معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش: اردوهای دانش‌آموزی بهترین بستر یادگیری است

تهران (پانا) - نشست تخصصی بررسی طرح جامع در نظام اردوهای دانش‌آموزی با حضور معاون پرروشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، معاونان اداره کل، عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک ناجا و نمایندگانی از سایر سازمان‌ها و نهادها برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش: اردوهای دانش‌آموزی بهترین بستر یادگیری است

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست علیرضا کاظمی با تشکر از حضور مهمانان این نشست، فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم را تبریک گفت و یاد و خاطره استاد مطهری معلم جامع و الگو و اسوه نظام تعلیم و تربیت کشور را گرامی داشت و گفت: «یکی از چالش‌هایی که جامعه امروز با آن مواجه است آسیب‌های متعددی است که در بخش‌های مختلف به حوزه تعلیم و تربیت با آن مواجه هستیم. یکی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و بزرگی که نظام تعلیم و تربیت در اختیار دارد این است که دانش‌آموز در طول دوازده سال حضورش در آموزش و پرورش می‌تواند از اردوها استفاده کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اردوهای دانش‌آموزی بهترین بستر یادگیری است، اگر اردوها را در سطوح مختلف تعریف و به عنوان یک فعالیت گروهی به هم پیوسته و هدفمند به صورت مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری و حتی بین‌المللی برگزار کنیم، هر یک از این‌ها می‌تواند دستاوردی داشته باشد و بستری برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و سلامت روحی روانی دانش‌آموزان و ایجاد نشاط و شادابی در دانش‌آموزان باشد.»

او افزود: «سند تحول بنیادین هم به زیبایی به این موضوع اشاره کرده است. راهکار ۸ -۸ سند، آموزش و پرورش را مکلف کرده است از این ظرفیت اردو حداکثر استفاده را داشته باشد. ضمن بسترسازی مناسب، هدفمندی این مسائل هم اهمیت دارد که ما به همه این‌ها به عنوان فرصت‌های تربیتی نگاه می‌کنیم.»

اردو بهترین فرصت تربیتی است

علیرضا کاظمی به نقش اردوها در شرایط عادی و چه در شرایط بحرانی اشاره کرد و گفت: «در شرایط عادی اردوها بهترین فرصت تربیتی است. در شرایط عادی نمونه بارز آن همیار پلیس است. طرح همیار پلیس برای فرهنگ‌سازی عمومی دانش‌آموزان در جامعه بود که در گذشته شکل گرفته است و ادامه پیدا کرد. در شرایط بحرانی هم می‌توانیم از این‌ها به عنوان فرصت تربیتی استفاده کنیم مانند سیل اخیر که باعث شد حس نوع دوستی، انسان دوستی، مهربانی، ایثار، گذشت و مسئولیت‌پذیری را در بخش‌های مختلف و با مدل‌های مختلف تمرین کنیم.»

او ادامه داد: «طبق آمار سال ۱۳۹۷، ۱۳ میلیون نفر روز دانش‌آموز را اردو برده‌ایم که اگر منطقه‌ای و مدرسه‌ای را هم به این‌ها اضافه کنیم شاید به عددی بالای ۱۸ هزار نفر روز در سطح کشور برسد. ظرفیتی که این اردوها به لحاظ توانمندسازی دانش‌آموزان دارد، فکر و برنامه‌ریزی مناسبی را می‌طلبد.»

منتظر ابلاغ مصوبه اردوهای دانش‌آموزی از سوی رئیس‌جمهوری هستیم

کاظمی خبر داد: «اردوهای دانش‌آموزی براساس اسناد بالادستی شکل گرفتند، برای برگزاری اردوها بسترهای قانونی شکل گرفته است و یک نظام قانونی برای آن تدوین شده که مصوبه آن در شورای عالی آموزش و پرورش به وسیله رئیس‌جمهوری مصوب شده است و منتظر ابلاغ آن هستیم.»

معاون پرورش و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید اردوها یک ارتباط طولی و عرضی با یکدیگر داشته باشند، باید برای اردوها پرونده‌ای تشکیل و گفته شود برای دوره ابتدایی این اردوها مناسب است و همین‌طور متوسطه اول یا دوم؛ اردو باید مرتبط با تعلیم و تربیت باشد و در حوزه گردشگری، مسائل اجتماعی و محیط زیست باید الگوهای مختلف گذرانده شود.»

تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند نقش محوری در ارتقای فعالیت‌های اردویی داشته باشد

او نیروی انسانی را از عناصر مهم هر امری دانست و افزود: «تربیت نیروی انسانی اردویی یک بعد مهم دیگر اردوهاست که باید برای هر بخشی با تعامل دستگاه مربوطه نیروی انسانی مناسب تربیت کنیم. ممکن است ظرفیتی در آموزش وجود نداشته باشد و نیازمند سایر دستگاه‌ها باشیم تا بتوانیم از نیروی متبحر و توانمند استفاده کنیم. فراموش نکنیم تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند نقش محوری در ارتقای فعالیت‌های اردویی داشته باشد و ما نقش سیاستگذار را داشته باشیم. بنابراین باید در این گونه جلسات نمایندگان تشکل‌ها مانند سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش‌آموزی، جمعیت جوانان هلال احمر و ... حضور داشته باشند.»

لزوم شکل‌گیری شبکه‌ای از دانش‌آموزان برای کمک به هم‌نوعان در مواقع بحرانی

کاظمی ادامه داد: «زیرساخت‌های اردوگاهی باید توسعه یابد و باز تعریف مجددی از اردوگاه‌ها و مکان‌های اردویی با توجه به نوع اردو داشته باشیم. آیا مدارس می‌تواند خود یک مقصد اردوی باشند؟ پارک یک شهر می‌تواند یک مقصد اردوی باشد؟ این‌ها می‌تواند تعریف‌های جدیدی در زیرساخت‌ها داشته باشد. یکی از خلاء‌هایی که در اردوی دانش‌آموزی وجود دارد شبکه‌ای از دانش‌آموزان است که باید شکل بگیرد و اردوهایی با همین منظور در سطوح مختلف باید تعریف و توانمند کنیم تا در مواقع بحرانی بتوانند به کمک همنوعان بیایند و با مهارت‌های گوناگون آشنا شوند.»

در ادامه این نشست علی رمضانی، مدیر‌کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «بعد از زلزله کرمانشاه به جمع‌بندی رسیدیم که آموزش و پرورش با وجود این نیروی عظیم فرهنگی می‌تواند کمک بسیاری به این جریان انجام دهد. مجموعه آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که بدون کمک سایر نهادها و سازمان‌ها ما نمی‌توانیم از این مشکل خارج شویم و به همین علت به سایر ارگان‌ها و نهادها مراجعه کردیم. زلزله، سیل از نکات تاریک ذهن ما بود و همینطور فضای مجازی که از همه این موارد به نظر مهم‌تر می‌آمد. تلاش ما بر این است که بتوانیم فضایی را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار دهیم تا بتوانیم از نیروها و تجربیات آنها استفاده کنیم. در حال حاضر اردو یک کار گردشگری است ولی باید دانش‌آموزان را آماده کنیم تا بتوانند در بحران به کشور کمک کنند. باید او بتواند از لحاظ جسمی و روحی و روانی و هم از لحاظ جنسیتی کمک کند و خودش رتبه اول در این امر باشد.»

رمضانی ادامه داد: «ابتدا ما باید بتوانیم مربیان مناسب تربیت کنیم. باید این کار را بر‌اساس دوره‌های تحصیلی در نظر بگیریم و براساس جنسیت تفکیک شود، باید بتوانیم یک شبکه ایجاد کنیم و ظرفیت آموزش و پرورش را در اختیار سایر ارگان‌ها قرار بدهیم تا پیام آنها به گوش دانش‌آموزان مستقیم برسد. در سیل اخیر مازندران در یکی از مناطق دور افتاده یک دانش‌آموز کار طبابت، روانشناسی و بسیاری از کارها را به تنهایی انجام داد این حاصل همین تربیت اردویی است.»

او گفت: «باید بتوانیم در مدارس، مناطق و استان‌ها یک گروه اردوی دختر و یک گروه اردوی پسر داشته باشید که در کل کشور ۶۴ گروه اردوی ویژه داشته باشیم تا بتواند نیازهای تمام سازمان‌ها را پاسخگو باشد.»

مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش از تصویب آیین‌نامه اردوی خبر داد و گفت: «بعد از چند سال آیین‌نامه اردویی تصویب شده است و در شورای عالی آمرزش و پرورش مراحل آخر را می‌گذراند که به دغدغه‌ای برای همه ارگان‌ها و سازمان‌ها تبدیل می‌شود. ما به دنبال برگزاری اردوهای برون‌مرزی هستیم که بتوانیم دانش‌آموزان را با یک راهکار مناسب به اردوهای خارج از کشور نیز اعزام کنیم.»

همیاران پلیس 18 درصد در کاهش تخلفات رانندگی در داخل خودروها موثر بودند

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی ناجا نیز در این نشست با تبریک روز معلم گفت: «تحقیقی علمی توسط پلیس راهور و دانشگاه شهید بهشتی انجام و مشخص شد همیاران پلیس که در داخل خودرو هم وظیفه دارند، ۱۸ درصد در کاهش تخلفات رانندگی در داخل خودروها موثر بودند و عاملی کنترلی و مسئولیت‌پذیر شدند و انشالله در آینده کاربران ترافیکی آگاهی خواهند بود.»

جهانی افزود: «با توجه به سابقه طولانی و همکاری پلیس با معاونت پرورشی و فرهنگی ما می‌توانیم برای همه پایه‌ها از همان پایه اول ابتدایی به تفکیک آنچه که نیاز به انتقال آموزش است انتقال بدهیم و برای این منظور از گروه‌های نمایشی استفاده کنیم تا آنها در این اردوها حضور داشته باشند و موارد را راحت‌تر انتقال دهند. ما محتوا را تهیه می‌کنیم و زمان را شما مشخص کنید تا بتوانیم آن‌ها را به صورت مجزا برای هر پایه جداگانه تهیه کنیم و همکاران ما هم آمادگی دارند تا در این اردوها به آموزش بپردازند.»

در پایان این نشست نیز علی قهرمانی، نماینده سازمان پدافند غیر‌عامل هم گفت: «در درس آمادگی دفاعی ما سه روز اردوی عملی داریم، این تجربه و آمادگی را هم داریم که در اردوها کمک کنیم. چون دبیران آموزش لازم را دیده‌اند و بسیج دانش‌آموزی هم بیش از هزار مربی آمادگی دفاعی در اختیار ما قرار داده‌اند که کار عملی آمادگی دفاعی را در کنار کار تئوری آموزش می‌دهند. سازمان پدافند غیرعامل یک سند راهبردی با کمیته پدافند غیرعامل دارد که چشم‌اندازهای ۲۰ سال آینده آموزش و پرورش اقدامات قبل، حین و بعد از بحران را پیش‌بینی کرده است و یک نقشه راه آموزش دارد که در این نقشه راه سازمان پدافند غیرعامل ۶ کتاب برای آموزش و پرورش تعریف کرده‌ایم. پدافند غیرعامل برای سه سال اول ابتدایی، پدافند غیر عامل برای سه ساله اول متوسطه و دوم که کتاب در متوسطه دوم دختران و پسران جداگانه است.»

دوره پدافند غیرعامل تابستان امسال برای معلمان برگزار می‌شود

او گفت: «محتوای این کتاب‌ها الزامات پدافندی قبل از بحران فضای مجازی مانند همکاری با پلیس فضای مجازی در حوزه پدافند زیستی و سایبری و پدافند فرهنگی و اقتصادی چه کارهایی باید انجام شود هستند. از این 6 کتاب، دو کتاب چاپ و توزیع شده است و چهار کتاب دیگر از اول مهر وارد چرخه آموزش می‌شود که کتاب‌های مصور و خودخوان هستند.»

قهرمانی افزود: «سازمان پدافند غیرعامل یک تحقیق بین‌المللی انجام داده است که در سایر کشورها چه کارهایی انجام می‌شود و چه آموزش‌هایی به دانش‌آموزان و بچه‌ها داده می‌شود تا بتوانیم از این تجربیات هم در کشور خودمان استفاده کنیم و یک دوره پدافند برای معلمان در نظر گرفته‌ایم که تابستان امسال برگزار خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار