مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اجلاس مدیران مدارس سمپاد سراسر کشور:

شکل یابی هنرستان های تیزهوشان نوید بخش توجه بر رشد تمام ساحتی دانش آموزان است

مشهد (پانا) - اجلاس مدیران مدارس سمپاد و روسای ادارات استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان سراسر کشور با حضور رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آمزوش و پرورش خراسان رضوی، جمعی از مسئولین ستادی وزارت آموزش و پرورش، روسای ادارات استعدادهای درخشان و مدیران مدارس سمپاد سراسر کشور به میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد در فرهنگسرای ثابت مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
شکل یابی هنرستان های تیزهوشان نوید بخش توجه بر رشد تمام ساحتی دانش آموزان است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: در سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی معرفی شده است که نقشی اساسی در تربیت نیروی انسانی و تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی در فرآیند رشد و تعالی کشور بر عهده دارد. در این تعریف دو کلید واژه مهم و اساسی و جود دارد کلید واژه اول تربیت نیروی انسانی است و کلید واژه دوم تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: امروزه قاطبه اندیشمندان مدیریت منابع انسانی بر این باورند که کشورهای پیشرو در هزاره جدید، تنها از طریق به کارگیری الگوهای پیشرفته توسعه نیروی انسانی و تلاش در جهت تقویت راهبردهای توسعه و بالندگی این الگو هاست که می توانند پاسخگوی نیازهای یک کشور باشند. الگوهای پیشرفته توسعه نیروی انسانی در آموزش و پرورش که ما تاکید موکد بر بکارگیری آن داریم، مدیران کارآمد و توانمند هستند. مدیرانی که دارای ویژگی های شاخصی چون کارآیی، اثر بخشی، بهره وری، تعهد سازمانی و مواردی از این دست هستند. این مدیران الگوهای پیشرفته نیروی انسانی هستند.

خدابنده ادامه داد: امروزه از سرمایه های اجتماعی می توان به عنوان بخشی از ثروت ملی یاد کرد چرا که کشور بدون سرمایه اجتماعی بواقع کشوری فقیر است. سرمایه های اجتماعی، به زندگی فرد؛ معنی، مفهوم و ارزش می بخشد و مبانی شکل گیری اقدامات ارزشمند و پیشرفت های اساسی را نیز فراهم می آورد. ما در مدارس مان با نیروی انسانی مواجهیم و وظیفه و رسالت ما تولید سرمایه های اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خطاب به مدیران مدارس استعدادهای درخشان گفت: اما آنچه می بایست شما عزیزان بدانید و به طور جد نیز پیگیر آن باشید توجه به ابعاد ساختاری سرمایه اجتماعی است. چرا که برای تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی، برای شکل دادن به آن و برای بهره وری ماندگار و اثربخش از آن می بایست به شناختی در رابطه با ابعاد سرمایه های اجتماعی که شامل بعد ساختاری، بعد شناختی و بعد ارتباطی است برسیم.

وی تصریح کرد: ما دانش آموزان مان را می بایست به سمت باور پذیری و برخورداری از این سرمایه های اجتماعی و فرهنگی سوق دهیم. باید به آنان اعتماد، مشارکت سیاسی، مشارکت و رهبری مدنی، پیوندهای اجتماعی سازنده، بخشش و روحیه داوطلبی، مشارکت مذهبی، عدالت جویی و عدالت خواهی، معاشرت و دوستی های ارزشی و سالم را بیاموزانیم و از این سرمایه ها به عنوان یک ظرفیت تمام عیار مستعد، بکر و خلاق بهره بریم.

خدابنده تاکید کرد: دانش آموزی که در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل است اگر از این مبانی و دست یابی به این سرمایه ها دور بماند بواقع، دانش آموزی تک بعدی و یک سویه است. این نوع تربیت، تربیتی ضرر ده است و نمی تواند مطابق با ارزش هایی باشد که در رهنمامه های تعلیم و تربیت به آن آن اشاره شده است. در چنین حالتی است که می توان صحبت از ساحت های تعلیم و تربیت کرد. خوشبختانه در قاطبه مدارس تیزهوشان و برخلاف باور عموم که گاه می پندارند که در این مدارس فقط به بعد آموزشی، علمی و فناوری توجه می شود به این ساحت ها اهتمام ویژه ای نشان داده شده است. بدیهی است نظام معیارهای تشکیل دهنده ساختار آموزش و پرورش هم همین مطالبه را از مدارس استعدادهای درخشان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اگر چه این روزها شاهد اتفاق های خوب و خبرهای ارزشمند و دلگرم کننده ای هستیم که نشان دهنده بسط نگاه استعدادیابی و توجه جدی به این مقوله است. همین خبر ارزشمند شکل یابی هنرستان های تیزهوشان که شروع و راه اندازی آن در چند استان و همچنین استان خراسان رضوی، رقم خورده است بواقع نوید بخش توجه جدی به مبانی و ارزش های مبتنی بر رشد تمام ساحتی دانش آموزان است که جا دارد همین جا به متولیان این امر و دست اندرکاران این مقوله مهم تبریک عرض کنم. این حرکت های ارزشمند، نوید بخش توجه به دو مقوله مهم است.

وی ادامه داد: اولین مقوله برگرفته از فرمایشات داهیانه و راهگشای مقام معظم رهبری است که در تداوم دغدغه های ارزشمندی که برای تعالی و پیشرفت همه جانبه کشور دارند امسال را سال رونق تولید ملی عنوان گذاری کردند. راه اندازی هنرستان هایی با رویکرد و ساختار استعدادهای درخشان می تواند گام هایی اثر بخش در این راه باشد. همچنین مطابقت عینی با راهکارهای پیش بینی شده در سند تحول بنیادین است که از آن به عنوان گام هایی مهم در استقرار نظام جامع استعدایابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته و حرفه ها و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور می توان نام برد.

خدابنده در پایان گفت: مقوله دوم این حرکت ارزشمند، توجه به ساختارها و همسویی با مدارس پیشرو ست. مدرسه پیشرو مدارسی هستند که کارکرد های خود را با توجه به نیازهای روز و جامعه خود تنظیم می کنند. به نظر من مدارس استعدادهای درخشان به لحاظ رسالت و همچنین بافت خاصی که به لحاظ نیروی انسانی دارند غالبا در زمره مدارس پیشرو محسوب می شوند. چرا که در بررسی شاخص های مدارس پیشرو نکاتی می بینیم که در مدارس استعدادهای درخشان نیز مشهود است. ویژگی هایی چون توجه جدی به همه ابعاد وجودی و شخصیتی دانش آموزان، همگامی با تحولات اجتماعی، پاسخگویی به انتظارات جامعه و والدین، قابلیت به روز کردن و نوسازی مستمر خود، شوق انگیز بودن محیط های آموزشی، نگرش نوین به برنامه های آموزشی و نهایتا استقرار فعالانه و چند سویه بودن نظام های یاددهی و یادگیری. این ها شاخص هایی از مدارس پیشرو هستند و به صورت کاملا بدیهی، مدارس پیشرو مدیرانی خلاق، توانمند و پیشرو را نیز مطالبه می کند و خطیر بودن و حساسیت نقش مدیریت، در مدارسی که دانش آموزان آن دارای ویژگی های هوشی و استعدادی قابل توجهی هستند، به مراتب بالاتر، مهم تر و البته به همان میزان مسئولیت آورتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار