گلاره عباسی: آموزش‌وپرورش یکی از کلیدی‌ترین نهادهایی است که کودکان را با کتابخوانی آشنا می‌کند

جذابیت شیوه‌های جدیدی مانند کتابهای شنیداری کودک را به کتابخوانی علاقمند می‌کند

تهران (پانا) - گلاره عباسی، بازیگر سینما و تئاتر کشور معتقد است، آموزش و پرورش به عنوان جدی‌ترین و کلیدی‌ترین نهادهایی است که می‌تواند کودکان را با کتاب و کتابخوانی آشنا کند.

کد مطلب: ۹۱۱۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
گلاره عباسی: آموزش‌وپرورش یکی از کلیدی‌ترین نهادهایی است که کودکان را  با کتابخوانی آشنا می‌کند

گلاره عباسی، بازیگر سینما و تئاتر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره کتاب‌های شنیداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کتاب‌های شنیداری برای کودکان بسیار مفید هستند، خودم جزو کسانی هستم که کار کودک را بسیار دوست دارم و همیشه به این موضوع فکر می‌کنم اگر در آینده فرزندی داشتم حتماً او را با هنر و ادبیات آشنا کنم.
وی با اشاره به تاثیرات کتاب‌های شنیداری بر کودکان و کتابخوانی آنها افزود: کتا‌ب‌های شنیداری به آشنایی بچه‌ها با فضای ادبیات کمک می‌کند، با استفاده از این کتاب‌ها می‌توانیم قصه‌هایی که در ایران و خارج از کشور وجود دارند را شناسایی و باعث شویم تا کتابهای نوشتاری برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشند تا ادبیات کودک شکل جدی تری برای آنها داشته باشد.

خانواده‌ها باید از طریق رسانه‌ها با کتاب‌های صوتی آشنا شوند

این بازیگر با اشاره به استقبال مردم از کتاب‌های شنیداری گفت: برای استقبال از کتاب‌های صوتی توسط مردم باید تبلیغ و اطلاع رسانی انجام شود بسیاری از مادرها خودشان اهل ادبیات و کتاب هستند اما باقی آن‌ها که آشنا نیستند باید از طریق رسانه‌ها آگاه شوند. کودکان نمی‌توانند به تنهایی و هر زمان که خواستند به کتابفروشی بروند و آنچنان حق انتخابی ندارند. باید برای کودکان کتاب بخریم و آنها را با فضای کتابخوانی آشنا کنیم. در این صورت حتماً اتفاقات خوبی می افتد.
وی افزود: خانواده‌ها باید به این درک برسند که حتی اگر خودشان کتاب نمی‌خوانند باید کودکانشان را کتابخوان بار بیاورند، امروزه فقط بچه‌هایی کتاب می‌خوانند که در منزل پدر و مادرشان این فعالیت فرهنگی را انجام دهند که به نظرم این اتفاق خوبی نیست.
عباسی همچنین درباره کمک‌های آموزش‌وپرورش در معرفی این کتاب‌های شنیداری گفت: در مدارس کلاس‌های ادبیات و انشاء برگزار می‌شود که به‌نظرم کاربرد چندانی ندارد، آموزش‌وپرورش باید فضای بازتری برای این کلاس‌ها مهیا کند و به صورت جدی‌تر این زنگ‌ها را برگزار کند. زمانی که ما مدرسه می‌رفتیم اوضاع اصلاً اینگونه نبود و بچه‌ها با ذوق سر کلاس انشاء می‌نشستند.
وی افزود: آموزش‌وپرورش یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های معرفی این کتاب‌ها به دانش‌آموزان است، معلم‌ها می‌توانند در زنگ‌های ادبیات به کتا‌ب‌های صوتی بپردازند.

ضابطیان تأثیر بسزایی برای آمدنم به کانون پرورشی داشته است

عباسی همچنین درباره نحوه آشنایی خود با کتاب‌های صوتی توضیح داد: منصور ضابطیان پیشنهاد خواندن این کتاب را برای کانون به من داد. زمانی که تأیید ضابطیان و اسم کانون به میان بیاید آدم می‌فهمد قرار است اتفاق خوبی برای یک اثر بیفتد و به همین دلیل این پروژه را قبول کردم.
وی با اشاره به تجارب کاری که با ضابطیان داشته است، گفت: با منصور ضابطیان همیشه تجربه‌های خوبی در «رادیو شب» و «رادیو هفت» داشتم، به لطف او کتاب «پولینا چشم و چراغ کوهپایه» نوشته آنا ماریا ماتوته را خواندم و آن را خیلی دوست داشتم و تاثیرات مثبتی بر من گذاشت، بسیار خوشحالم که این کتاب انتخاب شد و روایت آن به‌عهده من بود.
این بازیگر در پایان سخنان خود به دوران کودکی اش اشاره کردو گفت: وقتی بچه بودم خیلی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌آمدم زیرا مادرم در کلاس‌های متععدی ثبت نامم کرده بود، کلاسهای متعددی می رفتم اما جز کلاسهای کانون تأثیر چندانی بر من نگذاشتند و امروز خوشحالم که بعد از سال‌‌ها به کانون بازگشتم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار