مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع اعتیاد در مدارس:

خانواده ها رفتارهای شائبه انگیز دانش آموزان را به همکاران و اولیای مدرسه اطلاع دهند

مشهد(پانا) - برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای خراسان رضوی با موضوع اعتیاد در مدارس با حضور قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش و همچنین سید محسن اصغری نکاح عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد و در مورد کمک به کاهش این معضل اجتماعی به خصوص در میان دانش آموزان و جوانان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

کد مطلب: ۹۱۲۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: مبحث آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش یک دغدغه جدی است و برنامه های متعددی برای پیشگیری و مراقبت از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش کشور و استان در حال اجراست و یکی از این موضوعات، موضوع اعتیاد است که یکی از معضلات و مشکلات اساسی جامعه محسوب می شود و به عنوان یکی از مسائل مهم که بسیاری از آسیب های اجتماعی از آن نشات می گیرد در کشور مطرح است و دانش آموزان نیز به عنوان جزئی از جامعه قطعا با آن مواجه می شوند بویژه دانش آموزانی که در خانواده های بد سرپرست یا بی سرپرست زندگی می کنند بیشتر با این معضل اجتماعی روبرو خواهند شد.

وی افزود: در حوزه های اجتماعی پدیده ها و مشکلاتی که ایجاد می شود عوامل متعددی در پیدایش آن ها تاثیرگذار است و آموزش و پرورش یکی از پارامترهای جامعه است و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که در پیدایش این معضل دخیل هستند و ما به همه خانواده ها این اطمینان خاطر را می دهیم که در ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند کاملا تحت کنترل هستند و شرایط مدرسه از شرایط اطراف مدرسه قطعا شرایط بهتر و سالم تری است و مراقبت بسیار خوبی توسط همکاران حاضر در مدرسه انجام می گیرد اما این نکته را هم باید بپذیریم که مدرسه نیز جزئی از جامعه است و آسیب هایی که بطور اپیدمی در اجتماع وجود دارد بطور طبیعی به مدرسه نیز ورود خواهد یافت.

خدابنده تصریح کرد: از میان بیش از یک میلیون و دویست و سی هزار دانش آموز استان، نزدیک به 900 دانش آموز در این زمینه در سطح استان شناسایی شده اند و به مراکز و کلینیک های مشاوره معرفی شده اند و تحت درمان قرار گرفته اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: قطعا چون مسئله اعتیاد موضوعی است که مورد پذیرش جامعه نیست و به عنوان یک هنجار محسوب نمی شود خانواده ها و دانش آموزان این موضوع را انکار و کتمان می کنند و به همین دلیل نیز آمار دقیق و کاملی وجود ندارد اما باید بپذیریم که این مشکل وجود دارد و با هم افزایی در کاهش این معضل اجتماعی گام برداریم و آن را حل کنیم.

وی عنوان کرد: تاثیر پذیری دانش آموزان از گروه های همسالان بسیار زیاد است و در گروه های همسالان که در مدارس شکل می گیرد اگر آسیب یا معضل اجتماعی بوجود آید و به سرعت پیشگیری یا درمان نشود این موضوع ممکن است به سایر دانش آموزان نیز تعمیم یابد و در این سنین کنجکاوی و جستجوگری دانش آموزان زیاد است و کمک می کند تا دانش آموز در گروه همسالان به سمت موضوعات هیجان آور روی آورند که یکی از آن ها موضوع اعتیاد است.

خدابنده در ادامه در زمینه برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش استان در پیشگیری و کنترل این معضل اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی یک موضوع بسیار گسترده است و اعتیاد یک نمونه از آن ها محسوب می شود و ما در مدارس و ادارات وابسته به آموزش و پرورش برنامه های بسیار خوبی برای کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد داریم که در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اقداماتی که در آموزش و پرورش انجام می شود در ابتدا موضوعی پژوهشی و تحقیقاتی است و در این زمینه پرسشنامه ها و فرم هایی توسط مشاوران و معاونان پرورشی در بین دانش آموزان توزیع می شود و اطلاعات و آسیب های اجتماعی موجود در هر مدرسه جمع آوری می گردد سپس این فرم ها در ادارات تجزیه و تحلیل می شود و آسیب ها شناسایی می شوند. سپس اقدامات آموزشی شروع می شود و این آموزش در حوزه دانش آموزان، کارکنان و والدین انجام می شود و برای هر کدام از این گروه ها دوره های آموزشی توانمند سازی برگزار می شود که این دوره های آموزشی باید هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی ارتقاء یابد. سپس اقدامات پیشگیری توسط مشاوران آغاز می شود و این اقدامات هم برای کسانی که شناسایی شده اند و هم برای سایر دانش آموزان که به این موضوع ورود پیدا نکرده اند انجام می شود و در نهایت اقدامات درمانی آغاز می شود و دانش آموزانی که برنامه های پیشگیری برای آن ها تاثیرگذار نبوده و به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اند در این مرحله تحت درمان قرار می گیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث اعتیاد مسئله ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و با توجه به اینکه خانواده هایی که در حاشیه و مناطق محروم شهر زندگی می کنند از لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد بیشتر مستعد پذیرش این آسیب اجتماعی می باشند و احتمال گرفتار شدن آن دانش آموزان بیشتر است و با توجه به این موضوع، قسمت های محروم شهر در نقاط مختلف استان شناسایی شده اند و در این زمینه بیشتر تحت کنترل قرار دارند و دوره های آموزشی و پیشگیری بیشتری برای آن ها برگزار می کنیم.

خدابنده در پایان از خانواده ها خواست رفتارهای شائبه انگیز دانش آموزان را جدی گرفته و حتما آن ها را به همکاران و اولیای مدرسه اطلاع دهند تا اقدامات آموزشی، پیشگیری و درمانی صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار