زاهدی: اگر آموزش‌وپرورش املاک مازادش را بفروشد حداقل 20هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت

تهران (پانا) ـ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از درآمد20 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در صورت تغییر کاربری یا فروش املاک مازاد این وزارت‌خانه خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۲۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
زاهدی: اگر آموزش‌وپرورش املاک مازادش را بفروشد حداقل 20هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت

محمدمهدی زاهدی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم گفت: «انتظار داریم دولت رتبه‌بندی را سریع‌تر به مجلس ارسال کنند تا تحولی صورت بگیرد. 1384 مدرسه در جریان سیل آسیب دیدند که برخی تخریب کامل شدند و برخی نیاز به مقاوم‌سازی دارند. در لرستان 112 مدرسه داریم که کاملا تخریب شده‌اند و عمدتا در روستاها قرار داشتند، در خوزستان نیز 80 مدرسه و در گلستان 20 مدرسه تخریبی است. برای بازسازی مدارس 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باید همه دست به دست هم بدیم تا مدارس را بازسازی کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «حداقل 100 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی در کل کشور داریم. متوسط سرانه هر کلاس حداکثر 50 متر است، اما اتاق مدیر، راهرو و ... نیز در مدرسه وجود دارد و به همین علت متوسط سرانه هر کلاس را 140 متر محاسبه می‌کنند و اگر حداقل سه میلیون تومان بودجه برای هر متر مربع نیاز باشد اعتباری حدود 45 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.»

او افزود: «در 10سال گذشته قریب به 60 هزار کلاس درس را بازسازی کرده‌ایم. معمولا سالانه بودجه‌ای برای حوادث و بحران‌ها تصویب می‌شود که در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد، آموزش و پرورش هم بودجه‌ای دارد اما نیاز است که خیرین پای کار بیایند. اگر هر ساله بودجه خوبی تخصیص دهیم شاید در بازه زمانی 10 ساله بتوانیم مشکل مدارس را حل کنیم، اما اگر بخواهیم امر ایمن‌سازی مدارس سرعت بیشتری داشته باشد باید بودجه فعلی نوسازی را دو برابر کنیم.»

زاهدی ادامه داد: «با توجه به نیاز شدید آموزش و پرورش، نسبت به سال‌های قبل سه برابر بیشتر بودجه تخصیص دادیم. در قانون آورده‌ایم که آموزش‌ و پرورش فضاهای مازاد خود را به فروش رسانده یا فضای مدارس خود را بهینه‌سازی کند. از وزیر آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش درخواست می‌کنم مقداری به کمک دولت بیایند. در آموزش و پرورش یک ارق درون‌سازمانی هست که نباید زمین مازاد را فروخت، باید این رویکرد تغییر کند.»

او گفت: «حتی در قانون آمده که شهرداری‌ها ملزم به تغییر کاربری هستند. اگر آموزش و پرورش بپذیرد که اینکار را انجام دهد می‌تواند حداقل 20 هزار میلیارد تومان از این محل عواید داشته باشد و نیمی از مشکلات را حل کند. اگر ناچار شویم دستگاه‌های نظارتی را وارد کار کنیم کار سخت می‌شود، اما شان آموزش و پرورش بالاتر از آن است که دستگاه‌های نظارتی بخواهند وارد شوند و خود آموزش و پرورش می‌تواند آن را حل کند و به میدان بیاید.»

زاهدی گفت: «نظام رتبه‌بندی بعد از شش سال هنوز به‌طور کامل پیاده نشده است. از هیئت دولت انتظار داریم این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود. باید مدیران استانی آموزش و پرورش باور کنند کشور توان ندارد 45 هزار میلیارد تومان برای بهبود مدارس صرف کند. آنها باید اراده کنند و اجازه دهند که مدارس تغییر کاربری یا بهینه شوند و خودشان پول بیاورند و املاک را تبدیل به احسن کنند. مانع قانونی هم وجود ندارد.»

عضو کمیسیون آموزش درباره ساختمان‌های آموزش‌عالی هم گفت: «آموزش‌عالی اکثر ساختمان‌هایش به 35 سال قبل بر می‌گردد و بیش از 55 درصد ساختمان‌هایش اینگونه است. 5 میلیون متر مربع ساختمان‌های دانشگاهی نیازمند بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند که آن هم به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار