وزیر کشور خبر داد

رتبه اول تهران در بزهکاری و جرم و جنایت

رحمانی فضلی : خروجی برنامه‌ریزی غلط، نظام اداری غلط ، نظام مالیاتی، پولی و بانکی غلط حاشیه‌نشینی می‌شود

تهران (پانا) -  وزیر کشور گفته است که به دلیل افزایش حاشینه‌نشینی در پایتخت، تهران رتبه اول در بزهکاری و جرم و جنایت دارد.

کد مطلب: ۹۱۲۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
رتبه اول تهران  در بزهکاری و جرم و جنایت

عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در صد و شانزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با بیان اینکه موضوع حاشیه‌نشینی جزو پنج آسیبی است که رهبری همواره بر آن تاکید داشتند، گفت: مقام معظم رهبری با عنایت ویژه در هر جلسه‌ای که خدمت ایشان بودیم به موضوع حاشیه نشینی تاکید کردند و خواستار رفع آن شدند.

وزیر کشور افزود: موضوع حاشیه‌نشینی خارج از موضوع تحلیل و ریشه‌یابی، واقعیتی است که با آن مواجه هستیم و در این زمینه دو نگاه عمده وجود دارد. یک نگاه این است که اگر به افراد حاشیه‌نشین توجه کنیم سیل مهاجران افزایش پیدا می‌کند که این نگاه مانعی می‌شود تا کمکی به حاشیه‌نشینان کنیم.

وی ادامه داد: نگاه دیگر این است که آنها انسان هستند و از این به بُعد که انسان هستند حق زندگی دارند و باید این حق اعمال شود. در نگاه دوم باید تلاش کنیم که روند مهاجرت را کاهش دهیم و می‌بایست خدمات اولیه را از جمله خدمات آموزش و پرورش، بهداشت و وضع مناسب محیطی برای آنها فراهم کنیم. ما نمی‌توانیم تکلیف خود را درخصوص مردم با تصور اینکه محیط مبنا است انجام ندهیم. در واقع هر تلاشی برای ایجاد حداقل‌های لازم زندگی نیاز است که باید انجام شود. ما با این نگاه حرکت می‌کنیم.
وزیر کشور با طرح این سوال که چه چیز باعث مهاجرت به مناطق حاشیه می‌شود، گفت: نبود تعادل درتوزیع امکانات، خدمات و فعالیت‌ها موجب نبود تعادل در حوزه جمعیتی می‌شود که بخشی از آن به حاشیه‌نشینی می‌‌انجامد و حاصل آن رتبه یک بزهکاری و جرم و جنایت در تهران است. این وضع ناشی از نبود تعادل است. چه چیزی باعث این کار می‌شود؟ خروجی برنامه‌ریزی غلط، نظام اداری غلط ،نظام مالیاتی پولی و بانکی غلط حاشیه‌نشینی می‌شود.
رحمانی فضلی گفت: اگر بخواهیم ریشه‌ها را حل کنیم باید سر منشاء آن که نظام‌های برنامه‌ریزی است را درست کنیم. باید به ریشه‌ها بپردازیم اما نمی‌توانیم معضل حاشیه نشینی را نادیده بگیریم. باید همزمان کار کنیم تا آنها زندگی متعادلی داشته باشند و حاشیه‌نشینی کنترل شود.

وی گفت: در راستای حاشیه‌نشینی کارهای خوبی صورت گرفته است اما عقب ماندگی زیادی داریم و زمان بسیاری خواهد برد مگر این که دو کار مهم انجام شود که یک بازسازی مناطق فرسوده است و دوم جلوگیری از اضافه شدن به مناطق حاشیه نشین است.
رحمانی فضلی گفت: الان وزارت راه انگیزه لازم را برای بازسازی دارد اما باز هم کارها صورت نگرفته است. در حوزه کالبدی هم همین بحثی که رئیس جمهوری اعلام کرد که همه دستگاه‌ها موظف هستند زمین های مازاد را در اختیار قرار دهند. متولی آن مشخص است و هر دستگاهی که زمین اضافی دارد باید در راستای اجرای این طرح در اختیار قرار دهد. اگر بخواهیم کالبدها را رعایت کنیم باید به طور جدی اقدام کنیم.
وزیر کشور تصریح کرد: درحوزه اجتماعی نیز باید تسهیل‌گری انجام شود. با فرستادن چند نفر به عنوان گروه‌های پیشرو در محلات، کار با سرعتی که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود مگر اینکه انگیزه همگانی ایجاد شود. سازمان های اجتماعی، نهادهای عمومی و سمن‌ها باید پیشران این حرکت عظیم باشند و باید کمک کنند و الگو باشند.

وی افزود: کار اصلی و بهترین راه نجات مناطق از حاشیه‌نشینی اجرای طرح بازآفرینی شهری است.

به گفته وزیر کشور در حوزه اجتماعی هم تاکنون توانسته‌ایم ۱۲۵ دفتر تسهیلگری را در ۱۸۰ محله راه‌اندازی کنیم. کار دفاتر این است که در محلات امر توانمندسازی افراد و مردم و شناسایی آسیب‌ها و پیگیری آن‌ها از طریق دستگاه‌های مرتبط انجام می‌دهند.

وی با اشاره به کارهای انجام‌شده منطقه قلعه‌گنج استان کرمان گفت: قلعه گنج الگوی جدیدی مبتنی بر ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین است. اکنون در ۳۱ شهرستان در ۳۱ استان شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را کنار هم گذاشتیم و از سال گذشته کار آغاز و طرح توسعه نوشته شده است و در اسفند سال قبل جلسه داشتیم و دستور کار مشخص شده است. برای هر شهرستان یک نهاد را معین قرار دادیم تا همچون قلعه‌گنج که بنیاد مستضعفان متولی کار بود کارها انجام شود. همچنین برنامه‌ دستگاه‌ها در استان باید با اولویت آن شهرستان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار