گزارش پانا از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار

رابطه عجیب: افزایش تولید و گرانی خودرو؛ آیا دستی پشت پرده است

کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: ۹۰ درصد علت قیمت‌گذاری کاذب وجود سایت‌ها و افراد سودجو است

تهران (پانا) - قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو افزایش یافته است. افزایشی که به گفته فعالان این صنف منطق و دلیل خاصی برای آن وجود ندارد و در وضع افزایش دو برابری تولید می‌تواند متاثر از فضاسازی و بازارسازی‌هایی باشد که از سوی عده‌ای با هدف فروش خودروهای انبارشده خود با بالاترین قیمت به مصرف‌کنندگان در حال انجام است.

کد مطلب: ۹۱۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
رابطه عجیب: افزایش تولید و گرانی خودرو؛ آیا دستی پشت پرده است

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ کاهش عرضه خودرو می‌‌تواند مهمترین عامل برهم‌زننده قیمتی در بازار خودروهای داخلی باشد اما خودروسازان در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که میزان تولید خودرو افزایش یافته است.

وی افزود: نرخ دلار در هفته‌های اخیر در محدوده‌ای معین ثابت مانده است و دلیلی برای افزایش قیمت به بهانه نوسان نرخ ارزها وجود ندارد.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه در وضع بی‌ثباتی بازار هر خبری می‌تواند عامل بروز رفتارهای هیجانی در بازار باشد، عنوان کرد: تولید کاهش نیافته است، نرخ دلار و سایر ارز‌ها نوسان عمده‌ای نداشته است و اتفاق خاصی در این بازار به وجود نیامده است که دلیلی منطقی برای افزایش قیمت‌ در بازار خودروهای داخلی یا خارجی باشد.

کاشانی‌نسب با بیان اینکه ترخیص خودروهای خارجی که در گمرک‌های کشور دپوشده است می‌تواند عاملی برای تعدیل قیمت خودروهای خارجی در بازار باشد،‌گفت:‌ مقرر بود این خودروها از گمرک ترخیص شود اما کار ترخیص آنها با مشکلات و پیچیدگی‌هایی همراه شده است. تعداد زیادی از خودروهای خارجی در گمرکات مانده است که ترخیص آنها بر آرامش بازار خودروهای خارجی تاثیرگذار است.

برخی قیمت‌ها دربازار خودرو حبابی و کاذب است

وی ادامه داد:‌ قیمت‌ها در بازار خودرو حبابی است و منطقی برای آن وجود ندارد و احتمال ریزش آن وجود دارد. این حباب از 5 تا 15 درصد در قیمت خودروها است.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو عرضه و تقاضا از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت هر محصول و کالایی است، گفت:‌ بنابر اظهارات خودروسازان کشور میزان تولید خودرو تا دو برابر افزایش یافته است و عرضه این میزان از تولید به بازار می‌تواند در ثبات بازار موثر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌تواند در بحث نظارت بر قیمت‌ها دخالتی داشته باشد، گفت:‌ دخالت در موضوع قیمت‌گذاری خودرو تنها در حیطه اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی است و گفته می‌شود که سازمان تعزیرات بررسی‌هایی را در مورد قیمت خودرو آغاز کرده است.

قیمت‌سازی کاذب با استفاده از سایت‌های پرمخاطب

کاشانی‌نسب در خصوص نقش بازارسازی و قیمت‌گذاری کاذب خودرو با استفاده از سایت‌های پرمخاطبی مانند دیوار، شیپور و باما گفت: بخش عمده‌ای از گرانی خودرو و مسکن مربوط به قیمت‌گذاری کاذب در این سایت‌ها است. افرادی با ظاهر فروشنده خودرو که حتی ممکن است چنین خودرویی را هم در اختیار نداشته باشند دریک روز سه یا چندین بار قیمت یک خودرو را دستکاری می‌کنند و بالا و پائین می‌برند و در ذهن مخاطبان واقعی یا تقاضاهای مصرفی واقعی اینگونه جا می‌اندازند که قیمت مدل‌های متفاوت خودرو به این میزان افزایش یافته است.

وی افزود: بزرگترین خدمتی که سازمان تعزیرات می‌‌تواند در بحث گرانی‌ها داشته باشد برخورد با جاعلان و افرادی است که با هدف گران‌کردن و ایجاد فضایی کاذب و غیرواقعی نسبت به درج چنین آگهی‌هایی اقدام می‌کنند. قطعا قیمت‌گذاری خودرو باید ضابطه داشته باشد و نمی‌توان تنها براساس سلیقه قیمت‌گذاری کرد و عده‌ای قادر باشند در این وضع بازار را به هر سویی که خود می‌خواهند بکشند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تاکید کرد: عدم نظارت از سوی سایت‌های خرید و فروش کالا موجب شده است تا اشفتگی و نابسامانی قیمتی خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی را تحت فشار زیادی قرار دهد. اعضای اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز پیشنهاد خود را به سازمان تعزیرات و دادستانی برای برخورد با این افراد متخلف انجام دهند.

ایجاد سیستم فروش الکترونیک خودرو در دست بررسی است

وی افزود:‌ ایجاد سیستم فروش الکترونیک توسط اتحادیه فروشندگان خودرو در دست بررسی است و راه‌اندازی آن می‌تواند نقش مهمی در کنترل وضع کنونی داشته باشد.

کاشانی‌نسب گفت: 90 درصد علت قیمت‌گذاری کاذب وجود سایت‌ها و افراد سودجو است و برخورد از مسیرهایی که حتما راهکار آن وجود دارد به آرامش‌بخشی قیمت‌ها در بازار کالاها منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌فروش‌های خودرو به دو برابر افزایش یافته است گفت:‌ توصیه ما این است که مردم از رفتارهای هیجانی در بازار خودرو پرهیز کنند به طور قطع حباب قیمتی در خودرو با ریزش همراه خواهد بود و اگر مصرف‌کنندگان واقعی می‌توانند با به تاخیرانداختن خرید خود از طریق پیش‌فروش به خرید خود اقدام کنند.

هیچ تغییر قیمتی در خودروهای تحویلی به مردم وجود ندارد

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت نیز با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در قیمت خودرو در بخش تحویل خودرو به مصرف کننده نداشته‌ایم افزود: تدابیر افزایش فروش فوری‌ها و افزایش تحویل تعهدات عقب‌افتاده با افزایش تولید قیمت خودرو را تعدیل خواهد کرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: توان مقابله با افزایش قیمت‌ها را داریم اما ابزارها در برخی موارد فرابخشی است که باید دستگاه‌ها در کنار هم باشند و تامین کالا به موقع و به اندازه لازم باشد چراکه بخشی از گرانی متوجه بخش تامین کالاست.

او گفت: با تدابیری که برای افزایش تحویل فوری و تعهدات انجام می‌شود مشکلات برطرف خواهد شد. راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است. هر مصرف‌کننده‌ای که آنلاین به خودروهای پرتیراژ نیاز داشته باشد خودروی خود را به موقع تحویل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار