تولد «مرزهای نیلوفری» تحقق رویایی خانم معلم

رشت (پانا) -شامگاه دهمین روز از اردیبهشت و دو روز مانده به آغاز هفته معلم، با رونمایی از کتاب شعری از یک خانم معلم با نام مرزهای نیلوفری، رویای این بانوی هنرمند را تحقق بخشید.

کد مطلب: ۹۱۱۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تولد «مرزهای نیلوفری» تحقق رویایی خانم معلم

شعر و شاعری از دیرباز در ایران جایگاه ویژه ای داشته و بروز و ظهور مفاخر و اسطوره های ادبی چون حافظ لسان الغیب و سعدی شیرین سخن و مولانا و سایر اسطوره های شعر و ادب پارسی از دیرباز و شاعران معاصر سبک های مختلف ادبی ، همگی دلالت بر این امر دارد.
اما از دیرباز زنانی همچون پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد، سپیده کاشانی و صدیقه وسمقی و دیگر بانوان شاعر هم پای به عرصه شعر و ادب گذاشته و با در دست گرفتن قلم ، تراوشات ذهن و فکر و اندیشه خود را سوار بر موج احساس کرده و در این میدان پر رقیب چه زیبا تاختند و چه اثرها از خود به یادگار گذاشتند.
این بار یک بانوی معلم که دو دهه تجربه تدریس در مقطع ابتدایی را پیشه خود ساخته بود گام را از معلمی فراتر نهاده و احساس خود از طبیعت، زندگی پیرامون، وطن دوستی، زندگی روزمره ، لذت های طبیعت و همه و همه را به رشته تحریر درآورده و مرزهای نیلوفری برای هرکدام از آثارش گذاشته تا با تولد این کتاب ، در جایگاه یکصد و چل و چهارمین زن شاعر دارای کتاب در گیلان قرار گیرد.

** 144 زن شاعر در گیلان دارای کتاب هستند
فرامرز کوچکی زاد محقق، پژوهشگر و نویسنده بیش از 30 اثر مختلف که هم اکنون سکان هدایت انجمن مفاخر در بندرانزلی به وی واگذار شده ، در مراسم رونمایی از کتاب مرزهای نیلوفری اظهار می کند: بر اساس آمار های موجود در کل کشور 12 هزار و 600 شاعر زن دارای کتاب وجود دارد که 143 نفر گیلانی بودند و با رونمایی از این کتاب، رزا شکرگزار یکصد و چهل و چهارمین بانوی شاعر دارای کتاب در گیلان لقب می گیرد.
وی ادامه می دهد: این آمار اعلام شده برای بانوان تنها در حوزه شعر و ادب است چرا که بانوان نویسنده در بخش های غیر از شعر ، بسیار داریم.
کوچکی زاد می گوید: اشعار رزا شکرگزار از یک احساس خاصی برخوردار است و نشان می دهد محیط روی این بانوی شاعر همواره تاثیرگذار بوده در حالیکه امروزه به اشتباه اینگونه تصور می شود که شاعران حتما باید گفتار سیاسی داشته باشند یا اگر شاعری در کتابش از چند شعر سیاسی استفاده بکند از شاعران دیگر برتر است.
وی با بیان اینکه اشعار هر شاعر متاثر از رخدادها و اتفاقات محیط پیرامونش است تاکید می کند: اشعار شکرگزار بیشتر مربوط به طبیعت پیرامونی است که در آن زندگی کرده و به نوعی با شعر گفتن در مورد تالاب و نابودی اش، طبیعت و زیبایی اش، و دریا و مرغان همیشه پرنده اش، احساس خود را در خصوص محیط پیرامون خود ابراز کرده و چه زیبا گفته :آنچه در بطن وجود همه ما جاریست ، یک ساحل و یک موج و دوبال و لاله تالابیست.

** شعر گفتن نعمتی خدادادی و ذاتی است
فرماندار بندرانزلی نیز در این مراسم با تبریک تولد کتابی در عرصه شعر و ادب و هنر از سوی یک بانوی اهل بندرانزلی اظهار می کند: ازتلاش های هرکس که احساس می کند قلمش می تواند در عرصه هنر و فرهنگ ایران اسلامی تاثیر گذار باشد، استقبال می کنیم .
اسماعیل حیدری آزاد ادامه می دهد: قرار گرفتن در جمع شاعران احساسات آدمی را برانگیخته می کند تا جایی که انسان دوست دارد به نقطه ای که طبعش شکوفا شده برگردد.
وی می گوید: شعر گفتن و شاعر بودن نعمتی خدادادی و ذاتی است که شامل همگان نمی شود .

** بی اشتهایی عاطفی در ادبیات امروز فزونی یافته است
پونه نکویی بانوی شاعر نام آوازه ایران و منتقد ادبی نیز در این مراسم با تبریک تولد مرزهای نیلوفری اظهار می کند: متاسفانه مدت هاست با بی اشتهایی عاطفی در ادبیات روبرو هستیم و عواطف و احساسات این روزها خیلی دخیل نیست .
وی ادامه می دهد: در دنیای امروزی که عرصه تاخت و تاز جمع آوری فالورهای مجازی است در بسیاری از آثار امروزی ها انشای عاطفی وجود ندارد و افرادی که دست بر قلم برده اند همواره در حال نفرین و لعنت هستند که این امر موجبات پیدایش کج سلیقگی در مخاطبان را پدید می آورد.
پونه نکویی با بیان اینکه تصویر سازی و شبیه سازی طبیعت در اشعار و آثار می تواند به خوش سلیقه شدن مخاطبان کمک شایانی داشته باشد ادامه می دهد: شاعر مرزهای نیلوفری باید شکرگزار باشد چرا که هنر ، فضیلتی است در پوچی زندگی دنیوی.

** کلمات و واژه ها جادو می کنند
شاعر مرزهای نیلوفری که بخشی از اندوخته های خود را در قالب کتاب مرزهای نیلوفری عرضه کرده، می گوید: کلمات و واژه ها ، جادوگر قهاری هستند و هرکدام بار معنایی و یک روحی دارند که آدمی با ورود به دنیای آن ساعت ها در بطن جمله ها گم می شود.
رزا شکرگزار در خصوص نحوه نگارش این اشعار تا رسیدن به مرحله چاپ ادامه می دهد: من همیشه عادت دارم آنچه که به ذهنم تراوش کرده را ضبط کنم و آن صداها را بارها گوش کنم ، گاهی می خندم و گاهی بغض می کنم و چشمانم پر از اشک می شود و آنجاست که می توان گفت کلمات روی من تاثیر می گذارد.
وی که حال بد تالاب انزلی بغض بر صدایش و اشک بر چشمانش اضافه می کند می گوید: وضعیت تالاب امروز را که می بینم غصه می خورم، بندرانزلی همین زیبایی ها و مواهب الهی را دارد اما حال تالاب انزلی اصلا خوب نیست و این دغدغه همه همشهریانم است.
شکرگزار همچنین اضافه می کند: انزلیچی ها وقتی دلشان می گیرد یا در ساحل خزر قدم می زنند و یا بر روی پل تاریخی غازیان به بازتاب نور بندر بر دریا و تالاب می نگرند و آنجاست که اگر دستی بر قلم داشته باشی ، واژه ها خود به خود به دنبال هم می آیند.
وقتی از وی پرسیده می شود آخرین کتابی که خواندی چه بوده ؟ می گوید: اگر راستش را بخواهید آخرین کتابی که خوانده ام فارسی کلاس اول است، کتابی که منِ معلم، هر روز آن را مرور می کنم و به شاگردانم درس می دهم تا بلکه در آینده برای خود کسی شوند و جایگاهی در این جامعه داشته باشند.
شکرگزار با تشکر از شاگردانش و اولیای آن ها که تا پایان مراسم در جشن رونمایی کتابش حضور داشتند گفت: فقط در یک جمله می توانم بگویم همه شما را خیلی دوست دارم بچه های نازنینم و ممنونم که هستید.
اما نوبت به مراسم رونمایی می رسد و رزا شکرگزار از پدر می خواهد که در این رونمایی سهم داشته باشد و با دعوت از او بر روی صحنه ، شادی و لذت رونمایی از کتاب را با پدر تقسیم می کند تا با این کار قدردان محبت ها و حمایت های پدرش باشد .
زیباترین لحظه این مراسم زمانی است که از شاگردان خانم معلم خواسته می شود به روی سن بروند و کودکان ، خانم معلم گویان مشتاقانه و ذوق کنان به آغوش معلم مهربانشان می روند و علاوه بر تبریک روز معلم عکسی هم به یادگار با او می گیرند .
شگفتانه این مراسم هم زمانی بود که یکی از شعرهای این بانوی هنرمند با آهنگسازی و تنظیم کامبیز قاسم دوست بر روی صحنه اجرا شد تا برگی دیگر بر دفتر خاطرات خانم معلم اضافه شود.
حضور اساتید برجسته ای چون استاد محمد تقی بارور شاعر نام آوازه گیلان زمین و استاد حسین قوامی خواننده برجسته فولکلور گیلان و چهره هایی چون فرماندار و شهردار بندرانزلی و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر انزلی در این مراسم ، بیانگر هنردوست بودن مردم و مسئولان انزلی است که باعث شده هنرمندان این شهرساحلی چون مرواریدی در صدف خزر همواره درخشان باشند.
این جشن رونمایی با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی، انجمن شعر پروین بندرانزلی، انجمن شعر شیدا و دبیرخانه جشنواره گلدهی لاله های تالابی انزلی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار