دوران ابتدایی، دوران شکل گیری شخصیت دانش آموزان است

اردبیل (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش گفت: دوران ابتدایی، دوران شکل گیری شخصیت دانش آموزان می باشد.

کد مطلب: ۹۱۱۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
دوران ابتدایی، دوران شکل گیری شخصیت دانش آموزان است

مرتضی شکوهی در نشست تخصصی با سرگروه های درسی، کارشناس و نماینده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان که در خانه معلم اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه دانش آموزان در دوران ابتدایی در تمامی ابعاد جسمی، روحی، شناختی و عاطفی رشد می کنند، اظهار داشت: دانش آموزان در این دوران الگوهای رفتاری بطور پایدار از خود ارائه می دهند.

شکوهی با اشاره به این مطلب که دانش آموزان در این دوران در سنی قرار دارند که آمادگی بیشتر برای پذیرش آنچه که به آن ها واگذار می شود را دارند، خاطر نشان ساخت: اگر دانش آموزان در این دوران تجربه های مثبت نسبت به معلم و مدرسه داشته باشند بهمان اندازه انرژی مثبت برای استمرار فعالیت خود خواهند داشت.

به گفته او پایداری تجارب و مهارت های بنادین از دیگر ویژگی های دوران ابتدایی است.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش در ادامه رقابت زدایی، آموزش و یادگیری مبتنی بر عمل کردن، ایجاد بستر بازی، ادبیات و هنر و ... از جمله رویکردهای حوزه ابتدایی وزارت عنوان کرد که در راستای ویژگی های دوران ابتد ایی صورت می گیرد.

شکوهی با تاکید بر مدرسه محوری و تبیین طرح تدبیر گفت: طرح تدبیر چارچوبی است که به مدیران کمک می کند تا با رویکرد بهبود مستمر فرآیندها، با مشارکت عوامل انسانی و براساس اهداف، سیاست ها، مقررات و شاخص های آموزش و پرورش ، نسبت به تدوین برنامه سالانه متناسب با نیازهای مدرسه اقدام کنند و با اجرای برنامه توسط ارکان مختلف مدرسه همراه با ارزیابی مداوم، وضعیت عملکرد مدرسه را بهبود بخشند.

او افزود: این برنامه با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار در مدارس انجام می شود و طی آن تلاش می شود تا مدیران مدارس با ایجاد خلاقیت و نوآوری و اعمال روش هایی مطابق با فناوری روز در راستای تعالی وضع مطلوب تلاش کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنانش به ارزشیابی کیفی - توصیفی پرداخت و اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی نوعی ارزشیابی است که با تاکید بر روش‌های سنجش تکوینی و فرایندی به دنبال شناخت توانایی‌های دانش آموز و ارائه خدمات آموزشی متناسب با این ویژگی هاست. امتحان به معنای سابق خود دیگر برگزار نمی‌شود و معلم آزمون‌هایی را که برای شناخت دانش آموزان مناسب می‌داند طراحی می‌کند که شامل آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های مداد و کاغذی، فعالیت‌های عملی و… است.

شکوهی تصریح کرد: در شیوه‌های ارزشیابی گذشته عموماً معلمان ما در یک زمانی آموزش می‌دادند و در زمان دیگری آن را مورد آزمون و امتحان قرار می‌دادند. عمدتاً آزمون‌های مداد و کاغذی که مربوط به دانستنی‌ها و معلومات شناختی می‌شد و هرکس نمره متوسط تا حداکثری را به دست می‌آورد خیالشان راحت می‌شد که یاد گرفته است. اما در عمل مشاهده کردیم شاید معلومات دانش آموزان مورد سنجش قرار می‌گرفت اما مجموعه دیگری از توانمندی‌ها کسب نمی‌شد و به آن توجه نمی‌کردند.

او بیان کرد: اما امروز در ارزشیابی کیفی توصیفی معلم تلاش می‌کند به تلاش و پیشرفت بچه‌ها بها بدهد و کمک کند تا دانش آموز در جریان یادگیری اش، محدودیت‌ها و کاستی‌هایی که دارد شناسایی و برای رفع آن تلاش کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه در اجرای برنامه درسی مشارکت دانش آموزان اهمیت دارد، خاطر نشان ساخت: هدف ما این است که تکالیف صرفاً شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب‌ورسوم و فرهنگ را دربگیرد.

شکوهی عنوان کرد: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.

به گفته او ، تأکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن رادارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهبود جریان تحصیلشان کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش در ادامه برنامه ویژه مدارس را گامی در جهت مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: بایستی برنامه ریزی دقیق برای بهینه سازی دوساعت آموزشی که در اختیار مدیران قرار داده شده است، بعمل آید و از اختصاص دادن این تایم به کلاس های جبرانی خود داری شود.

شکوهی از مدیران مدارس خواست تا برنامه ویژه مدارس به سمت مهارت آموزی سوق داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار