فعالیت های هسته ای ایران هدفگذاری جدید کاخ سفیدنشینان

تهران (پانا) - تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که در سال های اخیر با ابزارهای مختلف در پی فشار حداکثری بر تهران برآمده، اینک متن برجام را هدف گذاری کرده؛ سیاستی که صدای اعتراض متحدان اروپایی عضو برجام و دیگر اعضای این توافق را درآورده است.

کد مطلب: ۹۱۲۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت های هسته ای ایران هدفگذاری جدید کاخ سفیدنشینان

به گزارش ایرنا، هر روز صحفه ای تازه از اقدامات ضدایرانی آمریکا گشوده می شود و کاخ سفیدنشینان، یک روز اقتصاد و نفت ایران را هدف قرار می دهند، یک روز سپاه پاسداران و اینک نیز توافق هسته ای ایران و 1+5؛ توافقی که با خروج آمریکا به 1+4 تنزل یافت اما همچنان نفس می کشد.
در همین ارتباط بود که دیروز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه حجت الاسلام «حسن روحانی» در مراسم بزرگداشت مقام معلم، بخشی از سخنان خود را به تحریم های آمریکا و اهداف این کشور در برخورد با ایران اختصاص داد.
رئیس جمهوری با اشاره به عهدشکنی های مکرر آمریکا از جمله عدم پایبندی به برجام به بیان اهداف کاخ سفید پرداخت و گفت: هدف نهایی آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران با عظمت، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان نباشد و چنین ایرانی برای آمریکا غیرقابل تحمل است.
ترامپ به دنبال ناکامی در خارج ساختن تهران از توافق هسته ای، سرانجام خود تصمیم به خروج از توافق مذکور گرفت اما این به معنای چشم پوشی وی از توافقی نیست که به عنوان بزرگترین مانع در برابر فشارها و زیاده خواهی آمریکا عمل می کند. بنابراین اخیرا شاهد زیر سوال بردن بندهای مختلف برجام از سوی ترامپ و همقطاران او هستیم به امید آن که تهران بالاخره تصمیم به ترک این توافق بگیرد.
پس از عدم تمدید معافیت ها برای خریداران عمده نفت ایران، ایالات متحده برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته؛ برنامه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر همواره بر آن مهر تایید زده است.
دولت آمریکا به عنوان عضوی از اعضای قبلی برجام اینک به دنبال عدم تمدید بندهایی از توافق هسته ای بر آمده است؛ بندهایی که در دولت دموکرات ها پس از مذاکرات دو ساله حاصل شد.
روز شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه از تحریم های تازه ترامپ علیه ایران خبر داد که فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را در بر می گیرد. آمریکا هر چند معافیت ‌های مرتبط با همکاری‌ هسته‌ ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرده اما از تمدید معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد اجتناب ورزیده است؛ اقدامی غیرقانونی که در ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران انجام گرفته است.
این در حالی است که بر اساس برجام، ایران مجاز به غنی سازی و نگهداری 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده با غنای 3.67 درصد و همچنین حفظ 130 تن آب سنگین است و می تواند مازاد آن را در بازارهای جهانی به فروش برساند. از همان ماهی که برجام به اجرا در آمد (دی 94) مبادلات هسته ای بین ایران و دیگر کشورهای جهان آغاز شد به عنوان نمونه در همان ماه 197 تُن کیک زرد از روسیه و قزاقستان وارد ایران شد و در مقابل تهران 11 تُن اورانیوم غنی شده خود را به مسکو تحویل داد.
معاملات و مبادلات هسته ای در چارچوب برجام در سال های آتی نیز ادامه یافت اما پیوستن ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده اورانیوم غنی شده و استفاده تجاری و صنعتی از آن موضوعی نیست که ترامپ با آن کنار بیاید. از این رو کاخ سفید در صدد مقابله با غنی سازی و انباشت اورانیوم و تبادل آن با کیک زرد برآمده است؛ مطالبه ای که به صراحت متن برجام را نقض می کند و دیگر اعضای توافق هسته ای را به واکنش واداشته است.
پس از این اقدام هدفمند ترامپ، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تحریم هسته ای ایران غیرقانونی خواند و تاکید کرد که کاخ کرملین از آن تبعیت نخواهد کرد. افزون بر روسیه، همزمان یکی از شدیدترین واکنش ها از سوی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس انجام گرفت که باوجود بی مهری آمریکا به برجام، همچنان برای نجات آن می کوشند.
در بیانیه ای که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارج این اتحادیه و وزرای خارجه تروئیکای اتحادیه انتشار داده بودند، اظهار تاسف و نگرانی از اقدام اخیر ترامپ به چشم می خورد اما در کنار این حمایت سیاسی، گویی بروکسل قصد برداشتن یک گام عملی نیز دارد و آن افزایش سهم خود از تامین مالی «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» (اینستکس) است. بهمن ماه پارسال اتحادیه اعلام کرد که در راستای اجرای سازوکار مالی با ایران، شرکتی با سرمایه سه هزار یورویی در فرانسه راه اندازی و به ثبت رسیده است.
همان طور که اشاره شد، این نخستین باری نیست که ترامپ بندهای برجام را زیر پا می گذارد و تلاش می کند تا توافق هسته ای را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای دموکرات ها به چالش بکشد. پیشتر نیز مقامات این کشور «بند غروب برجام» را نشانه رفته بودند؛ بندی هراس آور برای دشمنان که بر اساس آن محدودیت های هسته ای بر ایران تا سال 2025 پایان می یابد و فعالیت های هسته ای ایران به روند عادی بازخواهد گشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار