مدیرکل اموزش و پروزش آذربایجان غربی:

تربیت نوجوان سالم نیازمند همکاری همه دستگاههاست

ارومیه (پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: همه نهادها باید بتوانند مسیر را طوری هموار کنند که جوانان در یک محیط سالم و مورد پسند جامعه اسلامی با ریشه های دینی و اعتقادی تربیت شوند و در جامعه گام بردارند.

کد مطلب: ۹۱۰۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تربیت نوجوان سالم نیازمند همکاری همه دستگاههاست

ابراهیم محمدی روز یکشنبه در اختتامیه هشتمین جشنواره نوجوان سالم آذربایجان غربی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم افزود: سرمنشا شش ساحت تربیتی که در سند تحول است از فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد که مبتنی برتحول در نظام آموزشی کشور در همه ابعاد اعم از رویه ها و ابعاد و نوع یادگیری می باشد.

وی اظهار داشت: رویکرد این شش ساحت به فرد، اعطای یک زندگی توام با آرامش و آسایش و حیات طیبه است؛ به گونه ای که وقتی این حیات در نقطه ای ساری و جاری شود زندگی افراد توام با شجاعت، آرامش، آسایش و با علاقه، عدالتخواهی، صداقت و رفتارهای دینی و اخلاقی عجین شود و در این صورت جامعه جامعه ای سالم می شود و جوانان تربیت یافته در آن جوانانی سالم می شوند.

وی افزود: اگر این نهاد به عنوان تنها نهاد متولی تعلیم تربیت رسمی و عمومی کشور بتواند این شش ساحت تربیتی را در محیط های آموزشی و یاددهی و یادگیری ارائه و به نحو مطلوب عملیاتی کند تربیتی سالم در آن محیط را می توان شاهدبود.

وی با اشاره به دوره های سه ساله زندگی کودکان و نوجوانان از دیدگاه امام صادق (ع) بیان کرد: زندگی جوانان و نوجوانان بر این اساس به سه دوره هفت ساله تقسیم می شود.

محمدی گفت: باید در هفت سال اول اجازه داد کودک کودکی نماید ولی امروز یکی از آفتهای جامعه انحراف از دوران کودکی و اقتضائات آن است.

وی اظهار داشت: در دوره هفت سال دوم باید الگو گرفت الگویی که نماد دین و سلامت باشد و انچه که برای یک انسان سالم متصور است؛ در دوره دوم تمامی شخصیت جوان در این هفت سال شکل می گیرد؛بنابراین ما در برنامه های تربیتی خود بر مبنای سند تحول به همراه 10 چرخش تحول افرین در آموزش و پرورش که چرخش از یک نهاد آموزشی صرف به نهادی تربیتی است در صدد تحقق بهینه سلامت انان هستیم.

محمدی اضافه کرد: هرچند عوامل شخصی و اجتماعی و روانی برآن اثرگذار است ولی این سه را باید به شکل همگرایانه مدیریت کرد تا کودکان و نو جوانان ما بتوانند به بهترین شکل تربیت و سلامت یابند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: اگر باور قلبی به عمل به این مطالب داشته باشیم به یک جامعه مفرح، شاد، توام با نشاط معنوی و دینی می توان دست یافت.

محمدی با اشاره به دوره اطلاعات و ارتباطات و توانمند شدن بشر در زمینه فکری و خلاقیت گفت: توسعه شبکه های مجازی علی رغم اینکه نتایج و اطلاعات خوبی به همراه دارد و جامعه را به یک جامعه بالنده از نظر علمی هدایت می کند اما جامعه دینی و اسلامی مثل ایران را تهدید می کند.

وی افزود: توسعه فضای سایبر جوانان را به سوی زندگی جدیدی رهنمون می کند و انسانها از زندگی فردی و خانوادگی خارج و منفک و زندگی دوم دیگری را شروع می کنند.

محمدی افزود: زندگی که در آن دسترسی به اطلاعات و الگوگیری و بیان و نشر مطالب بسیار سریع و راحت تر است اما علی رغم مزایا در حال تهدید بنیه خانواده ها و تهدید سلامت روحی و روانی و خانودگی جامعه است .

محمدی اظهار داشت: امروز فضای مجازی تمامی هنجارها را هدف قرار داده و ناهنجاری جایگزین هنجار شده است و امروز الگوی جوانان الگوهای گذشته نیست که به صورت سنتی به آنان ارائه می شود.

وی بیان کرد: این فضای سایبر را باید در کشور مدیریت کنیم چرا که نوعسلامتی و حتی ناسلامتی را نیز تغییر می دهد و همراه با خود اسیب دیگری افکار و هویت جوانان را تهدید می کند و این موضوع همچنین اصول و فروع دین ما را تهدید می کند و گاها شبهاتی ایجاد می کند که علما نمی توانند پاسخ دهی آن را انجام دهند و نیازمند مدیریت این موضوع مهم هستیم.

محمدی اضافه کرد: همه نهادها باید بتوانند مسیر را طوری هموار کنند که جوانان در یک محیط سالم و مورد پسند جامعه اسلامی با ریشه های دینی و اعتقادی تربیت شوند و در جامعه گام بردارند.

وی بیان کرد: باید بپذیریم امروز سبک زندگی ما ایرانی و اسلامی نیست و اغلب مردم چشم خود را به روی سبک های قابل قبول اسلامی و دینی بسته اند و اگر به این مسیر نگردیم زندگی ایرانی و اسلامی تهدید می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار