سخنگوی کاخ سفید:آمریکا تروریستی خواندن اخوان المسلمین را بررسی می کند

تهران (پانا) - «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که دولت آمریکا نامگذاری گروه اخوان المسلمین مصر به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی را مورد بررسی قرار می دهد.

کد مطلب: ۹۱۱۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی کاخ سفید:آمریکا تروریستی خواندن اخوان المسلمین را بررسی می کند

به گزارش ایرنا از روزنامه نیویورک تایمز، سندرز گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با تیم امنیت ملی اش و رهبران منطقه ای که در نگرانی وی در مورد اخوان سهیم هستند، رایزنی کرده است.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با قرار دادن نام اخوان المسلمین در فهرست سازمان های تروریستی، موافق هستند.
اما پنتاگون، کارکنان امنیت ملی، وکلای دولتی و مقام های دیپلماتیک آمریکا از وجود موانع سیاسی و حقوقی در این زمینه سخن گفته اند و درصدد یافتن راهی محدودتر هستند تا رضایت کاخ سفید را تامین کند.
کاخ سفید از مقام های دیپلماتیک و امنیت ملی آمریکا خواسته است راهی برای تحریم اخوان المسلمین که میلیون ها عضو در سراسر خاورمیانه دارد، بیابد.
این تصمیم پس از دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر از کاخ سفید در روز 20 فروردین ماه اتخاد شد، فردی که اخوان را منشا مخالفت سیاسی با خود تلقی می کند.
السیسی در جلسه ای پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران و عکاسان با ترامپ، از وی خواست مصر را در نامیدن اخوان به عنوان یک سازمان تروریستی همراهی کند.
در صورت تروریستی نامیدن اخوان، شرکت ها و افرادی که با این گروه تعاملاتی دارند، هدف تحریم های گسترده اقتصادی و مسافرتی قرار می گیرند.
رئیس جمهوری آمریکا در نشست خود با رئیس جمهوری مصر، پاسخی مثبت به درخواست السیسی داده و این اقدام را امری عاقلانه دانسته است.
به گفته مقام های آمریکایی، برخی از مشاوران ترامپ، پاسخ مثبت وی به السیسی را به عنوان یک تعهد تفسیر کرده اند.
این در حالی است که پیشنهاد تروریستی نامیدن اخوان، بحث شدیدی در دولت آمریکا ایجاد کرده، به طوری که سیاستگذاران آمریکایی هفته گذشته در نشستی که به همت شورای امنیت ملی کاخ سفید برگزار شد، این مساله را مورد بررسی قرار دادند.
از منظر قانونی، ملاک نامگذاری اخوان به عنوان یک سازمان تروریستی، زیبنده این گروه نیست. چندین حزب سیاسی در کشورهایی چون تونس و اردن، خود را اخوانی می دانند یا با این گروه روابطی دارند، در حالی که از افراط گرایی خشونت بار دوری می کنند.
از نظر سیاسی، این اقدام از تبعاتی برخوردار است که یکی از این تبعات، تحت الشعاع قرار گرفتن مناسبات با ترکیه است، کشوری که رئیس جمهوری اش از حامیان پر و پا قرص اخوان المسلمین است.
همچنین مشخص نیست که تروریستی نامیدن اخوان چه تبعاتی برای آمریکایی ها و سازمان های بشردوستانه آمریکایی دارد که با این گروه ارتباطاتی دارند؛ ضمن اینکه مدافعان حقوق بشر نگرانند که السیسی از این مساله برای توجیه سرکوب شدیدتر مخالفان خود بهره گیرد.
السیسی ژنرال سابق مصر در سال 2013 هدایت کودتایی را برعهده داشت که منجر به برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری وقت این کشور و رهبر سابق اخوان المسلمین شد.
دولت مصر چند سال پیش اخوان را یک سازمان تروریستی نامید و السیسی بارها دولت سابق آمریکا را تحت فشار قرار داد تا این روند را دنبال کند، اما تیم «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به دلایل حقوقی و سیاسی از این کار خودداری کرد.
به گزارش نیویورک تایمز، اخوان المسلمین در سال 1928 در مصر تاسیس شد و طی دهه ها، به خشونت به عنوان راهی برای پیگیری هدف خود به منظور تشکیل جامعه ای تحت حاکمیت قانونی (به اصطلاح) اسلامی متوسل شد.
این گروه در سال های 1970 به سینه خشونت دست رد زد و دمکراسی را در آغوش کشید، اگرچه برخی از شاخه ها و اعضای سابقش پای به عرصه تروریسم نهادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار