روستای قلات شیراز ثبت ملی شد/ ثبت بیش از 2 هزار و 900 اثر ملی در فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت 31 اثر تاریخی غیرمنقول استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۳۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
روستای قلات شیراز ثبت ملی شد/ ثبت بیش از 2 هزار و 900 اثر ملی در فارس

مصیب امیری اظهار داشت: روستای قلات شیراز به عنوان اولین بافت تاریخی- طبیعی روستایی استان به ثبت رسید و با این اتفاق ضمن ساماندهی بیش از پیش ساخت و سازهای این روستا، برای تخصیص بودجه مرمت به منظور احیای بناهای تاریخی این منطقه تسهیلاتی صورت می پذیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ثبت ملی روستای قلات شیراز می‌تواند منجر به طرح آن به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگران داخلی و خارجی، مهاجرت معکوس اهالی و رونق اقتصادی مردم روستا شود.

امیری اضافه کرد: علاوه بر بافت تاریخی روستای قلات، 30 اثر دیگر نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند که خانه‌های برکت، عادل یزدی، شاکری و خوشخو، کارخانه نساجی (گالری تار و پود)، موقوفه معدل الملک، قلعه قزل ارسلان، گورستانهای توده سنگی کفترک و گورستان جوادیه در شیراز، از آن جمله‌اند.

او ادامه داد: مسجد سیف، پنج برکه و آب انبارهای سعیدا گراش، اشکفت و استودان فاروق مرودشت، پل آسعدی و مسجد جامع مرودشت، تل خندق کهنویه، تل قلعه خدومی، تمب گلی و تپه لفا در خُنج، قلعه کهنه و قبرستان فیشور لارستان و خانه حاجی باقر آقا غفوری لارستان و قبرستان جاماسب حکیم، قلعه گبری جهرم، ، تپه قربانقلی پاسارگاد، ، خانه حاج میرزا رحیم دهقان و خانه احمد علی پاکباز در استهبان، مسجدالزهراء و خانه معتمدی در نی ریز، قنات باشا شبانکاره- میرشکاری میمند- فیروز آباد نیز از دیگر آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی هستند.

وی تصریح کرد: تعداد 20 عنوان پرونده اثر تاریخی دیگر نیز تهیه و تنظیم شده است که برای بررسی و اعلام نظر نهایی برای ثبت ملی تا 2 ماه آینده به شورای ثبت کشور ارسال خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در خصوص تعداد آثار ثبت شده استان نیز خاطر نشان کرد: با ثبت این 31 اثر، تعداد آثار تاریخی فارس در فهرست آثار ملی کشور به ۲ هزار و 985 اثر رسید که با این تعداد ، فارس همچنان رتبه نخست کشور را در تعداد آثار ثبتی به خود اختصاص داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار