عباس جهانگیریان، نویسنده کتاب :کتاب‌خوانی باید به یک رفتار در جامعه تبدیل شود

تهران (پانا) - نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب را یکی از نیازهای مهم و اساسی هر جامعه دانست که مطالعه آن باید به یک رفتار فردی و اجتماعی تبدیل شود.

کد مطلب: ۹۱۲۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، عباس جهانگیریان روز 11 اردیبهشت مهمان غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌و دومین نمایشگاه کتاب تهران بود و با مخاطبان خود به گفت‌وگو نشست.
وی در این دیدار گفت: کتاب در طول همه‌ی زمان‌ها از گذشته تاکنون به عنوان یک نیاز محسوب می‌شود و در کشورهای پیشرفته کتاب‌خوانی در خانواده یک عادت است به عنوان مثال زمانی‌که مادری در حضور کودک خردسال خود کتاب دست‌ می‌گیرد و شروع به خواندن می‌کند در واقع این عادت در ذهن بچه نهادینه می‌شود.
نویسنده رمان «سایه‌ی هیولا» در ادامه یادآور شد: اگر بخواهیم بچه‌ها کتاب را به عنوان یک دوست و غم‌خوار خود بدانند باید با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف آن‌ها را علاقه‌مند به کتاب‌خوانی کنیم و در این مسیر لازم است آموزش و پرورش، صدا و سیما، کتاب‌خانه‌ها، نویسنده‌ها، معلمان، مربیان و... دغدغه داشته باشند و تلاش کنند.
وی در ادامه با اشاره به حکایتی از انیشتین گفت: «روزی پدری فرزند خود را نزد انیشتین می‌برد تا به او علم ریاضی بیاموزد و ریاضیدان شود اما انیشتین به او توصیه می‌کند فرزند شما باید ابتدا کتاب‌های رمان و داستان بخواند تا ذهن و تخیل او پرورش یابد چرا که فهم مباحث ریاضی نیاز به ذهنی پرورش یافته دارد».
جهانگیریان با بیان این‌که بچه‌های کتاب‌خوان در تمام مراحل زندگی خود موفق‌تر هستند اضافه کرد: کودکان و نوجوانانی که با کتاب و کتاب‌خوانی رابطه‌ی خوبی دارند ذخیره واژگانی گسترده‌تری دارند و همواره بهتر می‌توانند از حقوق خود در جامعه دفاع کنند.
وی هم‌چنین اظهار داشت دولت باید در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد و برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تنها به مدت زمان برگزاری نمایشگاه بسنده نکند بلکه برنامه‌ریزی داشته باشد که در تمام طول سال به این موضوع پرداخته شود.
نویسنده کتاب «پسر نان و نمک» هم‌چنین با بیان این‌که سه وزیر آموزش و پرورش در دوره‌های اخیر قول دادند زنگ کتاب در مدارس راه‌اندازی شود و تاکنون اقدامی نشده به مسوولان این وزارت‌خانه توصیه کرد: با کمک ناشران زیرمجموعه خود از جمله کانون پرورش فکری، انتشارات مدرسه، منادی تربیت و... برنامه‌ریزی صورت دهد که نویسندگان و شاعران در تمام سال تحصیلی در مدرسه‌ها حضور یابند و از نزدیک با مخاطبان خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشند تا هم بچه‌ها بیشتر با اهمیت کتاب‌خوانی آشنا شوند و هم نویسندگان نیازهای آن‌ها را بهتر بشناسند.
نویسنده رمان‌های نوجوانان در پایان به موضوع‌های مورد علاقه نوجوانان امروز اشاره کرد و گفت: در نشست‌هایی که در سال‌های اخیر با بچه‌ها داشته‌ام به نظر می‌رسد امروزه علاقه نوجوانان به ژانرهای وحشت، رمان عاشقانه و طنز بیشتر است و در گروه‌های سنی کودکان علاقه‌مندی به داستان‌های علمی و تخیلی بیشتر است که در این زمینه نیز نویسندگان و ناشران لازم است به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز 14 اردیبهشت 1398 به کار خود پایان می‌دهد.
غرفه‌ی عرضه‌ محصولات فرهنگی هنری کانون در بخش‌ کودک و نوجوان نمایشگاه در رواق شرقی مصلی بزرگ امام خمینی(ره)، سالنB، راهری ۴، شماره ۱۲۴ واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار