فانی: تاثیر معلم ریاضی در تربیت دانش‌آموز از تربیت معلم دینی بیشتر است

تهران(پانا) - فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش در یادواره بزرگداشت مقام معلم آموزش و پرورش شهر تهران از رهبری آموزشی معلمان در کلاس گفت و اینکه لازمه یادگیری و تربیت جلب اعتماد متقابل بین مربی و متربی است

کد مطلب: ۹۱۳۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
فانی:  تاثیر معلم ریاضی در تربیت دانش‌آموز از تربیت معلم دینی بیشتر است

یادواره بزرگداشت مقام معلم و فرهنگیان منتخب شهر تهران با حضور علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش، مصطفی کواکبیان، فاطمه ذوالقدر، فریده اولادقباد، علیرضا محجوب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عباسعلیباقری مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران در سالن امام علی (ع) منطقه 5 برگزار شد.

فانی در این مراسم با اشاره به اینکه معلم بودن خوب است اما معلم ماندن بهتر است به تعریف یادگیری پرداخت و اظهار کرد: یادگیری وقتی اتفاق می‌افتد که منجر به تربیت متربی شود. در واقع صرف، امتحان دادن دانش‌آموز نشان نمی‌دهد که در او تغییری ایجاد شده است یا خیر.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تربیت در آموزش و پرورش افزود: در وزارت آموزش و پرورش از اول انقلاب دائم بحث شده که تربیت مهمتر است یا آموزش و کلی بحث راجع به این موضوع وجود دارد، اما باید بدانیم تربیت ایجاد رفتار نسبتا پایدار است و همین است که مهم است.

وی با اشاره به شاخصه‌های رهبری آموزشی گفت: رهبری به گونه‌های مختلف تعریف شده است اما در همه تعریف‌ها رهبری یعنی قدرت نفوذ در زیردستان به طوری که آنها با میل و رغبت نظرات ما را دنبال کنند و این یعنی قدرت نفوذ.

فانی با اشاره به اهمیت نفوذ کلام معلم ادامه داد: لازمه رهبری، نفوذ کلام است. گاهی لازم نیست معلم حرفی بزند بلکه رفتار و سکوت و نوع برخورد و پوشش او برای دانش‌آموز الگوست به شرط انکه قدرت نفوذ داشته باشد

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم تربیت شکل بگیرد باید من معلم قدرت نفوذ داشته باشم. به عبارت دیگر لازمه تربیت وجود قدرت نفوذ در مربی است.

فانی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر معلم ریاضی در تربیت دانش‌آموز از تربیت معلم دینی بیشتر است زیرا دانش‌آموزان از معلم دینی انتظار دین دارند اما از معلم ریاضی خیر و همین باعث می‌شود معلم ریاضی و فیزیک تاثیرگذاری رفتارشان در تربیت بیشتر باشد.

وی افزود: لازمه داشتن قدرت نفوذ جلب اعتماد متقابل مربی و متربی است یعنی من به عنوان معلم باید اعتماد دانش اموز را به خودم جلب کنم.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پایان با قدردانی از جایگاه معلم با اشاره به اینکه لازمه یادگیری و تربیت جلب اعتماد متقابل بین مربی و متربی است گفت: پنج شرط لازم است تا اعتماد بوجود بیاید که عبارتند از: صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و روراستی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار