سینا میرزامحمدی

سازمان دانش آموزى را لمس، درک و تجربه کنید

امروز سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی است که برای بسیاری از اعضای آن معنای نقطه شروع و سر آغاز به حساب می آید.

کد مطلب: ۹۱۴۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

درس های انباشته، دیرآمدن، خواب آلودگی، سختی امتحانات ، همه و همه پیشمادهای سخت و استرس زای یک دانش آموز طی یک سال تحصیلی هستند. دانش آموزانی که خود در مدرسه به چندین بخش تقسیم بندی می شوند؛ درواقع مدرسه نمونه کوچکی از جامعه است.

آنهایی که با درس خواندن مقاربتی ندارند و اخذ مدرک و حضور دانشگاه اهمیتی برایشان ندارد، تکلیف این ها از همان ابتدا با خود ، مدرسه و والدینشان مشخص است.

بخش دوم دانش آموزانی که صرفاً حضور در دانشگاه را هدف گزاری کرده اندو تقریباً همه اتفاقات دوران تحصیلی خود را در اختیار گذر زمان قرار داده اند و قطعاً پس از ورود به دانشگاه برای آینده خویش تصمیم می گیرند.

بخش سوم دانش آموزانی که تحصیل در بهترین دانشگاه ها و رشته های برتر علمی را هدف گزاری کرده اند و شب و روز خود را صرف مطالعه و درس خواندن می کنند.

اما بخش دیگری از دانش آموزان در مدارس مشغول به فعالیت هستند. همان هایی که هم درس می خوانند و نیم نگاهی به دانشگاه های خوب دارند و هم خیلی زود وادر اجتماع می شوند و اغلب در حوزه های اجتماعی فعالیت می کنند.

این ها همان اعضای تشکل های مختلف دانش آموزی هستند به واقع سازمان دانش آموزی و تشکل های آن درب های ورودی این دانش آموزان به اجتماع است.

سازمان دانش آموزی طی سال های اخیر به محل پرورش فعالین و نخبه های اجتماعی ؛ فرهنگی و سیاسی تبدیل شده و اعضای آن از همان دوران دانش آموزی با راه های ورود و زندگی مطلوب در جامعه آشنا می شوند.

پیشتازان ، مجامع ، مجلس دانش آموزی و خبرگزاری پانا همان درهای ورودی دانش آموزان به حساب می آیند.

عضو تشکل پیشتازان ابتدا کار گروهی و تشکیلاتی را آموزش می بیند؛ یک عضو پیشتاز از روز ورود به تشکیلات تا روز خروج از آن معنی منش را درک می کند و 12 منش ادب و خوش خلقی ، راستی و درستی ، یاری و مهربانی ، دوستی با طبیعت ، دیانت و معنویت ، نظم پذیری و قانون مداری ، میهن دوستی ، تلاش و صرفه جویی ، شجاعت و دلیری ، عدل و انصاف ، مسئولیت پذیری و مشارکت جویی و تدبیر و تفکر را در چنته اجتماعی و فرهنگی خود ذخیره می کند و هنگام ورود به جامعه قطعاً از این منش ها یاری می جوید.

عضو پیشتاز با حضور در اردوهای مختلف تشکیلاتی معنای اردوی هدفمند که مقیاس کوچکی از زندگی است را فرامی گیرد و زندگی در شرایط سخت و البته فعالیت گروهی را تجربه می کند.

پیشتازان سازمان دانش آموزی به نوجوان جامعه مهارت های مختلفی را می آموزد که نتیجه آن تربیت اجتماعی این افراد و حضور آگاهانه در گام های بعدی زندگی است.

دانش آموز با حضور در فرآیند انتخابات شورای مدرسه طمع شیرین پیروزی وتجربه تلخ شکست در مقابل سایرین را می چشد و برای پیروزی ظرفیت های خود را افزایش می دهد؛ دانش آموز عضو شورا برای رهاوردی سنگین تر به مجمع شهرستان و منطقه رفته و خود را برای رویارویی با جمع پیروز ها آماده می کند و بعنوان نماینده دانش آموزان یک منطقه و شهرستان انتخاب می شود؛ یقیناً بار سنگین مسئولیت او را به مراتب مسئولیت پذیرتر بار می آورد و سپس برای حضور در مجلس و پارلمان دانش آموزی با همنوعان خود رقابت می کند.

همه ی این گام ها موجب آماده شدن و کسب تجربه دانش آموز در مسیر های موفقیت و شکست ها در گام های بعدی زندگی می شود و اهمیت حضور در جوامع و رویداد های اجتماعی را درک می کند و همچنین معنای لغت دموکراسی با گوشت و فهم و جان او در آمیخته می شود. تربیت و تقویت روحیه و ویژگی و استعداد سیاسی و اجتماعی دانش آموزان نتیجه این رهاورد مهم است.

واژه خبرنگاری شاید از نخستین واژه های جذاب برای یک دانش آموز باشد. وقتی یک نوجوان چهارده و پانزده ساله شأنیت یک خبرنگار را پیدا می کند قطعاً تحولی مهم در نگرش شخصیتی وی ایجاد می شود.

خبرگزاری پانا در چارچوب های مختلف نحوه حرف زدن ، گوش دادن ، نشستن ، برخاستن ، سوال پرسیدن ، کنترل عصبانیت ، انتقاد کردن ، انتقاد شنیدن ، نوشتن و ... را به دانش آموز آموزش می دهد و قبل از تربیت یک خبرنگار یک انسان با معلومات و ملزومات یک فرد اجتماعی را تربیت می کند.

گفتگو و هم کلام شدن با انسان های عالی رتبه اجتماعی و مدیران سطح بالا برای یک دانش آموز یک گام که نه بلکه چندین گام روبه جلو در جهت تقویت روحیه و استعداد فرهنگی و اجتماعی او است.

راه همه ی انسان های موفق و غیر موفق جامعه از آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت می گذرد اما صرف توانمندی علمی و شغلی برای یک زندگی مطلوب کافی و وافی نیست و باید توانمندی اجتماعی نیز مکمل شخصیت یک فرد موفق باشد.

اهمیت سازمان دانش اموزی نیز دقیقا در این مسیر مشخص می شود؛ سازمان دانش آموزی قطعا در مسیر پیشرفت دانش آموزان قرار دارد اما نیازمند باور ، اعتقاد ، اعتماد و یاری بیشتر و بیشتر همه آحاد جامعه است.

*مسئول نمایندگی پانا در آذربایجان غربی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار