معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران:

درس‌پژوهی بهترین روش بهسازی آموزشی است

ساری (پانا) -معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد که نقش بسزایی در بهبود، بهسازی، احساس تعلق، ایجاد علاقه‌مندی و کسب مهارت در نیروی انسانی دارد و محل خوبی برای شناخت مشکلات، ارائه  راه حل و ایجاد روحیه  تعامل و همکاری  و در واقع قلب و مغز هر واحد آموزشی است.

کد مطلب: ۹۱۳۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
درس‌پژوهی  بهترین روش بهسازی آموزشی است

سید عیسی میرشفیعی با بیان اینکه امروزه کارشناسان براین باورند که درس‌پژوهی، روی‌کردی پژوهشی برای توسعه حرفه‌ای معلمان است، گفت: «این طرح که تدریس به‌عنوان عملکرد و فعالیتی برمبنای تفکر انتقادی و پرسشگرانه و با تاکید بر کار و خرد جمعی توسط معلم با سوال و مساله آغاز می‌شود، نقش بسزایی در بهبود، بهسازی، احساس تعلق، ایجاد علاقه‌مندی و کسب مهارت در نیروی انسانی دارد و محل خوبی برای شناخت مشکلات، ارائه راه حل و ایجاد روحیه تعامل و همکاری و در واقع قلب و مغز هر واحد آموزشی است. لذا این طرح از طرح‌های دبیرخانه‌ای واگذار شده در راستای طرح و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی استان به شهرستان‌ها و مناطق در سال تحصیلی 98-97 است که مسئولیت اجرای آن، در دستور کار اداره آموزش و پرورش شهرستان قائم‌شهر با هدف بهسازی حرفه‌ای معلمان و بهبود یادگیری دانش‌آموزان و مشارکت حداکثری ادارات شهرستانی قرارگرفت.»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران درخصوص اهمیت و ضرورت این طرح خاطرنشان کرد: «معلم در سند تحول بنیادین، هدایت‌کننده، اسوه، امین و بصیر در فرایند تعلیم و تربیت و موثر‌ترین عنصر در تحقق اهداف با تاکید بر روش فعال، گروهی و خلّاق است و می‌تواند بستر لازم برای کیفیت‌بخشی را فراهم کند و مدرسه به‌عنوان رده عملیاتی برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش و تجلی‌گاه فرهنگ وگرایش‌ها و خواسته‌های متعدد است لذا درس‌پژوهی بهترین روش برای بهسازی آموزشی است که با تمرین مشاهده فعال، مشارکت در گفت‌وگوهای حرفه‌ای، بحث درباره تدوین طرح درس، نحوه اجرا و بازبینی به‌دست می‌آید و می‌تواند به گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس، استفاده از تجارب مفید دیگران و سهیم شدن در فعالیت‌های آموزشی منجر شود و عامل مهمی برای گسترش فرهنگ مشارکت حرفه‌ای است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود هدف از تشکیل دبیرخانه را تغییر نگرش اولیای مدرسه، دستیابی به سازمان یادگیرنده و احساس مسئولیت بیشتر در اداره مدرسه و کلاس درس دوره ابتدایی در جهت فراهم آوردن محیطی شوق‌انگیز برای دانش‌آموزان و افزایش آگاهی معلمان نسبت به خود، عنوان کرد، زیرا این معلم است که بیش از هر کس دیگر صلاحیت و شایستگی شناسایی مساله، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و ارائه راه حل برای بهبود شرایط یادگیری از طریق پژهش‌های علمی با هنر تدریس را دارد.

معاون آموزش ابتدایی در پایان در خصوص مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات اجرایی دبیرخانه درس‌پژوهی به مواردی ازقبیل «تشکیل کمیته درس‌پژوهی»، «برگزاری نشست مدیران سرشبکه‌های دوره ابتدایی با موضوع مهارت‌های پژوهشی»، «برگزاری دو کارگاه آموزشی به‌صورت کلاس کارگاهی درس‌پژوهی با محوریت روایت نگاری»، «پنل درس‌پژوهی با هدف پرسش و پاسخ و گفتگوی حرفه‌ای در مورد اهداف و نتایج این طرح»، «دعوت از کارشناسان این طرح از شهرستان‌های استان به عنوان رابطین و مدرسین با توجه به ظرفیت‌های اعلام شده در شیوه نامه»، «تشکیل گروه مجازی برای مدرسین و کارشناسان مجری طرح»، «برگزاری کلاس‌های کارگاهی در سطح مدارس با حضور مدرسین متخصص»، «برگزاری نشست نماینده معلمان مدارس زیر مجموعه سه راهبر آموزشی به‌صورت مجزا» و «تدوین برنامه عمل گزارش نظارت راهبران و گروه‌های آموزشی بر اجرای مطلوب طرح در سطح مدارس»، را نام برد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که در تیر ماه سال جاری، شاهد برگزاری همایش بزرگ درس‌پژوهی در استان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار