برنامه ویژه مدرسه «بوم» در مدارس آذربایجان غربی اجرا می شود

ارومیه (پانا)- «برنامه ویژه مدرسه» در راستای رویکرد «مدرسه محوری» و سند برنامه درس ملی زمینه انعطاف در برنامه‌های درسی را فراهم می‌سازد.

کد مطلب: ۹۱۳۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ویژه مدرسه «بوم» در مدارس آذربایجان غربی اجرا می شود

صبح امروز، جلسه هماهنگی اجرای برنامه ویژه مدرسه «بوم» با حضور معاونین آموزشی استان در محل معاونت آموزش ابتدائی استان برگزار شد.

میرصادق جامعی، معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرپرورش استان در این جلسه اظهار داشت: برنامه ویژه مدرسه یا «بوم» در واقع اعتماد به مدرسه برای برنامه ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی با رویکرد فرهنگی تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور و گسترش فعالیت های فرهنگی می باشد.

این مقام مسئول، پاسخگویی به نیازهای منطقه ای، تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ارتقای جایگاه مدرسه در اذهان عمومی به عنوان مدرسه محور توسعه محله را هدف طرح «بوم» عنوان کرد.

وی افزود: اختیارات مدرسه در این برنامه شامل برنامه ریزی برای برنامه ویژه مدرسه و استفاده از تمام ظرفیت های درون و بیرون مدرسه می باشد.

جامعی با تاکید بر لزوم اجرای بهینه برنامه ویژه مدرسه در سطح استان گفت: باید مدرسان طرح در مناطق اهداف آن را تبیین کنند.

مهین منافی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز مهارت تامین معاش حلال و فعالیت های میدانی را موضوعات برنامه مدرسه محور عنوان کرد.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه مدیران و معاونین مدارس باید در خصوص مدرسه محوری آموزش ببینند؛ گفت: 2 ساعت در هفته به صورت شناور و در حدود 60 ساعت در طول یک سال زمان تخصیص یافته برای این برنامه می باشد.

وی با اشاره به نقش و مسئولیت های مدیر مدرسه در طرح بوم افزود: برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، اجرا، نظارت، کنترل و ارزشیابی برنامه در قالب برنامه تدبیر، فعال سازی شورای معلمان، آموزش معلمان و توجیه اولیا، رعایت سیاست های در عرصه فرهنگی و توجه به ارزش های دینی و استفاده از نیروی انسانی داخل و خارج از مدرسه مهمترین وظایف مدیر مدرسه می باشد.

منافی خاطر نشان کرد: نظارت و ارزشیابی مدرسه از طریق انجمن اولیا و مربیان مدرسه و ارسال گزارش سالیانه طرح صورت می پذیرد.

گفتنی است خاستگاه‌های قانونی برنامه ویژه مدارس(بوم) راهکارهای 5-5 ،2-6، ،6-11 ،1-16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه 2-13 برنامه درسی ملی در خصوص زمان آموزش، تکالیف قانونی متعددی پیش‌روی آموزش و پرورش قرار داده است، از جمله تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، متناسب‌سازی برنامه‌های درسی با نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها، جلب مشارکت حداکثری خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندی‌های معلمان برای مشارکت مؤثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار