با حضور مشاور مدیرکل در امور زنان اداره کل اموزش و پرورش اصفهان برگزار شد:

اختتامیه طرح ارتقا آگاهی دانش آموزان دختر با محوریت مشارکت اجتماعی و نهادهای مدنی

اصفهان (پانا) - اختتامیه طرح ارتقای آگاهی دانش آموزان دختر با محوریت مشارکت اجتماعی و نهادهای مدنی در دبیرستان معین امین ناحیه 4 برگزار گردید.

کد مطلب: ۹۱۳۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اختتامیه طرح ارتقا آگاهی دانش آموزان دختر با محوریت مشارکت اجتماعی و نهادهای مدنی

هاشمی مشاور امور بانوان مدیر کل در مراسم اختتامیه طرح ارتقا آگاهی دانش آموزان دختر با محوریت مشارکت اجتماعی و نهادهای مدنی ضمن ابراز رضایت از عملکرد و فعالیتهای انجام شده در راستای اجرای طرح در این دبیرستان خاطر نشان کرد: در اجتماع ما آدمیان رفتارهای متقابلی شکل میگیرد. یکی از مولفه های مهم جهت گیری مثبت رفتاری یک جامعه، در مشارکت نهفته است.

وی افزود : مشارکت اجتماعی لایه های مختلفی دارد: مشارکت در تصمیم گیری، مشارکت در تصمیم سازی، مشارکت در عمل و اجرا و مشارکت در سطح نظارت. خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه می گوید: همان طور که انسان نیازمند عناصر و ترکیبات است که به او کمک کند، به نوع خودش هم محتاج است تا به همدیگر معاونت و کمک کند.
مشاور مدیر کل در امور زنان اداره کل آموزش و پرورش استان گفت : آثار مشارکت اجتماعی عبارتند از: حیات در جامعه نشاط، شادابی و پویایی است یعنی مردم نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت نیستند. بهبود وضعیت زندگی افراد جامعه از دیگر اثراتش است. هرچه مشارکت اجتماعی بالا باشد کنش اجتماعی کار ساز وسازنده بیشتر است.

هاشمی در ادامه بیان کرد : تقویت روحیه همدلی در جامعه از نتایج دیگر مشارکت اجتماعی است، انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و نیاز به همدلی، ثبات، رشد و توسعه دارد. جامعه ناهمدل گسیخته و گسسته و به قهقرا می رود. ناهمدلی باعث می شود جامعه همگرایی درونش سست شود، فضای خصمانه، پر ستیز به وجود بیاید، مشارکت معنا نداشته باشد. احساس ناکامی در افراد بیشتر می شود. پرخاشگری، ناهنجاری و مسوولیت ناپذیری از عواقب آن است. حضرت علی (ع) می فرماید: مردمان پیشین تا آن زمان که همدل بودند، در حال شکوفایی و پیشرفت بودند و به عزت و اقتدار رسیده اند.

وی گفت: از نتایج قابل توجه مشارکت اجتماعی، اهمیت کار گروهی (سینرژی )است. افراد جامعه باید اینقدر همدل باشند، رشد اجتماعی پیدا کرده باشند که از لحاظ آگاهی و شعور و مهارت در روابط اجتماعی به حد تعالی رسیده باشند که انجام کار گروهی برای شان یک باور و اعتقاد باشد.

هاشمی افزود: آینده توسعه یافته یک جامعه در گرو مسوولیت پذیری مردمان آن جامعه است. مشارکت با زور و اجبار به وجود نیامده است. بلکه مشارکت رویدادیست از سر شعور، خواست، اراده و تصمیم افراد جامعه. لذا بین مشارکت اجتماعی و توسعه یافتگی رابطه ی دو سویه وجود دارد.

وی در پایان گفت: کارکردهای مشارکت اجتماعی عبارتند از : ١-افزایش حس تعهد و مسوولیت شناسی ٢-نشاط وشادابی ٣-عشق به سرزمین ٤-بالا بردن سطح امید به زندگی ٥-تمایل به فرهنگ خودی مشارکت با نشاطی که به جامعه ارزانی میکند، کیفیت زندگی اجتماعی را افزایش می دهد و لذا یک سرمایه ی اجتماعی محسوب می شود. نشاط اجتماعی موهبت بزرگی است که رد پای آن را می توان در مفهوم مشارکت اجتماعی دید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار