اهدا عضو در گیلان به بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید

رشت (پانا) -اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی در استان گیلان به یک بیمار نیازمند پیوند عضو، زندگی دوباره بخشید.

کد مطلب: ۹۱۱۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اهدا عضو در گیلان به بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز چهارشنبه در این باره گفت: اهدای عضو ماهره نظری 60 ساله ساکن و اهل تالش که هشتم اردیبهشت ماه جاری به علت خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده اش انجام شد.
طلعت کاویانی افزود: کبد این بیمار دچار مرگ مغزی در مرکز واحد فراهم آوری بیمارستان رازی رشت برداشته و برای پیوند به بیمار نیازمند به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز منتقل شد.
از ابتدای سال جاری تاکنون؛ خانواده پنج بیمار دچار مرگ مغزی برای اهدا عضو عزیزشان اقدام کرده اند.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار