گزارشی از حال و هوای نمایشگاه دانش آموزی هفته مشاغل 

من حاصل یک انتخاب رشته اشتباه هستم

تهران (پانا) - رشته تجربی را انتخاب کرده بود و در نیمه راه این انتخاب رشته، تصمیم به ترک تحصیل گرفت. این روایت کوتاهی است که محمد حسین فضلی جبار، دانش آموز پایه دهم هنرستان هادی منطقه 11 تهران برایم تعریف می کند.

کد مطلب: ۹۱۱۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
من حاصل یک انتخاب رشته اشتباه هستم

برایم از عذابی که در یک سال گذشته به خاطر انتخاب رشته تجربی کشیده بود، می‌گوید؛ انتخابی به اجبار که خودش را در آن پیدا نمی‌کرد. محمدحسین می‌گوید: قصد ترک تحصیل داشتم تا با هنرستان آشنا شدم. به توصیه خانواده‌ام به هنرستان هادی آمدم تا رشته حسابداری بخوانم اما حضور یک مشاور خوب در این مدرسه مسیر زندگی‌ام را به سمتی برد که اکنون حالم خوب است و هر روز با شوق و ذوق بینهایتی برای آمدن به مدرسه لحظه‌شماری می‌کنم.
فضلی جبار می‌گوید: هنرستان ما علاوه بر رشته حسابداری و کامپیوتر رشته‌های هنری مانند گرافیک و عکاسی هم دارد. وقتی با مشاور مدرسه صحبت کردم به من پیشنهاد داد از رشته‌های هنری هم بازدید کنم و در آنجا بود که متوجه شدم تا چه اندازه به رشته عکاسی علاقه دارم. الان حال دلم بسیار خوب است هرچند می‌دانم خانواده ام از ته دل راضی به این انتخابم نیستند، مطمئنم با علاقه و پشتکاری که در این مسیر پیدا کرده‌ام در آینده می توانم سربلندشان کنم.
غرفه‌های دانش‌آموزی نمایشگاه هفته مشاغل مملو از دانش‌آموزانی است که رشته‌های فنی و هنری را با علاقه خودشان انتخاب کرده‌اند و گویی از همین الان تکلیف خود را با شغل آینده‌شان روشن کرده‌اند. دانش‌آموزانی که وقتی پای درد و دل هرکدام شان بنشینی یک دنیا حرف از مصایب انتخاب رشته دارند. از نارضایتی والدین‌شان به دلیل انتخاب رشته‌های فنی و هنری گرفته تا فشارهای اجتماعی جامعه و اینکه عموما این تصور وجود دارد که دانش‌آموزان ضعیف اینگونه رشته‌ها را انتخاب می‌کنند.
محدثه غلامی، هنرجوی هنرستان نمونه دولتی نیکان است و اکنون رشته فتوگرافی میخواند. او با معدل بالا به این رشته آمده است و می‌گوید برایش مهم بود که به صورت عملی فعالیتی داشته باشد و از کاری که انجام می‌دهد لذت ببرد. او می‌افزاید: علی رغم اینکه بسیاری از دوستانم می‌گفتند که چون درست خوب است رشته نظری را ادامه بده ولی من معتقدم آدمی که موفق باشد وارد هر رشته‌ای شود موفق است. پایه یازدهم هستم و اگر دوباره به زمان انتخاب رشته برگردم همین رشته را انتخاب می‌کنم.
نقش پررنگ کارو دانشی ها و فنی حرفه ای ها در کارآفرینی
پروانه سوری، سرپرست حسابداری مدرسه کار و دانش کاشانی از منطقه 17 تهران می‌گوید: هرسال ما در مدارس مان نمایشگاه برگزار می‌کنیم تا بچه‌های پایه نهم با رشته‌های فنی و کاردانش آشنا شوند. در کنار نمایشگاه مدرسه‌مان تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه کلی که از طرف اداره کل شهر تهران برگزار می‌شود نیز شرکت کنیم تا دانش‌آموزان بیشتری با فعالیت‌های رشته های فنی و کارو دانش آشنا شوند.

او می‌افزاید: من در مدیریت کار آفرینی تحصیل کرده‌ام و متوجه شدم بچه‌های فنی و هنری نسبت به نظری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی نقش پررنگ تری دارند. دانش‌آموزان در سن پایین انتخاب رشته می‌کنند و بسیار تحت تاثیر خانواده‌های‌شان هستند. آنها هم عموما مایل‌اند بچه‌های‌شان آرزوی برآورده‌نشده خودشان را به سرانجام برسانند و دکتر یا مهندس شوند. در حالی که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل کارودانش یا فنی و حرفه‌ای بعد از اتمام تحصیل اگر نخواهد وارد دانشگاه شود، بلافاصله می‌تواند برای خودش کار کند. ناگفته نماند بسیاری از دانش‌آموزان ما همین الان هم برای خودشان کسب درآمد دارند.

درخشش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نمایشگاه هفته مشاغل
در میانه نمایشگاه و در بین غرفه های دانش‌آموزی آنچه بیش از همه چشم‌نواز است حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش‌آموزان معمولی است. دانش‌آموزانی که اگرچه در شکل کالبدی‌شان‌تفاوت هایی با سایر دانش‌آموزان دارند اما در خلاقیت ذهنی و ارایه توانمندی‌ها با سایر غرفه‌ها در یک سطح هستند.
شیرمحمدی که به نمایندگی از اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در غرفه دانش‌آموزان با شرایط ویژه حضور دارد، می گوید: در شهر تهران 52 مدرسه با نیازهای ویژه است که همگی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

او اضافه می‌کند: اداره استثنایی آموزش و پرورش به صورت استانی غرفه برگزار می‌کند که در تاریخ جداگانه‌ای برگزار می‌شود اما امسال برای اولین بار است که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه همراه با سایر مناطق 19 گانه در نمایشگاه حاضر هستند. دانش‌آموزان ما دوست دارند دیده شوند به همین دلیل با حضور در این نمایشگاه نشان دادند توانایی‌های شان کمتر از سایر دانش‌آموزان نیست و بسیار خوشحال‌اند.
شیرمحمدی درباره نوع فعالیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در رشته‌های فنی و حرفه ای و کارودانش می گوید: آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان داده می شود کاملا متناسب با توانایی های جسمی و ذهنی آنهاست. بچه‌های ناشنوایی هستند که کار گرافیک انجام می دهند و دانش‌آموزان نابینایی که کارهایی مانند بافت با دست انجام می‌دهند و برخی از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی می‌توانند کارهای ظریف خیاطی انجام دهند.

من نتیجه یک انتخاب رشته اشتباه هستم
اما شگفتی نمایشگاه هفته مشاغل امسال به همین جا ختم نمی‌شود و حضور غرفه‌ای با نام علوم انسانی هم جلب توجه می‌کند. محدثه شجاعی، رشته مشاوره خوانده است و درباره حضورش در این نمایشگاه می‌گوید: رشتههای نظری مانند فنی‌ها و هنری‌ها چندان نمود بیرونی در دوران دبیرستان ندارند و بعد از اتمام این دوره و ورود به دانشگاه این دوره مشخص می‌شود. از این جهت کارشناسان رشته‌های مختلف علوم انسانی در این غرفه حاضر شده‌اند تا به سوالات دانش‌آموزان پاسخ دهند. در واقع درباره مدارسی که در شهر تهران به صورت تخصصی رشته علوم انسانی را کار می کنند و درس‌های دوره دبیرستان رشته علوم انسانی و رشته‌های دانشگاهی آن و بازار کار این رشته اطلاعاتی می‌دهیم.
شجاعی می گوید که روند تحصیلی او حاصل یک انتخاب رشته اشتباه بوده است. او ابتدا ریاضی و بعد رشته تجربی می‌خواند اما در نهایت متوجه می‌شود که به هیچکدام از این دو رشته علاقه ندارد، علی رغم اینکه در هر دو رشته توانمند بوده است. شجاعی در نهایت رشته علوم انسانی را انخاب می‌کند که هم توانایی تحصیل در آن را دارد و هم به آن علاقه دارد. او می گوید: رشته مشاوره می‌خواند تا بتواند به بچه‌ها کمک کند درست‌ترین انتخاب را داشته باشند زیرا برخی از بچه‌ها توانایی عملی بالایی دارند و در هنرستان موفق‌تر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار