550 هزار نفر شنونده برنامه‌های مشترک آموزش و پرورش و رادیو قرآن

ذکاوت: وقتی مخاطب ما کودکان و نوجوانان هستند، بی‌توجهی به عنصر جذابیت می‌تواند همه تلاش‌ها را بی‌ثمر کند

تهران (پانا) –- قائم مقام رادیو قرآن استفاده از جذاب‌سازی از طریق هنرهای نمایشی را فرصتی برای جذب مخاطب کودک و نوجوان در انس با قرآن می‌داند.

کد مطلب: ۹۱۳۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
550 هزار نفر شنونده برنامه‌های مشترک آموزش و پرورش و رادیو قرآن

حجت‌الاسلام محمودرضا ذکاوت قائم مقام شبکه رادیویی قرآن در آستانه ماه مبارک رمضان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا ضمن نام بردن از همکاری میان این کانال رادیویی با دستگاه آموزش و پرورش در جهت انس و نزدیکی نسل آینده‌ساز با مفاهیم قرآنی و تربیت فرزندان جامعه، از ضرورت‌های تسریع روند نفوذ قرآن در ارکان زندگی دانش‌آموزان سخن گفت.

وی با تاکید بر اهمیت نقش آموزش و پرورش در شکل‌گیری شخصیت افراد هر جامعه، از همکاری خوب میان این بخش از رسانه ملی با دستگاه تعلیم و تربیت خبر داد و گفت: هدف آموزش و پرورش این بود که آموزه‌های قرآن در خانه‌ها و حتی در بین والدین و خواهرها و برادران دانش‌آموز نفوذ کند و از پتانسیل آیات الهی برای این نفوذ استفاده شود.

وی ادامه داد: مثلا ما از سال گذشته تا کنون طرحی به نام «زنگ آسمانی» را با همکاری آموزش و پرورش در مدارس اجرا کردیم که مدت زمان آن 7 دقیقه است و در بیش از 110 مدرسه کشور اجرا شده است.

حجت الاسلام درباره جزئیات طرح زنگ آسمانی گفت: دو تا سه دقیقه اختصاص به قرائت قاریان برگزیده دانش آموز دارد که فایل آن ازطریق آموزش و پرورش در اختیار ما قرار گرفت. سپس آیات کلام الله ترجمه می‌شود و بعد از آن حجت الاسلام راستگو یک نکته قرآنی را برای بچه‌ها می‌گوید و یک سوال پیامکی پخش می‌شود که دانش آموزان می‌توانند با شرکت در این مسابقات پیامکی هر هفته در قرعه کشی جوایز آن شرکت کنند. این برنامه که هرروز از رادیو قرآن و به‌صورت همزمان در «زنگ آسمانی» در مدارس موردنظر پخش می‌شود.

قائم مقام رادیو قرآن از یکی دیگر از برنامه‌های مشترک میان آموزش و پرورش و این رادیو به نام «قرآن کتاب زندگی» یاد کرد، که از سال گذشته پخش می‌شود و بر حفظ جزء 30 قرآن مجید تاکید دارد، و افزود: این طرح مانند طرح 1425 ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره مدیریت همکاری فی مابین وزارت آموزش و پرورش و این شبکه رادیویی اظهار کرد: قبل از پایان سال 97 آقای ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن و چندنفر از مدیران این رادیو با آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش دیداری داشتند که بعد از آن به دستور وزیر آموزش و پرورش کارگروه ویژه ای با حضور مسئولان اداره کل قران، عترت و نماز این وزارتخانه و مدیران رادیو قرآن تشکیل شد و بر اساس آن قرار شد برنامه‌هایی برای مخاطبان هدف اعم از دانش‌آموزان و معلمان در این شبکه ساخته و پخش شود و به این نحو از پتانسیل رادیو قرآن برای اثرگذاری بر مخاطبان آموزش و پرورش استفاده شود.

حجت الاسلام ذکاوت خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، طی سال گذشته 550 هزار نفر شنونده برنامه‌های ما در این شبکه رادیویی بودند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان و بعضی معلمان ما در بحث آشنایی با مفاهیم قرآنی و تدبر در آیات آن، آنگونه که شایسته نظام جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش کشور ماست، قوی نیستند، بنابراین هم آموزش و پرورش و هم رسانه ملی سعی در تقویت این دانش دارند که به نظر من راه آن جذاب‌سازی مفاهیم است. به نظر من این کلید نفوذ همه مفاهیم در ذهن و اندیشه آدمهاست؛ خصوصا وقتی با قشر کودک و نوجوان طرف هستیم بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند همه تلاش‌ها و هزینه‌ها را بی‌ثمر کند. در بحث آموزش مفاهیم و آموزه‌های قرآنی برای دانش‌آموزان، با استفاده از جذابیت‌هایی مثل هنرهای نمایشی می‌توانیم مفاهیم را برای مخاطبان خود جذاب کنیم. قصه‌های قرآنی نکات آموزنده‌ای دارد که در همه مقاطع تحصیلی می‌تواند برای دانش‌آموزان جذاب باشد.

قائم مقام رادیو قرآن ادامه داد: علاوه بر جذابیت‌های هنری، خود کلام الله مجید منبع ارزشمندی از قصه است که با استفاده از جذابیت‌های داستان‌های قرآنی می‌توانیم موفقیت‌هایی در جذب این مخاطبان کسب کنیم. بنابراین اگر آموزش و پرورش به دنبال این است که راهی برای تاثیرگذاری بیشتر آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی و قلب دانش‌آموزان پیدا کند، چاره‌ای ندارد جز آنکه نخست راهی به قلب آنها پیدا کند و در دنیای امروز که رقیبان متعددی در این فضا جولان می‌دهند و انواع خوراک فکری برای شکار فکرهای نسل جوان و آینده‌ساز در فضای جوامع موجود است، شناخت رقیبان، کشف استراتژی و یافتن شیوه‌های رقابت با آنها باید در رأس ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت و متولیان فرهنگی جامعه قرار گیرد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار