باشد، مدارس کشور ما نیز برای عصر اطلاعات آماده می شوند.

جاوید امیری معلم دلسوزی است که همواره تعلیم و تربیت را آمیخته با روح خود دانسته و با روحیه ای علمی قدمی جهادی در هوشمندسازی کلاس های درسی خود برداشته و با ایجاد محیطی شاد و با نشاط یادگیری و آموزش را برای دانش آموزان آسان می کند.

وی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که فرمود : "قلب ها هم مثل جسم ها پوسیده می شوند اگر موعظه و سخنی نشنوند" می گوید تعلیم و تعلم در روحیه من هست و همیشه نسبت به تدریس و تحصیل کردن تشنه هستم

امیری، مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره)ترکمانچای ، دارای کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی ، متولد چهارم آذرماه 1364 ، متاهل و دارای یک فرزند پسر است. به گفته خودش از سال 1391 که به استخدام آموزش و پرورش به عنوان مربی قرآن در آمده تمام کتب قرآنی مقاطع ابتدایی و همچنین تمام کتب روخوانی ، تجوید و مفاهیم دارالقرآن را تدریس کرده است.

او مسئولیت فرماندهی پایگاه روستای پدری، مسئولیت آموزش و تربیت حوزه مقاومت ترکمانچای ، مسئول مهد قرآن روستا و هم اکنون مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد روستا ، دهیاری روستا و مدیریت دارالقرآن ترکمانچای را به عهده دارد.

امیری درباره علاقه خود به معلمی و عناوینی که در این دوران کسب کرده است چنین می گوید: بنده همیشه یاد دادن و یاد گرفتن را دوست داشته و دارم و حتّی قبل از استخدام هم در مسجد به بچه ها قرآن و مفاهیم یاد می دادم. با اینکه سالهاست از دانشگاه فاصله گرفته ام ولی همچنان با حدود 7 نفر از اساتید دانشگاهی ارتباط استاد و دانشجویی دارم. زیرا بنده از عمق جان به فرمایش امام علی(ع) اعتقاد دارم : اینکه قلبها هم مثل جسم ها پوسیده میشوند اگر موعظه و سخنی نشنوند.پس تعلیم و تعلم در روحیه من هست و همیشه نسبت به تدریس و تحصیل کردن تشنه هستم.

بنده یکبار معلم نمونه مدرسه و یکبار هم معلم تلاشگر منطقه شده ام. همچنین به عنوان داور مسابقات قرآن،عترت و نماز فعالیت کرده ام. بنده مدیر منتخب استانی در حوزه قرآن،عترت و نماز سال تحصیلی 98 - 97 نیز هستم.

امیری درباره بهترین و بدترین خاطرات دوران خدمت خود می گوید: بدترین خاطره من بی مادر شدن پسری بدلیل طلاق و بهترین خاطره من هم نجات او از جهل و نادانی است. زیرا او با پدری کاملا بی سواد و بد سرپرست زندگی می کرد. با اینکه وقت مدرسه اش رسیده بود ولی در خیابان ها و صحراها بدون برنامه، سرگردان وقت میگذراند و هیچ چیزی یاد نمیگرفت بنده مسولین منطقه را در جریان گذاشتم و بعد از مراحلی او را از طریق رای دادگاه به بهزیستی میانه تحویل دادیم. الحمدلله الان حالش خیلی خوب است : هم از نظر درسی و هم از نظر ادب و ...

وی درباره انتخاب بعنوان معلم نمونه استان توضیح داد و افزود: تغییرات قابل توجهی که در 4 حیطه در دارالقرآن انجام دادیم موجب انتخاب بنده به عنوان معلم نمونه شد: تغییرات از نظر کمی(فیزیکی) و کیفی در دارالقرآن همچون نصب آبگرمکن و ایجاد آب گرم ، ایجاد گلخانه کوچک در دارالقرآن ، مجهز نمودن کلاس دارالقرآن به ویدئو پروژکتور و کامپیوتر و ... و همچنین وحدت رویه در تدریس کتب روخوانی، حق تلاوت 1، و ... ، حضور در برنامه های جمعی دانش آموزان مدارس (بالاخص در جشن های تکلیف، جشن قرآن و...) و تبلیغ و تشریح کلاس های دارالقرآن بالاخص تشریح طرح ملی نهضت حفظ جزء سی ، تشکیل شورای قرآنی و جلسات متعدد در رابطه با مشکلات دارالقرآن و رفع90 درصد مشکلات. از باب (من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق) جا داره از همکاری و همراهی اداره(کلانتری سرپرست سابق اداره ، شکرانی معاونت پرورشی و مرتضایی کارشناس قرآن،عترت و نماز) ، خیّران(حاج علی ابراهیمی و دوستانشان) و اعضای شورای قرآنی دارالقرآن تشکر کنم که در تغییرات بوجود آمده در دارالقرآن ، بی تاثیر نبوده اند.

معلم نمونه رتبه و مقام های خود را اینگونه بر می شمارد : دانشجوی نمونه دانشگاه ، معلم نمونه و تلاشگر منطقه ، بسیجی نمونه منطقه و مدیر منتخب استانی در حوزه قرآن، عترت و نماز

ضمناً دارای گواهینامه با امتیاز 98 از 100 در کشور در رشته ترجمه و مفاهیم قرآن هستم و به همین جهت لوح تقدیر از قائم مقام وزیر ارشاد با امضای حمید محمدی را دارا می باشم. بنده نفر اول مسابقات قرائت قرآن، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در منطقه هستم.

وی در پاسخ به اسن سوال که چه انگیزه ی برای انتخاب شغل معلمی داشتید، گفت: معلمی یعنی علم و آگاهی ، یعنی مبارزه با جهالت ، یعنی دست کسی را گرفتن و او را هدایت کردن. معلمی یعنی همنشینی با انسان های معصوم و دارای قلب پاک. معلمی یعنی پیامبر گونه بودن و به خدا و به آرامش رسیدن و اینها باعث و انگیزه شد تا بنده قدم در راه مقدس معلمی بگذارم.

وی ارتباط خود بین فرزند و دانش آموزان اش تفاوتی قائل نمی شود و تاکید می کند: ارتباط ما از روی همدلی، همکاری و محبت و مشارکت هست. زیرا دانش آموزان فرزندان خودمان هستند و نتیجه تربیت و آموزش آنها دوباره به خودمان برخواهد گشت.

او می گوید: فرزندان را نه برای دیروز و امروز بلکه برای آینده دور پرورش باید داد تا بتوانند در آینده برای مشکلات تصمیم‌گیری مناسب انجام دهند.

امیری در خصوص خواسته ای که یک معلم از مسئولان دارد، افزود: نه فقط خواسته من بلکه خواسته تمام معلمان این است که شأن و جایگاه معلم در جامعه حفظ شود. یک معلم باید تنها دغدغه اش آموزش و تربیت باشد.

وی برنامه های آتی خود را چنین ترسیم می کند ؛ میخواهم اولویت اوّلم در دارالقرآن جزء سی ام قرآن کریم باشد. لذا حفظ جزء سی، قرائت تقلیدی از جزء سی ، ترجمه و مفاهیم جزء سی(بصورت فیلم،انیمیشن و ...) جزو اولویت های بنده برای آینده و دانش آموزان عزیز می باشد. همچنین تشکیل یک گروه هم خوانی قرآن در دارالقرآن ترکمانچای(بصورت نوجوانی) مد نظر بنده می باشد.

گفت و گو از مرتضی مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار