معاون عمرانی وزیر کشور: 4 هزار میلیارد ریال برای بازسازی مدارس سیل‌زده نیاز است

تهران (پانا) - معاون عمرانی وزیر کشور از نیاز 4 هزار میلیارد ریالی برای بازی مدارس آسیب‌دیده از سیل در استان‌های کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۲۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون عمرانی وزیر کشور: 4 هزار میلیارد ریال برای بازسازی مدارس سیل‌زده نیاز است

مهدی جمالی‌نژاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بازسازی مدارس پس از بحران گفت: «سیل امسال یک واقعه نادر بود و 25 استان کشور را درگیر کرد. تمام کشور بسیج شد تا بحران را در استان‌های خود و سپس به‌ عنوان استان معین در استان‌های همجوار مدیریت کند. میزان خسارات واردشده بسیار بالا بود و زیرساخت‌های بهداشتی، راه‌ها، منازل و... دچار خسارت شدند و 180 هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی است. همچنین 1384 مدرسه نیز آسیب دیده است که عمدتا در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان هستند.»

معاون عمرانی وزیر کشور میزان خسارت مدارس در سیل اخیر را 4000 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: «برخی از این مدارس نیاز به مقاوم‌سازی و برخی نیاز به بازسازی مجدد دارند.»

جمالی‌نژاد افزود: «86 میلیارد تومان در استان گلستان، 170 میلیارد تومان در استان لرستان و 100 میلیارد تومان در خوزستان و سایر استان‌ها، 400 میلیارد تومان بودجه برای بازسازی مدارس نیاز دارند. یک برنامه بهبود اضطراری کوتاه‌مدت در نظر گرفته‌ایم. طیف بسیاری تخریب در یک سیل مهیب رخ داد و طبق برآورد اولیه تاکنون 35 هزار میلیارد تومان آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور وارد کرده است.»

او گفت: «اولویت ما در سیل، سرپناه مردم و دوم مدارس بود. اما پهنه و گستره آسیب بزرگ است.»

معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چقدر زمان نیاز است تا وضعیت فیزیکی مدارس در کشور بهبود یابد؟ گفت: «مبلغ بسیار زیادی نیاز است تا مدارس را در شأن مردم داشته باشیم. مدارس غیرانتفاعی به کمک آمده‌اند اما تعدادی از همان‌ها هم در منازل مسکونی مدرسه دایر کرده‌اند که روی آن هم باید بحث کرد. می‌توان شماری مدارس کشور را با امکانات نرم‌افزاری بهبود بخشید. اعلام آمادگی می‌کنیم به‌ عنوان سازمان شهرداری‌ها با سازمان نوسازی مدارس راهکارهای مشترک تسهیل‌گری را برای تغییر کاربری و بهینه‌سازی مدارس فرسوده داشته باشیم.»

جمالی‌نژاد به وضعیت فیزیکی دانشگاه‌ها نیر اشاره کرد و گفت: «وسعت فیزیکی دانشگاه‌ها بالاتر است و اکثرا چند هکتاری و بزرگ هستند و کار در آن‌ها راحت‌تر از مدارس است و می‌توان ارزش افزوده‌هایی ایجاد کرد. اگر نهادهای مختلف ظرفیت‌ها را به خوبی بشناسند می‌توانند اقداماتی انجام دهند که منافع خوبی به همراه داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار