رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest): افزایش 9 درصدی تولید علم در کشورهای اسلامی

شیراز (پانا) - محمد جواد دهقانی، با اشاره به رشد تولید علمی کشور در 20 سال گذشته از انجام تحقیقی با عنوان «2 دهه تحقیق و پژوهش در جهان اسلام تا سال 2017» توسط این مرکز خبر داد و افزود: بر اساس نتیاج این تحقیق سهم کشورهای اسلامی 20 سال قبل از کل تولیدات علمی دنیا 2 درصد بود که پس از گذشت 20 سال سهم کشورهای اسلامی به 9 درصد افزایش پیداکرده که نشان می‌دهد در سطح این کشورها یک جنبش علمی شروع شده است.

کد مطلب: ۹۱۳۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest): افزایش 9 درصدی تولید علم در کشورهای اسلامی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، ظهر امروز در جمع خبرنگاران برنامه راهبردی این مرکز در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۰ را بهره‌مندی از اصول نوین مدیریت داده، اطلاعات و دانش در راستای سازماندهی هوشمندانه منابع چندزبانی و اطلاع‌رسانی خلاقانه و کارآمد برشمرد.

او چشم‌انداز مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest) را رسیدن به سازمانی سرآمد و پیش‌رو در گردآوری، سازماندهی و به ویژه فراهم کردن دسترسی به جامع‌ترین اطلاعات علمی و فنی عنوان کرد و افزود: ارائه خدماتی هوشمند و پایدار با هدف تسهیل حرکت ایران و کشورهای منطقه به سوی جامعه دانشی از طریق حمایت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و توسعه فناوری مدیریت اطلاعات نیز بخشی از چشم‌انداز تعریف شده این مرکز است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار مقاله از سراسر کشورهای اسلامی در این پایگاه نمایه شده‌است و ماموریت و چشم‌انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به عنوان یک مرکز معتبر بین المللی، پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان پژوهشی و آموزشی کشورهای اسلامی از طریق تهیه، پردازش و بروزرسانی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد است.

او وجه تمایز مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را بکارگیری ابزارهایی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان اسلام در پایگاه استنادی علوم عنوان کرد.

او ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به مثابه‌ی پایگاهی است که تنها بخشی از اطلاعات را در خود نگه ‌می‌دارد که دارای ارزش علمی هستند و سایر اطلاعات را فیلتر می‌کند.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest) اظهار داشت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشورمان اعمال شده فعالیت‌های این مرکز و ماموریتی که بر عهده دارد، فرصتی برای نشان‌دادن پیشرفت‌های علمی و نگاه علمی ایران به دنیاست.

دهقانی برنامه‌های سال جاری را متعدد برشمرد و اظهار کرد: یکی از کارهای مهم علمی سرو سامان‌ دادان به همایش‌های معتبری بود که در کشور انجام می‌شود که در همین راستا در انتهای سال ۹۷ آیین‌نامه‌ برگزاری همایش‌های معتبر ملی و بین‌المللی توسط معاونت وزرات علوم تصویب شد.

او ادامه داد: این آیین نامه به منظور جلوگیری از برگزاری همایش‌های بی‌کیفیت و با سطح علمی پایین مصوب شد و از امسال همایش‌هایی که دارای اعتبار علمی باشند و هئیت علمی خاص و گروه‌آموزشی مرتبط با همایش را همراه آن باشند را در این مرکز نمایه می‌شوند و این حرکتی در راستای کیفی سازی تولیدات علمی است.

او از ارزیابی نشریات علمی در کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد و افزود: بر اساس آیین نامه مصوب شده در وزارت علوم ارزیابی نشریات علمی نیز به این پایگاه سپرده شده وپایگاه نشریات علمی در حال فعالیت زیر نظر دانشگاهها و انجمن‌های علمی را شناسایی و ارزیابی و نمایه‌سازی می‌کند.

دهقانی با شاره به برگزاری اجلاس سراسری سردبیران نشریات علمی کشور اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 2000 نشریه علمی در کشور داریم که باید ساماندهی و ارزیابی شوند و شاخص‌هایی که در این ارزیابی بکار می‌رود موجب فیلتر شدن و خارج شدن نشریات بی‌کیفیت و با محتوای سطح پایین می‌شود.

او برنامه‌های سال جاری را برگزاری نشست اعضای کمیته ISC با حضورکشورهای پاکستان،ترکیه و مالزی،نیجریه عراق و عمان ، و برگزاری دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت و نظام‌های دانشگاهی درخردادماه با مشارکت و همکاری دانشگاه شیراز و وزارت علوم در خردادماه عنوان کرد و افزود: بیست و دومین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت نیز در دی‌ماه نیز برگزار خواهد شد و با هدف پیشبرد اهداف صنعتی در کشور است و اهمیت آن این است که مطالعات علمی انجام شده در صنعت در این اجلاس به صنعتگران ارائه می‌کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: ما قصد داریم شاخه‌ای از این مرکز را در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های کشورهای دارای کرسی زبان فارسی ایجاد کنیم و پایگاه داده‌ای شامال اطلاعات علمی به زبان فارسی را با هدف تقویت و توسعه زبان فارسی به دانشگاههای جهان و دانشگاه‌هایی که کرسی زبان فارسی دارند، ارائه دهیم.

دهقانی با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلفی از سراسر جهان و به ویژه اروپا و دانشگاه‌های کُلن، برلین و هاله از آلمان درخواست دریافت این شاخه از مرکز را داشته‌اند گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کرسی زبان فارسی در دانشگاههای مختلف در دنیا داریم که تقاضاهایی از کشورهای مختلف برای ایجاد شاخه‌ای از این مرکز در فرهنگستان زبان آن کشورها و دانشگاه‌های آن‌ها داریم.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنون (ricest) ، از امضای تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای عضو d8 که شامل همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی است خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه مرکز خود را متعهد به ایجاد یک پایگاه داده برای این کشورها کرده است.

کشورهای عضو d8، شامل هشت کشور از ۵۷ کشور اسلامی است که بیشترین اثرگذاری را در حوزه علم داشته‌اند و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد علم در این کشورها تولید می‌شود.

به گفته‌ی او، این مرکز در سال 2018 نخستین نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا را کلید زده، تا جایگاه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و سایر کشورها را رصد کنیم تا بتوانیم به ارزیابی روند پیشرفت در خود برسیم و منتظر رتبه‌بندی‌های دیگر دنیا نباشیم و در این راستا اطلاعات خام دانشگاه‌ها در دسترس ما است تا دست به آینده سازی بزنیم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به رشد تولید علمی کشور در 20 سال گذشته از انجام تحقیقی با عنوان «2 دهه تحقیق و پژوهش در جهان اسلام تا سال 2017» توسط این مرکز خبر داد و افزود: بر اساس نتیاج این تحقیق سهم کشورهای اسلامی 20 سال قبل از کل تولیدات علمی دنیا 2 درصد بود که پس از گذشت 20 سال سهم کشورهای اسلامی به 9 درصد افزایش پیداکرده که نشان می‌دهد در سطح این کشورها یک جنبش علمی شروع شده است.

وی افزود: بر اساس سند مصوب 2026 که در نشست رؤسای کشورهای جهان اسلام مصوب شد، در 10 سال آینده سهم کشورهای اسلامی از تولیدات علمی باید به 20 درصد برسد که نیازمند یک نقشه راه است.

دهقانی ادامه داد: در سال 77 سهم ما از تولیدات علمی دنیا حدود 9 صدم درصد بوده که در سال 2017 این رقم به 1.8 دهم درصد رسیده که تقریباً 10 برابر شده است. این در حالی است که این میزان در کشورهای پیشرفته 4 درصد و کشورهای اسلامی 12 درصد بوده و طبق پژوهش‌ها رشد علمی ایران در این بازه زمانی 22 درصد بوده؛ یعنی هرسال، 22 درصد رشد علمی داشتیم که 6 برابر رشد علمی دنیاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار