ماموریت ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حل معضل کنکور

تهران (پانا) -  وزیر آموزش و پرورش به همراه جمعی از معلمان برگزیده کشور و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بعد از ظهر امروز با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

کد مطلب: ۹۱۲۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حل معضل کنکور

علی لاریجانی در این جلسه گفت: یکی از جلساتی که محبوبه من است هم جلسه است که سالیانه با معلمان برگزار می‌شود و بسیار دلنشین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته معلم از زحمات همه معلمان آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: مسئله آموزش و پرورش همان طور که رهبری گفتند یک مسئله زیربنایی برای کشور است و در تمام کشورها هم از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که گاه دیده‌ام که مقاماتی در این زمینه آموزش و پرورش را در حد امنیت کشورها نگاه می‌کنند. معلمان بعد از انقلاب این جوهر را از خود نشان دادند که سرنوشت یک کشور در دست آن‌هاست.

علی لاریجانی به مواردی نظیر حفظ منزلت معلمان، کنکور، اجرای سند تحول، مدارس استعداد درخشان، جایگاه دانشگاه فرهنگیان و مهارت‌آموزی به عنوان مسائلی که رهبر انقلاب در دیدار معلمان بر آنها تأکید کردند اشاره کرد و تحقق آنها را بسیار مهم دانست. او گفت: در زمینه منزلت معلمان باید به جایگاه اجتماعی آنها بسیار توجه کرد. معلمان دلخوری‌هایی دارند در سفری که به یکی از استان‌ها داشتم برخی از معلمان حتی از رسانه‌ای شدن پرداخت مطالبات‌شان ناراحت بودند. البته من سوء‌ظنی به این ندارم. وقتی مسئولان این را اعلام می‌کنند یعنی به معلمان توجه دارند. وقتی رهبری تاکید کردند بهتر است بسته‌ای تهیه کنید و امور مربوط به معلمان رعایت شود. باید جایگاه معلمان در جامعه با کرامت باشد.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس خیلی به موضوع معلمان و بودجه آنها توجه می‌شود. در سال ۹۸ با محدودیت‌هایی که داشتیم اما ۴ هزار میلیارد به حوزه آموزش و پرورش و معلمان اضافه شد. من قبلا هم از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواستم که چگونه باید یک بار برای همیشه معوقات معلمان حل شود که دیگر معلمان نگرانی نداشته باشد. شما هم باید بررسی کنید که چه مقدار از معوقات معلمان باقی مانده است و با کمیسیون آموزش و تحقیقات و سازمان برنامه و بودجه در میان بگذارید تا از منابعی که داریم ببینیم چگونه آن را حل کنیم.

او به صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این صندوق باید پشتوانه فرهنگیان و آتیه آنها باشد. البته صندوق ذخیره فرهنگیان دچار مشکلاتی شد اما صندوق‌هایی از این دست که دچار مشکلاتی شده‌اند باید برآورد شود تا مشخص شود که چقدر مشکل دارند تا از بودجه شرکت‌های دولتی این‌ها را فربه کنیم. من از آموزش و پرورش می‌خواهم این را دنبال کنند، کاری که مجلس می‌توانست بکند حکمی بوده که داده است و اگر در مرحله اجرا هم به مشکل برخوردید به ما مراجعه کنید تا وساطت کنیم و مشکل حل شود و معلمان از آتیه روشنی برخوردار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به کمبود سرمایه انسانی اشاره کرد و گفت: نیروهای آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان تامین شود اما اگر زمان به شما اجازه نمی‌دهد از افرادی که در کارشناسی در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند استفاده کنید، کسانی که اهلیت این کار را داشته باشند دوره‌های آموزشی برای‌شان بگذارید تا بیایند کار معلمی را در دست بگیرند.

لاریجانی به مسئله مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: مسئله اشتغال در شرایط فعلی بسیار مهم است. با توجه به شرایط اقتصادی بنگاه‌های خرد و متوسط برای دولت از اولویت برخوردار است و این بخش را شما باید به آن توجه کنید. ما امسال در بودجه ۵۰ میلیون یورو از صندوق با اذن رهبری برای مراکز فنی و حرفه‌ای اختصاص دادیم تا این آموزش‌ها را در کشور ترویج دهند. شما هم از این استفاده کنید با آنها قراردادی ببندید تا افراد موردنیاز بازار تامین شوند، افرادی که صاحب حرفه باشند برای شرایط فعلی از اهمیت برخوردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اما در ادامه کنکور را معضلی برای کشور دانست و گفت: اخیراً با آقای عارف و دوستان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسه گذاشتیم آنجا ایده این مسئله که چگونه استرس دانش‌آموزان کاهش پیدا کند و چگونه از شر تست‌زنی خلاص شویم تقریباً به یک وفاق دست یافتیم و قرار شد مرکز پژوهش‌ها به همراه وزارت علوم، آموزش و پرورش و سازمان سنجش و کمیسیون آموزش و تحقیقات یک ماه روی این کار کنند و نتیجه را اعلام کنند.

او خطاب به معلمان، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی گفت: شما دارید آسیب می‌بینید یعنی به خاطر کنکور نحوه آموزش‌ها تحت شعاع قرار گرفته است. شما زحمت می‌کشید، معلمان در کلاس درس و اما متاسفانه آموزش واقعی محقق نمی‌شود. متاسفانه از این بنگاه‌های شیادمآبانه هم زیاد شده‌اند که ذهن دانش‌آموز را به جای دیگر می‌برند و به روش‌های مختلف تبلیغ می‌کنند این کشتن استعدادهاست و به ضرر کشور است.

لاریجانی خبر داد: اخیرا نامه‌ای در این زمینه به رهبری معظم انقلاب نوشته و اثرات این گونه تبلیغات را توضیح داده است و ایشان هم اوامری داشتند. او گفت: آموزش و پرورش باید پیگیر این مسئله باشد چون ثمره کار معلمان در حال هدر رفتن است. شما باید پیگیر شوید و این را پیگیری کنید که ان شاء الله سال بعد کنکور و مسئله کنکور حل شده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اجرای سند تحول بنیادین باید اولویت‌ها را در نظر بگیرید تا با مجموع استعداد‌هایی که دارید موفق شوید، لازمه آن هم تربیت افراد متدین و آگاه است آقا هم فرمودند معاونت پرورشی را فعال کنید و افراد آگاه تربیت کنید.

او بر تربیت دانش‌آموزان بنابر مولفه‌های شرایط حاضر تاکید کرد و گفت: زمانه عوض می‌شود ما با خلقیات و صلاح خودمان نباید فرزندان را تربیت کنیم، مولفه‌ها تغییر کرده است و افراد را متناسب با شرایط زمان و مولفه‌های این دوران تربیت کنید.

لاریجانی همچنین بر رشد خلاقیت در میان دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: خیلی‌ها راجع به حقوق زن کتاب نوشتند اما وقتی کتاب حجاب زن شهید مطهری را می‌خوانید چیز دیگری است و همین طور کتاب‌های دیگر. ایشان دارای خلاقیت و ابتکار است و فکر می‌کنم یک نکته مهم در آثار ایشان خلاقیت ایشان است. قدرت ابتکار و خلاقیت در آثار شهید مطهری نقطه قوت ایشان است و امروز این خلاقیت و ابتکار لازمه کار آموزش و پرورش است.

تحسین بطحایی توسط لاریجانی به خاطر کم‌کردن تکالیف دانش‌آموزان

رئیس مجلس شورای اسلامی وزیر آموزش و پرورش را برای کم کردن تکالیف انبوه دانش‌آموزان تحسین کرد و گفت: ایشان گفتند تکالیف انبوه را کم کنید اما سر و صدایی در کشور ایجاد شد. اما این حرف‌ وزیر آموزش و پرورش درست بود. اگر به دانش‌آموز گفتید این موضوع را خودت تحقیق کن دو فایده دارد، یکی اتکای به نفسی است که در او خلق می‌کند و دوم سیالیتی است که در سیستم آموزش و پرورش به وجود می‌آید. حرف وزیر آموزش و پرورش حسابی بود، این حجم تکالیف برای دانش‌آموزان درست کردن صحیح نیست. من توصیه می‌کنم از روش‌های متعارف دوری کنید و به روش‌های جدید روی بیاورید. ما باید از درون آموزش و پرورش یک حس مسئولیت‌پذیری را تقویت کنیم حس مسئولیت هم از دوران کودکی پرورش پیدا می‌کند.

لاریجانی همچنین در ادامه به ضعف کار تیمی و جمعی در کشورمان اشاره کرد و گفت: ما در ایران نقطه ضعفی از نظر کار جمعی داریم و جز از طریق آموزش و پرورش این مسئله قابل حل نیست. شما در حوزه ورزش هم این را می‌بینید، ما قهرمانان فردی زیادی داریم و در حوزه سیاسی هم این تکی‌بودن بسیار مهم شده است. کسی که مسئولیتی می‌گیرد می‌گوید من جز تشکیلاتی نیستم ولی این درست نیست ما در جامعه مدنی زندگی می‌کنیم.

او افزود: رهبری بر روی وفاق داخلی و انسجام بسیار تأکید کردند. شما معلمان شاید رسانه نداشته باشید اما رسانه‌های قوی‌تر در اختیار دارید. صدای معلمان در بخش‌های مختلف اگر از یک تحلیل واحد برخوردار باشد مطمئناً کم فروغ نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله اصلی و امروز کشور این است که مواجه شده‌ایم با موجودات دردسرسازی هم برای صحنه بین‌المللی و هم برای ایران. درست است که ایران یک منش عاقلانه‌ای را در دیپلماسی دنبال می‌کند، نه این که ما ندانیم آنها چه کار می‌کنند ولی ایران مثل بعضی از این جوان‌های منطقه نیست که بدون ارزیابی شرایط رفتار و به آشفته.سازی منطقه کمک کند. آنها یک جنگ تمام عیار را علیه ملت ایران سامان داده‌اند و در کل صحنه بین‌المللی هم یک بی‌انضباطی را تحت این عنوان که فقط آمریکا، راه انداخته‌اند و هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهد. البته این ممکن است در کوتاه مدت و موقت فوایدی برای‌شان داشته باشد اما جایگاه این کشور را سقوط می‌دهد.

او ادامه داد: در اصل مسئله این است که درباره ایران یک رفتار همه‌جانبه پیدا کردند. هم عملیات روانی می‌کنند هم فشار اقتصادی در همه جهات اضافه کردند. برخی از آثار آن هم در کشور در زمینه تورم و فشاری که به مردم وارد می‌شود دیده می‌شود که بخشی از آن مربوط به همین تحریم نفتی و تحریم صادرات و تحریم بانکی و حمل و نقل و غیره است که همه جا دنبال می‌کنند. متاسفانه در ساختار بین‌المللی همه این‌ها به دلیل ارتباطات اقتصادی که دارند در اراده برخی از کشورها تاثیر می‌گذارند. در کنار این دو گونه عملیات روانی انجام می‌دهند یکی در داخل کشور و دیگری در بیرون از کشور. این‌ها تحریم نفتی کردند و اعلام کردند نمی‌گذاریم هیچ نفتی از ایران خارج شود اما موفق نمی‌شوند خودشان هم می‌دانند برخی از کشورها هم اعلام کردند اما چرا بر روی این مسئله کار می‌کنند؟ مثلاً ترامپ با سلمان حاکم عربستان تماس می‌گیرد و گفت‌وگویشان را درباره نفت علنی می‌کنند! چرا؟ چون می‌دانند که نمی‌توانند این را تأمین کنند و این بر روی قیمت نفت اثر می‌گذارد. آنها با عملیات روانی می‌خواهند جلوی شوک را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صحنه داخل هم همینطور است متأسفانه برخی هم در داخل در دام این‌ها می‌افتند و پیگیری می‌کنند. این گفته رهبر معظم انقلاب که فرمودند اصل بر انسجام و وفاق داخل است و از حاشیه و مسائل دست چندم و سلیقه‌ها صرف‌نظر کنید امروز این یک امر حیاتی برای مسائل داخل کشور است. وقتی شما دشمن بزرگی در اطراف‌تان از همه جهت دنبال‌تان می‌کند و کیان ملت را پیگیری کرده است، اگر اختلافاتی دارید باید کم کنید از بین ببرید یا حداقل تاکتیکی، این را کنار بگذارید تا زمان خودش. نمی‌گویم سلیقه‌ها متفاوت نیست اما آدم‌ها باید در برابر حمله دشمن سلیقه‌ها را کنار بگذارند.

لاریجانی ادامه داد: از موضوعاتی که در زمینه عملیات روانی دنبال می‌کنند همین مسائلی است که در روزهای اخیر اعلام کردند که ایران حق ندارد آب سنگین تولید کند، چرا نباید تولید کند؟ ایران می‌تواند آب سنگین تولید کند، حالا شما بخرید یا نخرید تولید می‌کنیم. یا در زمینه مواد اولیه برای غنی‌سازی گفتند نباید مواد اولیه داده شود. اما ما کار غنی‌سازی را انجام می‌دهیم می‌خواهید شما بخرید یا نه خرید. اما چرا این‌ها را می‌گویند؟ چون می‌خواهند هم در داخل و هم در اراده کشورها اثر بگذارند، هرچند که خیلی از کشورها پاسخ منفی به آنها دادند ولی یک نوع سازماندهی عملیات روانی را در کنار این فشارها دنبال می‌کنند. بنابراین رسانه‌ها در این شرایط باید توجیه شوند که در این زمینه روشنگری کنند. بعضی از این تحرکاتی که این‌ها انجام می‌دهند از سر قدرت نیست، در جاهایی کم آورده‌اند و می‌خواهند با عملیات روانی پوشش بدهند. لذا وفاق و انسجام ملی در کشور یک موضوع حیاتی برای امروز ایران است و رهبری معظم انقلاب با توجهاتی که به عموم ملت ایران دادند انشاءالله زمینه رفع این مشکلات به زودی فراهم شود و خواهد شد و ملت ایران بتواند با سرافرازی مسیر خود را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار