فراخوان نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» اعلام شد

تهران (پانا) - نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» از سوی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش و دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود و دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ آثار را می‌پذیرد.

کد مطلب: ۹۱۱۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» اعلام شد

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌ و پرورش، محورهای جشنواره به شرح زیر است:

برنامه‌ریزی و مدیریت

این محور شمال اهداف و جهت‌گیری‌های مدرسه، مدیریت امور فرهنگی و پرورشی، برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی، مواد آموزشی، نوآوری‌های آموزشی و روشهای ارزشیابی یادگیری دانش‌آموزان است.

فرآیند آموزش
فرایند آموزش به معنای تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش است و مواردی چون فعالیت‌های پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیت‌های حین تدریس (شیوه‌های تدریس و اجرا)، فعالیت‌های پس از تدریس و هم‌چنین تعامل با دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی آنان را شامل می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی

این فعالیت‌ها شامل اردو و بازدید، مسابقات دانش‌آموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامه‌های مرتبط با ایام‌الله‌ها و مناسبت‌ها، کلاس‌های فرهنگی و هنری، کتاب و کتاب‌خوانی، تربیت‌بدنی و برنامههای راهنمایی و مشاوره است.

مشارکت والدین و جامعۀ محلی

این محور اقدامات مرتبط با تحقق سیاست مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی را پوشش می‌دهد و بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان را شامل می‌شود.

فضا و تجهیزات

توجه به جاذبه‌های فضای مدرسه و اقداماتی در زمینه‌های زیباسازی، استفادۀ بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیست‌محیطی، نکات روان‌شناختی و سایر جاذبه‌های محیطی و هم‌چنین امور سخت‌افزاری مدرسه مانند: ایمنی، امکانات هوشمند سازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات مربوط به این محور است.

اقتصاد مدرسه و توسعۀ منابع

برنامه‌ها و فعالیت‌هایی مانند جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهره‌وری نیروی انسانی و استفادۀ بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی، رئوس این محور را تشکیل می‌دهند.

امور ویژه

در این حیطه، ۳زمینۀ کلی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمینه‌های شادی و شادابی‌سازی مدرسه، ‌ مهارت‌های زندگی، بهداشت و صیانت از محیط‌زیست، پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی است. این بخش مواردی چون انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیت‌های برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل، ‌ فداکاری‌ها و ایثارگری‌های حوزۀ مدرسه را شامل می‌شود.

آموزش و تحقق حقوق شهروندی (خاص دورۀ دوم متوسطه)

برنامه‌ها و فعالیت‌هایی مانند آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسئولیت‌ها، توسعۀ روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارت‌های مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی این بخش را تشکیل می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار