مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

کرامت معلمان راهبرد جامعه و رسالت همگانی است

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در مراسم بزرگداشت مقام معلم، کسب علم و دانش از یکسو و تعالی روح و کمال انسانی از سوی دیگر را به عنوان دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت که آیات قرآن کریم بر آن ها تأکید کرده است، معرفی کرد.

کد مطلب: ۹۱۳۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کرامت معلمان راهبرد جامعه و رسالت همگانی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود گفت: از دریچه همین تأکید است که می توان به این ادعا که قرآن یک کتاب تربیتی است، استدلال کرد و بر اهداف و آرمان های عام و کلی نظام تعلیم و تربیت وقوف یافت.
پورداود با بیان این که تمام روش های تربیتی در اسلام در حقیقت حاکی از پیوند انسان و رب است، تصریح کرد: همه شعب تربیت از این پیوند و کیفیت آن نشأت می گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: دین به نگرش فلسفی فرد به تعلیم و تربیت و به دنبال آن اهداف تربیتی جهت می دهد و فرهنگ دینی حاکم بر انسان در همه ستون زندگی او ریشه می دواند.
پورداود تربیت را اداره و هدایت جریان ارتقایی و رشد بشر به منظور جهت دادن آن به سوی کمال بی نهایت دانست و خاطرنشان کرد: اگر به دو واژه هدایت و جریان برای رسیدن به کمال بی نهایت نظر افکنیم، درخواهیم یافت که هدایت جهت زندگی را مشخص کردن است.
او با اشاره به این که همت معلمان هدایت است و به متربیان می گویند چه طریقی را طی کنند تا به سعادت دنیا و آخرت برسند، افزود: پیامبران در رتبه اولی تر کارشان راهنمایی و هدایت بوده است.
پورداود با بیان این که همیشه بایستی از وضع موجود در تربیت به سمت وضع مطلوب حرکت کرد، تصریح کرد: بایدی به نام اعتدال مربی وجود دارد یعنی افراط و تفریط نباشد و این از نسبت میان وضع موجود و وضع مطلوب به وجود آمده است.
او در ادامه با بیان این که سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش تدوین شده است، خاطرنشان کرد: این سند مبتنی بر آیات قرآن و سیره ائمه هدی (علیهم السلام اجمعین) است.
پورداود افزود: مفاهیم ارزشمندی چون حیات طیبه، هویت ایرانی اسلامی و مدرسه صالح در این سند وجود دارد که مطابق با تعالیم الهی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تصویب 6 زیر نظام سند تحول بنیادین در راستای اهتمام به 6 ساحت تربیتی، اظهار کرد: کارگروه های ذیل این 6 زیر نظام در سطح استان و مناطق تشکیل شده است.
پورداود طرح های تدبیر و تعالی در دوره های ابتدایی و متوسطه را نقطه کانونی سند در مدارس ذکرد کرد و گفت: تحول در آموزش و پرورش مبتنی بر سند شامل تحول در محتوا و متن برنامه درسی و تحول در مدیریت می شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استاد مطهری تئوری پرداز انقلاب اسلامی بود و آثارش مبتنی بر تفکر ناب اسلامی است، تصریح کرد: استاد مطهری بدان خاطر الگوی معلمان است که ایشان استاد بیان و قلم بود.
پورداود افزود: این استاد بزرگ سرمشق زندگی از نظر رفتار و گفتار بود و از بستر علم و دانش با جهاد قلمی و بیانی به پاسداری از مرزهای حق و حقیقت می پرداخت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به جایگاه رفیع معلمان در جامعه، گفت: معلم هدایتگر نور و روشنایی است.
او با بیان این که کرامت معلمان بایستی همواره به عنوان یک راهبرد در دستور کار آموزش و پرورش و همه جامعه باشد، خاطرنشان کرد: معلمان برابر پژوهش های انجام شده تاکنون از بین مشاغل گوناگون در صدر بوده و همواره مرجعیت علمی و اخلاقی داشته اند.
پورداود گفت: در سند تحول بنیادین نیز معلم به عنوان یک استاد پژوهشگر و فن آور معرفی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر این که تراز معلمان باید همگن با اساتید دانشگاه باشد، ابراز امیدواری کرد: این مهم هرچه زودتر با اجرای رتبه بندی معلمان و اهتمام به شایستگی های حرفه ای آن ها محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار