آینده هر کشوری، در سیمای کنونی آموزش و پرورش آن کشور ترسیم می‌شود

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش وپرورش فارس پل ارتباطی بین جامعه توسعه یافته و جامعه توسعه نیافته امروز را آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت : از نظر همه صاحب نظران اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و علمی دنیا اگر کشوری بخواهد توسعه پیدا کند و به تعالی برسد ،آغاز آن در آموزش و پرورش و مدرسه و به دست توانای معلم است .

کد مطلب: ۹۱۲۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آینده هر کشوری، در سیمای کنونی آموزش و پرورش آن کشور ترسیم می‌شود

علی عسکر نجفی در آیین تقدیر از معلمان نمونه استانی که در مجتمع آموزشی احسان برگزار شد ، گفت : اگر بخواهیم ارزش کار معلم و ارج و منزلت معلم را بسنجیم، اهمیت آن به وسعت و عمق انسان سازی ، هویت بخشی و هدایت و کمال جامعه است که اصلا قابل اندازه گیری نیست و عظمت آن بسیار بالاست .

او با اشاره به دیدار اخیر با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری با فرهنگیان گفت: آنچه که در این دیدارها موج می زد و به خوبی هویدا بود، روحیه امید، شادابی و نشاطی بود که از صحبت های این بزرگان درک کردیم و درس گرفتیم و امیدواریم که با استفاده از بیانات ارزشمندشان بتوانیم کاروان بزرگ آموزش و پرورش را به سر منزل مقصود نزدیک کنیم و رسالت خطیری که به عهده همه ماست با هم افزایی در این راه خطیر راه را به خوبی بپیماییم .

مدیرکل آموزش وپرورش فارس با گرامی‌داشت یاد شهیدان عرصه تعلیم و تربیت شهیدان مطهری، رجایی و باهنر ، گفت : آنها انسان های ساده زیست و مخلصی بودند که با رفتار خود راه درست را به ما نشان دادند و امیدوارم که معلمان عزیزمان با بهره‌گیری از سیره ، منش و روش آن بزرگان راه تعلیم و تربیت را به درستی ادامه دهند .

وی آموزش و پرورش را نهاد بزرگ دولت در همه ی کشورها و جوامع انسانی دانست و گفت : همه ابعاد توسعه و پیشرفت کشورها بستگی به توانمندسازی و عملکرد مناسب نظام تعلیم و تربیت دارد ،لذا می توان آینده هر کشوری را در سیمای کنونی آموزش و پرورش آن کشور ترسیم کرد .

او گفت : با آسیب شناسی نظام تعلیم و تربیت فعلی ما و با بحث و بررسی و مطالعه‌ی چندین ساله بر نظام تعلیم و تربیت توسط اندیشمندان این حوزه به درستی متوجه شدیم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش امروز فرسوده است و توان راهبری نظام تعلیم و تربیت را ندارد و باید تحولات عمقی در آموزش و پرورش به وقوع پیوند .

نجفی با اشاره به ضرورت کار معلم و اهمیت آموزش و پرورش گفت : رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند برنامه ریزی مناسب است که بر همین اساس سند تحول بنیادین به عنوان حاصل و چکیده تجربیات محققان و اندیشمندان امروز در دستور کار سردمداران نظام و تعلیم و تربیت قرار گرفته است .

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت : در این سند اصل و اساس کار بر این است که ما از نگاه تک محوری ، تک بعدی و تک ساحتی نظام تعلیم و تربیت باید به یک نگاه چند بعدی و چند ساحتی برسیم .

وی ادامه داد : ابعاد تربیت فقط در بعد علمی و سواد و تحصیل خلاصه نمی شود و شامل ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، زیبایی شناختی و هنری ، بعد جسمی و بدنی ، اعتقادی ، عبادی و اخلاقی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا بر اساس آن شهروندی تربیت شود که از مهارت های لازم زندگی برخوردار باشد و در مواجه با نارسایی ها و مشکلات توان مقابله داشته باشد و بتواند در برابر آسیب ها خودش را حفظ کند و مسیرش را به سمت کمال و تعالی ادامه بدهد.

وی در ادامه بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: مدرسه محوری راهکاری است که می تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.

نجفی تاکید نمود : انتخاب مدیران باید بر اساس یک چارچوب و معیار و یک سری شایستگی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی باشد و اسامی افراد در سامانه تعیین شده، ثبت شود تا از این طریق در انتصابهایمان کمتر دچار اشتباه یا مداخلات غیر ضروری باشیم.

او با اشاره به تاکیدی که اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان کشور توجه داشتند و موکدا سفارش کردند که باید سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی احیا شود و به آن توجه جدی شود گفت : ذیل این سازمان باید فعالیت های پژوهش محور در مدارس به شدت مورد توجه قرار گیرد .

مدیرکل آموزش وپرورش فارس افزود : در سند تحول بنیادین تربیت دانش آموز پژوهش محور ، مدرسه پژوهش محور مورد توجه است که در همین خصوص تا کنون توانسته ایم 13 مدرسه پژوهنده را در استان فارس افتتاح کنیم .

در این مراسم از 650 معلم نمونه استان تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار